Multiinstrument?
Multiinstrument?
Verkar finnas gott om enheter som kombinerar oscilloskop/funktionsgenerator/multimeter i olika utföranden, en del med tveksam kvalite, men jag vet att jag sett nån med inbyggt nätagg dessutom, finns det fortfarande sådana?
-
Re: Multiinstrument?
Trots att jag har mera instrument än vad som är sunt och med prestanda som rubbade. Så återkommer jag ofta till Analog Discovery II som är en tämligen simpel USB adapter. Bra mjukvara och kan göra en hel del.mätningar som jag inte kan göra med instrument som har kostat mer än 100ggr så mycket...
Så ja, det finns om man rensar bort en hel massa som oftast inte behövs. Bara det enkla faktumet att det "underlättar" dokumentation och rapporter är egentligen skäl nog.
Det gäller att både förstå vad man skall mäta och vad man behöver nu och i framtiden. Samt givetvis vad ens budget är. Då först är det dags att handla. Jag köper hellre ett top-notch instrument som är 5-10 år gammalt än ett kinesiskt no-name...
Så ja, det finns om man rensar bort en hel massa som oftast inte behövs. Bara det enkla faktumet att det "underlättar" dokumentation och rapporter är egentligen skäl nog.
Det gäller att både förstå vad man skall mäta och vad man behöver nu och i framtiden. Samt givetvis vad ens budget är. Då först är det dags att handla. Jag köper hellre ett top-notch instrument som är 5-10 år gammalt än ett kinesiskt no-name...
Fast nu är det väl ganska långt ifrån det TS vill ha, utan ett kombiinstrument, likannde de som brukade stå på skolor förr.
Jag har tex ett metrix som kombinerar multimeter/funktionsgenerator/frekvensräkare/labbaggregat hemma som är rätt trevligt.
Jag har tex ett metrix som kombinerar multimeter/funktionsgenerator/frekvensräkare/labbaggregat hemma som är rätt trevligt.
Sökte på aliexpress och det kom inte upp något sådant kombo de första sidorna.
De här handhållna oscilloskopen, multimeter, signalgenerator verkar annars inte så dumma, enkelt att ta fram.
Antar att signalgenerator inte räknas som nätagg.
De här handhållna oscilloskopen, multimeter, signalgenerator verkar annars inte så dumma, enkelt att ta fram.
Antar att signalgenerator inte räknas som nätagg.
Tektronix hade ju sina TM-rack, med allehanda moduler inklusive scope, nätdelar mm.
Tror inte det tillverkas något liknande idag.
Själv har jag några TM-rack, dock inga scopes till dem, har en skolhistoria med nätdel, DVM och frekvensräknare, osäker på om det finns någon funktionsgenerator dock.
Tror inte det tillverkas något liknande idag.
Själv har jag några TM-rack, dock inga scopes till dem, har en skolhistoria med nätdel, DVM och frekvensräknare, osäker på om det finns någon funktionsgenerator dock.
För vissa ändamål finns specialinstrument som är smidiga för servicetekniker.
Exempel - "Multifunktionsinstrument för test av elektriska maskiner"
https://www.globaltools.se/verktyg/matv ... 40/-281402

Annars den häringa...
Exempel - "Multifunktionsinstrument för test av elektriska maskiner"
https://www.globaltools.se/verktyg/matv ... 40/-281402

Annars den häringa...
Hameg hade också (minst) en serie med modulära instrument, HM8000-serien.
Tror inte oscilloskop fanns som modul men frekvensräknare, multimeter, spänningsaggregat, tongenerator etc fanns.
Analog Discovery, som sagt, Serie 5000 är en rejäl låda (med rejäl prislapp) med skop, arbgen, logikanalysator, patterngen, spänningsagg och annat men den måste ju kopplas till en dator.
Sen finns det ju alltid PXI-chassin och moduler om man är sugen på det.
Minns att jag dreglade över nån stor svart låda med multimeter, funktionsgenerator och spänningsaggregat när jag var ung. Kan mycket väl ha varit Metrix men jag hittar ingen bild. Hur ser din ut Glenn?
Tror inte oscilloskop fanns som modul men frekvensräknare, multimeter, spänningsaggregat, tongenerator etc fanns.
Analog Discovery, som sagt, Serie 5000 är en rejäl låda (med rejäl prislapp) med skop, arbgen, logikanalysator, patterngen, spänningsagg och annat men den måste ju kopplas till en dator.
Sen finns det ju alltid PXI-chassin och moduler om man är sugen på det.
Minns att jag dreglade över nån stor svart låda med multimeter, funktionsgenerator och spänningsaggregat när jag var ung. Kan mycket väl ha varit Metrix men jag hittar ingen bild. Hur ser din ut Glenn?
Spännande, jag försökte googla fram en bild, hittade ingen så jag gick ut och tog ett foto, bara för att upptäcka att det inte alls var fabrikatet metrix, utan metex

En kul sak är f.ö att frekvensräknarens kabel inte är ansluten till något, den måste plocka upp nätfrekvensen..
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.