Klas-Kennys skrivaräventyr

Allt som rör 3D-skrivare.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Re: Klas-Kennys skrivaräventyr

Inlägg av MNorrgren »

Klas-Kenny. Tack för en fantastisk förklaring och alla bilder och så! Det ser mycket bra ut och jag är verkligen sugen på att komma igång och köra klipper nu också! Nä, det är väl inte en så. Dramatisk skillnad, såklart men det är ju de där smågrejorna som gör det hela lite roligare att skriva ut.

Det är mycket likt et tv-program jag kör redan, mattercontrol, kör Marlin i det, fungerar också kanon. Men ska bli mycket roligare med klipper!

Tack!

Henry. Intressant! Oavsett, kul att det fungerar och att det blir så bra som det blir! Strunt samma hur eller vilken setup man har, så länge det blir bra utskrifter! Ungefär hur fort kan du köra? Är det ca 140mm/s?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Har det satt på 93mm/s som standard men 100 går och beroende på vad som skrivs ut så går det att sätta det snabbare än det utan avkall på kvalitén. Om jag tex skriver ut någon större platta så kan jag dra upp det 400% och det skriver ut bra ändå och då går de undan, men det är ev inte helt korrelerat till 400mm/s tycker jag men bra snabbare än 93mm/s ialf. Är det komplexa grejer och mycket stopp och start så hinner den inte upp till den hastigheten innan den rör sig igen men gör så snabbt den kan vilket normalt blir över de 93mm/s ändå.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Idag kom accelerometern. :)

Köpte en Creality ADXL345, egentligen anpassad för någon Creality-Klipperpadda (tror jag), men inget speciellt med den egentligen.
Men den var trevligt kapslad och med vettigt kontaktdon istället för att löda in kabel, samt kabel ingick.
71uuQzHbvJL._SX522_.jpg
Blev lite konfunderad när jag insåg att det var en USB-C kontakt på den. Men det visade sig snabbt att det inte var USB utan Creality bara missbrukar kontaktdonet.
Klippte av kontakten och luskade ut vilken tråd som var vad, och lödde på en hylslyst till att koppla in i Raspberryn.

Såhär var det, om någon köper samma:
Skärmbild 2025-01-08 215523.png
Inkopplat i Raspberry, syns inte så mycket men..
20250108_215244.jpg
Ritade ett fäste för X-axeln, och hittade ett nästan rätt för Y-axeln som efter lite justering printades. Sen blev det kalibrering.
20250108_194832.jpg
20250108_194326.jpg
Resultat:
shaper_calibrate_x.png
shaper_calibrate_y.png
Och så en första utskrift i 100mm/min med 5000mm/s² acceleration.
0.2mm lagerhöjd och 20% infill tog 14 minuter.
20250108_222506.jpg
Som jämförelse, denna skrev jag ut i 100mm/min här om dagen (minns inte om det var med Klipper eller Marlin, om Klipper så utan några som helst optimeringar).
20250108_222542.jpg
Det blev fortfarande inte helt perfekt överallt. Misstänker att kylning är ett problem, drog ned lägstatid per lager till 5s, misstänker att det största problemet runt bokstäverna är att det inte hinner stelna tillräckligt mellan lagren.
Men otroligt mycket bättre än utan input shaping och pressure advance.

Har för övrigt beställt bättre bowden-slang också, det borde få extrudern lite mera responsiv.

Nästa grejer att göra blir att skriva ut fäste för och montera kamera samt filamentsensor.
Håller på att rita på en filamentdetektor... Inspirerad av en på Thingiverse, men anpassad för att passa mikrobrytare ifrån Kjell.
Skärmbild 2025-01-08 223500.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Mycket intressant! Ska bli kul att se resultatet när du går in alla inställningar och då!

Verkar mycket smidigt med accelerometern, så sugen att beställa en nu! Jag kommer välja bigtreetech, bara pga jag har det styrkortet ..

Bra att läsa andras trådar, när du säger detektor för filament, det är ju också en självklarhet!

