Radonmätar sensor.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
helmut

Radonmätar sensor.

Inlägg av helmut »

Har lite för höga radonhalter i mitt hus över 200 . Har en mätare som visar radonhalten från att man satte in nya batterier i mätaren och så finns det värde för en vecka och ett värde för de senaste 24 timmarna.
Nackdelen är att det inte går att få fram värden varifrån radonet kommer.
Vet att värdet under källargrunden är minst 9999 Bq och att det finns sand och makadam under betongplattan. Har tätat alla sprickor i källargolvet och mellan golvet och källarväggen. Men värdet är ofta över gränsvärdet på 200 Bq.
Skulle vilja bygga en radonmätare och den behöver bara klicka till om en radon jon träffar instrument och jag på så viss snabbt kan flytta instrumentet mellan olika punkter i källaren och huset.
Har försökt få tag i bara sensorn och tänkte bygga förstärkaren som avger ett litet klick så att jag kan placera mätaren på olika ställen och bara under några minuter kontrollera radonhalten. Men var kn jag få tag i bara sensorplattan och så borde det inte vara några problem att förstärka signalen till ett litet klick när radonet träffar sensorn. På så vis skulle jag på några minuter Scana av hela källargolvet, källarväggen och hål mellan källaren och bostadsdelen.
rikkitikkitavi

Re: Radonmätar sensor.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Man kan hyra radonmätare, men annars finns det dosimetrar som kostar från tusenlappen och uppåt som mäter betastrålning som bildas då radon går genom sin sönderfallskedja.

Minns inte om det finns några gammastrålare också i den. Det finns såklart alfastrålare, det är de som är farligast om de tränger in i kroppen. Men de kan du inte mäta.

Hyr du en riktig mätare så har du ju goda mätdata, bygger du själv eller köper en billig är det kanske svårt att veta även om du bara gör jämförande mätningar om den inte är känslig nog.
just betastrålning kan ju vara svårare att detektera.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Har sett byggbeskrivning på DIY radonmätare i nån elektroniktidning förra årtusendet. Själva sensorn var där helt DIY av ölburk, tunn tråd, kondensator, motstånd och FET.
ds77

Inlägg av ds77 »

helmut

Inlägg av helmut »

Får kolla upp om jag kan hitta en firma som hur ut radonmätare som snabbt kan lokalisera var radonet kommer in i huset. Misstänker att radonet kommer upp via anslutningen till toaletten, handfaten och golvbrunnar. Men det går inte att mäta eftersom min mätare tar 24 timmar på sig för att visa värdet. Räcker med att man ställer upp en dörr för att man inte ska hitta radonläckan.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Här är ett bygge med en webkamera https://spectrum.ieee.org/how-to-build- ... n-detector
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Det där lär knappast ge något.
För att söka var Radonet kommer ifrån så behöver man först fastställa en kvot mellan ev Radon från
byggnadsmaterial och Radon från mark. Efter det så bör man egentligen ha koll på lufttryck inomhus och
ventilationsförhållanden.
Om man har en väsentlig mängd från mark så använder man sen en sk. sniffer för att mäta mellan olika
ställen där det ev kan läcka in. Med en sån kan man få hyffsat bra momentanvärden över typ 5-15 min.
Men det är svindyra proffsgrejor. Finns ev att hyra om man bor i storstad. (även det dyrt).
Tex: https://www.radonmarket.com/product/atmos-en/
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Finns det inte någon bra karta över där man bor och om det är ett riskområde över huvud taget?
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Kommunerna brukar oftast ha kartor. Men dom bygger på sporadiska mätningar och gissningar, ska användas
med försiktighet om man vill bedöma sitt eget område, och förhållandena kan variera mycket
kraftigt mellan olika grannhus beroende på markförhållanden, fyllnadsmassor vid byggnation, ventilation, dränering mm.
Sen fattade jag att TS ville mäta olika rum/punkter inne i sitt hus.
Eftersom en Sniffer oftast inte är ett ekonomiskt alternativ, så skulle jag säga att RadonEye som är den mest
känsliga konsumentmätaren kan fungera, man ställer den på olika ställen och läser av. Tack vare rätt hög känslighet
hos deras sensor, så får man hyffsat snabba resultat (timmar) som indikation.
rikkitikkitavi

Inlägg av rikkitikkitavi »

helmut

Inlägg av helmut »

Har mätt radonhalten i alla rum med stängda dörren och då visade det sig att radonhalten sjunkit från flera hundra Bq till ofta kring 20-30 Bq. Gissar att det lägra värdet är orsakad av att undertrycket i rummen sjunkit. Även i toaletten och badrummet har jag fått ett mycket lägre värde med stängda dörrar. Misstänker att undertrycket i huset är orsaken till att jag fått in radon i huset. Misstänker att rören under tvättställen och rören i köket är otäta och att radonet kommer upp från avloppsrören. Ska lägga på ett lager silikon på alla skarvar så får jag se on det blir ännu lägre värden.
Misstänker att det kan finnas hål i gjutjärnsrören under husen och radonet kommer från den sandblandade mackdammen. Min granne anlitade ett företag som på lite mindre än en vecka spolade rent rören och la på ett lager men plast. Företaget som visad upp ett plaströr av plasten man använde visade ett rör som håll för att försäljaren stod på röret. Men om man under en dag sprutar in plast som ska lägga sig i ett flera mm tjockt lager misstänker jag att plasten kommer att lägga sig i botten av röret och det på ovansidan kommer att bli ett ytterst tunt lager plast. Om man lägger in en strumpa som man blåser upp med tryckluft hur kan man veta att ställen där rören går ihop blir täta?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Gammastrålningskarta är det närmaste jag hittar men den verkar inte vara så exakt. https://www.sgu.se/samhallsplanering/ri ... stralning/
Användarvisningsbild
Humulus

Inlägg av Humulus »

Och exakt vilken nytta har man i det här fallet av en sån karta?
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Gammastrålning kan avslöja blåbetong om jag läst rätt.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du äger mätaren du nämner, så kan du kanske bara koppla in en ljudförstärkare på kretsen från sensorn till resten, så får du "klick"-funktion.

Angående avlopp osv: Om du vill experimentera lite så kanske du kan prova att sätta en fläkt som suger ut luft på avloppets avluftning. Det kommer dels ge nackdelen att radon åker genom avluftningsröret som väl normalt går inne i huset upp till taket, så lite strålning uppstår säkert kring det. Men å andra sidan så bör det väl suga lite luft från läckor kring avloppsrör in till huset, så att radon inte kryper in den vägen.

Vad för typ av avlopp har du? Om det är enskilt så lär väl iofs du mest suga luft från brunnen/tanken, och om det är kommunalt så lär det mest suga från kommunens nät. Så du lär behöva ett vattenlås för att det ska fungera ordentligt. Ingen aning om man faktiskt gör så eller inte.
Skriv svar