Bortskänkes: hundratals Dallas 18b20
Re: Bortskänkes: hundratals Dallas 18b20
PaNiC:
Ajdå.
Jag har kanske testat ett dussintal som kommer från eBay och har inte sett det problemet. Därmed inte sagt att det inte finns.
Trådens långa liv sedan TS enda inlägg på forumet 2022-02-13, för snart tre år sedan måste väl tolkas som att det finns ett visst intresse för ämnet? DS18B20 i liten låda.
Att köpa DS18B20 är en sak.
Att kapsla in dom i en lämplig låda är en annan.
Så här såg TS låda ut.
Innan jag (eller någon annan) går och gör en lämplig box och skriver ut så kanske det är värt att kolla vad som finns på Thingiverse?
Jag sökte på DS18B20 på Thingiverse och hittade några. Bl.a. den här.
https://www.thingiverse.com/thing:5424464
Det finns fler, varav en hel del har plats för en processor också.
Kanske vill man ha en kontakt också, t.ex. en RJ45?
/π
Ajdå.
Jag har kanske testat ett dussintal som kommer från eBay och har inte sett det problemet. Därmed inte sagt att det inte finns.
Trådens långa liv sedan TS enda inlägg på forumet 2022-02-13, för snart tre år sedan måste väl tolkas som att det finns ett visst intresse för ämnet? DS18B20 i liten låda.
Att köpa DS18B20 är en sak.
Att kapsla in dom i en lämplig låda är en annan.
Så här såg TS låda ut.
Innan jag (eller någon annan) går och gör en lämplig box och skriver ut så kanske det är värt att kolla vad som finns på Thingiverse?
Jag sökte på DS18B20 på Thingiverse och hittade några. Bl.a. den här.
https://www.thingiverse.com/thing:5424464
Det finns fler, varav en hel del har plats för en processor också.
Kanske vill man ha en kontakt också, t.ex. en RJ45?
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Råkade detta, som kan vara intressant. Om än något off-topic....
/π
https://320volt.com/en/protecting-ds18b ... ectricity/Protecting DS18B20 Temperature Sensors from Static Electricity
/π
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- anders_bzn
- Kontakt:
Jag har kollat mer på detta nu. Till mina rumstermostater finns det fyrledare, men bara två används. Jag tänkte koppla på en DS18B20 på de två som är över och klämma in sensorn i den befintliga lådan till termostaten. De små rackarna är rätt dyra, ~60kr + moms på Mouser...
Senast redigerad av anders_bzn 6 januari 2025, 20:03:30, redigerad totalt 1 gång.
ca 34 + mums på TME.eu för DS18B20+
Och köper du 10 st kommer du under 27:-
https://www.tme.eu/se/en/details/ds18b2 ... ntegrated/
Och köper du 10 st kommer du under 27:-
https://www.tme.eu/se/en/details/ds18b2 ... ntegrated/
Jodå, jag har råkat ut för det både som lösa komponenter och monterade i rostfri kapsel som anliggnings/dykrörsgivare. De jag har kvar nu lösa visar runt 5 grader fel. De i rostfri kapsel visar lite mindre fel, men har en tendens att fungera lite intermittent och ta bussen med sig innan de dör.
- Mizzarrogh
Det är nemas problemas att låta dem dela på samma ledare med ensam slinga, det ger bättre resultat än trädstrukturer.
Tror vanlig telefonkabel funkar faktiskt.
Har för mig att Madmodder hade en guide förut om hur man matar dem med egenbyggd lösning, men det är inte svårt.
Var någon jädra kronpajas (utan att gå in på detaljer om varför jag säger det om den personen...) här förut som sålde något slags spänningsinjektor som jag föreslog konstruktion på för väldigt länge sedan i en tråd, men den är väldigt enkel att bygga men man behöver den normalt inte som sagt.
Tror vanlig telefonkabel funkar faktiskt.
Har för mig att Madmodder hade en guide förut om hur man matar dem med egenbyggd lösning, men det är inte svårt.
Var någon jädra kronpajas (utan att gå in på detaljer om varför jag säger det om den personen...) här förut som sålde något slags spänningsinjektor som jag föreslog konstruktion på för väldigt länge sedan i en tråd, men den är väldigt enkel att bygga men man behöver den normalt inte som sagt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Jo det gamla bygget ligger på min hemsida, men det utgår från en traditionell serieport, 9-pol dsub, för att utvinna spänning till passiv parasitmatning.