Var tvungen att testa utskrift också nu när du gjort en. Min är i ABS, 100mm/s, ville pressa skrivaren lite och se vad som hände! 250 grader hotend, 105 grader bed. 0,3mm lagerhöjd. Hade bråttom så fick ta det idag… rätt låg acceleration på 1000… men är förvånad hur pass bra det blev ändå! Ursäkta lägger upp sånt här i din tråd , säg till om det är opassande!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Säger samma som ovan, hojta till om det blir för mycket med bilder/video.

Som jämförelse med bla acceleration på 9000 och jerk ökat ordentligt, bara testar vad som händer. Kunde dra upp med knappen till 400% men över det verkade det inte gå snabbare, vad det än må bli i hastighet. Tror jag hade den på 100 i cura, uppfattar det väl dock inte precis som 400mm/s i videon.

30% infill och 0,1 mm steg tog exakt 30 min att skriva ut, märkte inga problem med lång bowden som så alla andra gånger jag skrivit ut nåt. Tycker det borde kunna gå att skriva ut lite snabbare, får testa lite inställningar sedan.

Det klickande ljudet som hörs är fläkten som sitter till höger vars rotor slår mot lagret på vägen tillbaka efter att ha lyfts lite ifrån det åt andra hållet pga accelerationen och jerk.

Slarvade bort kuben så tyvärr inga bilder men man hinner kanske se lite i slutet ialf, skriver ev ut en annan sedan.

Skulle varit intressant och testat Klipper för 400% verkar ev vara max hastighet på 32-bitars tyst kontrollkort.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag har inget alls emot era bilder/filmer. Tvärtom väldigt intressant att ha något att jämföra med. :)

Henry: Det är alltså en Ender 3 du också kör med? Rätt så original vad som går att se på filmen?
Skulle nästan prova köra med samma lagerhöjd och infill som du för att jämföra mer rättvist, är ju konstigt om min skrivare inte kan skriva lika bra som din. Kan väl ha med kylningen att göra förvisso, tror att min Noctua-lösning flyttar mindre luft än original. Säkert tyngre också. Men väldigt tyst :)

Klart sugen på att beställa hem CPAP-slang och en fläkt för att få till riktigt bra kylning.
Känns som lite svårt att få till en sådan installation snygg och stilren dock, vill gärna behålla trevligt utseende på skrivaren. Men det går säkert.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Japp Ender 3. Allt original förutom för luftflödet som är en denna vent ring:

https://www.thingiverse.com/thing:2912394

Och som hörs är kretskortet utbytt till ett 32-bitars med fine-step.

Hittade kuben, 0.1 steg och 100% infill:
Kub.jpg
Kub 3.jpg
Kub 2.jpg
Ingen aning om var den där randen kom ifrån, men på ena sidan hade filamentet inte kommit där det skulle utan hamnat precis utanför, satt dock fast. Tror det varit skit på nozzle som dragit det med sig för det var bara på en yta.

Blir förstås sådan där ghosting med dessa hastigheter och ej optimerade inställningar men inget jag bryr mig om såvida det inte måste vara fint men då drar jag bara ner det lite så blir det inget. Man kan precis känna de men inte alla, och det känns förstås mer från hörnens början där den kom ifrån och inget när den kommer till andra hörnet.

Kan väl även slänga med denna del som jag visat innan men som då varit i 0.12 steg, denna är gjord i 0.04 mm. Trodde inte den skulle klara alla lagren och bara bli skit men denna blev extremt bra och extremt len yta och 100% infill. Denna var innan jag drog upp allt så denna gjord i 93 mm/s men uppdragen till 150% så 139,5 mm/s. Hade kunnat gjorts snabbare men var lite rädd att något skulle gå fel då det skulle ta flera timmar och ville inte komma hem till en hög med filament.

Var en hel mycket tunna whiskers på den efter att den var klar, men hade satt en rätt hög temp så inget skulle gå fel och en rätt hög hastighet.
1.jpg
2.jpg
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Börjat testa lite med ABS.

Fick till ett par riktigt bra (början till) utskrifter efter några försök. Men har problem med att munstycken sätter igen sig, aldrig haft problem med det innan. :humm:
Hänt två gånger på rad nu.