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.php
http://madmodders.se/moddningar/digitemp/index.php
Finns en Arduinosketch för att testa om de är äkta, https://github.com/cpetrich/counterfeit_DS18B20
De fakes som jag har funkar inte med parasitmatning, i övrigt mäter de helt ok för mina behov.
De fakes som jag har funkar inte med parasitmatning, i övrigt mäter de helt ok för mina behov.
Det var ett bra tips JanErik, får testa det programmet.
Jag har några med rostfri kapsel jag köpte på Amazon, och det jag lagt märke till är att signalkvaliteten varierar. Ibland när man slår igång grejerna ger de en väldigt stabil temperatur utan jitter ens på LSB. Men ibland är det massor av brus/jitter. Signalen hoppar flera LSB. Har därför lagt in ett långsamt filter nu. Men jag är rädd att jittret inte har 0 i medeltal, och då blir ju temperaturen fel trots filter.
Möjligtvis är det något timingproblem i Arduinos bibliotek för onewire, eller att dessa från Amazon inte kommunicerar riktigt enligt spec, så att de sista LSB blir fel. Fast bara ibland då, som sagt...
Jag har några med rostfri kapsel jag köpte på Amazon, och det jag lagt märke till är att signalkvaliteten varierar. Ibland när man slår igång grejerna ger de en väldigt stabil temperatur utan jitter ens på LSB. Men ibland är det massor av brus/jitter. Signalen hoppar flera LSB. Har därför lagt in ett långsamt filter nu. Men jag är rädd att jittret inte har 0 i medeltal, och då blir ju temperaturen fel trots filter.
Möjligtvis är det något timingproblem i Arduinos bibliotek för onewire, eller att dessa från Amazon inte kommunicerar riktigt enligt spec, så att de sista LSB blir fel. Fast bara ibland då, som sagt...
JanErik:
Tack för länk!
Vid tillfälle ska jag testa programmet, men även texten på sidan innehåller värdefull information.
/π
Tack för länk!
Vid tillfälle ska jag testa programmet, men även texten på sidan innehåller värdefull information.
/π
- SeniorLemuren
Med tanke på att det gavs bort 295 st till 21 medlemmar så borde det väl finnas sådär 200 st kvar i byrolådorna, så varför inte följa Mizzarrogh exempel och erbjuda vidareförsäljning. Har de legat i snart 3 åt till ingen användning så kanske de inte behövs längre.Mizzarrogh skrev: ↑15 augusti 2022, 18:00:59 Om det är någon som behöver bättre så kan jag skicka vidare ett par jag inte använder mot självkostnadspris.
Några av de återstående behöver jag att laga farsans solfångare, men jag behövde inte så många själv som jag trodde när jag testade, det verkar som att det blir en kudde av ganska jämnvarm luft mellan några av rummen och nu vet jag mer exakt hur det ser ut.
Edit, hör av er i PM eller mail i så fall så att jag ser det, jag hinner tyvärr inte läsa forumet så ofta sommartid pga andra arbeten.
- Mizzarrogh
Det är bara att höra av sig om ni vill att jag rotar fram lådan, jag funderade över detta och jag tänkte göra såhär att ni får skänka en summa motsvarande mina utlägg (eller mer om man vill) till Ukraina och bara betala mig för utlägg för porto så bjuder jag på begagnat emballage.
- Mizzarrogh
De som har parasite power går att bygla till det andra benet (eller löda för ytmonterat) om man vill mata den från samma ledare.
(På originalet)
Det finns en modell som redan är byglad inuti från fabrik, den har således bara två ben ut.
Ingen aning om herr överpajjas fortfarande är aktiv, jag har inte brytt mig om att kolla, men som sagt så är det inte svårt att bygga själv med en vanlig lödkolv.
(På originalet)
Det finns en modell som redan är byglad inuti från fabrik, den har således bara två ben ut.
Ingen aning om herr överpajjas fortfarande är aktiv, jag har inte brytt mig om att kolla, men som sagt så är det inte svårt att bygga själv med en vanlig lödkolv.