Denna kuben fick jag ut, 100mm/s ABS, 0,1mm lagerhöjd. Ser riktigt bra ut, fram tills munstycket satte igen sig.
20250111_155553.jpg
Skriva ut om och om igen för att testa inställningar och annat har jag inga problem med. Men igensatta munstycken har jag då inte tålamod till. :doubt:
Skriver ut på 250°C, rullen är märkt med 230-270°C. Så borde ju vara lagom temperatur. Vad mer kan orsaka detta?
Användarvisningsbild
ecenier
Kontakt:

Inlägg av ecenier »

Du kanske gillar att skruva och trimma skrivaren. Det gjorde jag. Hade en p3steel med massa finesser som jag lagt till.
I september köpte jag en Bambu lab A1. Kostar €356 nu. Den var billigare då.
Kvaliten, snabbheten och enkelheten är otrolig. Och då var inte min p3steel dålig.
Se detta som ett tips innan du plöjer ner för mycket pengar. Så som dina utskrifter ser ut så kan jag säga att A1 är många gånger bättre.
Just saying.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Ser bra ut den utskriften. Man får anpassa tempen i förhållande till hastigheten och som exempel kör jag PETG på 256 även om det är lite över max rek, max nozzle klarar är 260 men kan då bli trådigt men är det stora långa bitar jag kör så kan det vara en fördel då det kan kylas för mycket. Jag lägger mig alltid över vad det står på rullarna så vet man att det garanterat borde funka och det är även ett riktvärde därav det stora spannet. Jag hade testat den högre delen på temperaturen för ABS, bara testa inget går sönder liksom och både med och utan fläkt för det är som grund rek att köra utan vid ABS.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

ecenier skrev: 11 januari 2025, 16:29:00 I september köpte jag en Bambu lab A1. Kostar €356 nu. Den var billigare då.
Det är absolut en relevant kommentar, en ständig balansgång det där. Har tänkt mer än en gång på att köpa en vassare skrivare istället för att lägga en massa tid och pengar på denna.
Skulle nog i så fall gå direkt på något steg högre i så fall, typ Bambu Lab P1S eller så.
Men inte just nu i alla fall, men innan jag gör allt för dyra uppgraderingar (tex. linjärlager) ska jag fundera en vända till.

Hittade nog förklaringen till att det satte igen sig.
Bytte tillbaka till PLA, det dröjde inte länge innan det också satte igen sig.
Bytte bowdenslangen igår, det var nog så enkelt som att jag inte hade tryckt den hela vägen ned i hotend. Så efter en stunds printande blev det halvsmält plast mellan munstycke och bowdenslang, som var för hård för extrudern att trycka igenom.
Printar lite PLA just nu för att se att det funkar, sen ska jag prova med ABS igen.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det är denna hastighet vi måste slå:

Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Börjar ta sig, snyggt jobbat!! Ska bli intressant att höra vad du väljer! Klokt att fundera på att köpa ny, men ja… svårt val!

Denna är också ganska imponerande!
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Kommer ihåg den där ja, den jag postade var 2000mm/s.

------

Bytt ut Z motorn till en 40/42 alltså samma som extrudern använder sig av men det blev inte bättre konstig nog, kan dock ha och göra med att jag skriver ut en kub med 100% infill och ej optimerat det så mycket. Y tappade steg nästan hela tiden även efter att jag drog upp strömmen till alla utom X då den aldrig hoppat över någon gång. Såg samtidigt att strömmen inte ens var satt så högt som det skall vara som standard för extrudern har tappat steg ibland vid höga hastigheter men nu är det väl slut på det med 1A genom den och Y mot en 0.6A innan.
salle

Inlägg av salle »

Antar att du redan vet om det, men det påstås att man får bättre utskrifter om man ställer skrivaren på en betongplatta.
(Bytte från en CR10 med Klipper, direct drive, E3DV6 munstycke, inkapslad med IKEA- pallar och plexi till en Bambulab med AMS strax innan jul, och det blev ett jättelyft för mig)
Skriv svar