Driftindikering med strömspole

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Driftindikering med strömspole

Inlägg av FormerMazda »

I brist på bättre rubrik..

Men jag skulle vilja ha signal när en varmvattenberedare går.
Beredaren är på 2,2kW 230VAC så det flyter ju en del ström.

Skulle man kunna sätta en strömspole om fasen som utan annan elektronik drar ett litet relä?

Alltså nån seriekoppling av strömspole, lämpligt motstånd, reläspole?
En diod i serie med reläspolen då strömspolen väl ger en växelström.

Kan det vara så enkelt?
Användarvisningsbild
FormerMazda

Re: Driftindikering med strömspole

Inlägg av FormerMazda »

Kunde inte låta bli, så jag gjorde en snabbt test.
Nu är det några (för mig) udda strömspolar jag har, men de är smidiga med delbar kärna och allt.
Räddade från skrotade stolpar till elbilsladdning, så de satt för att mäta 3x230VAC och kanske max 63A?

Men det är en himla tunn tråd i spolen och ren resistansmätning ger 515ohm.

Vid typ 2kW genom mätt kabel så lyckades jag knappt tända en grön LED.
Spole - helvågsbrygga - LED med 110ohm resistor

Spänningen över LED och resistor var 2,2VDC typ.

Förvisso betyder väl detta att jag skulle kanske bygga med optokopplare.. hmm.
Borre

Inlägg av Borre »

Du kan inte koppla ett 230V relä direkt på värmeslingan, eller det som matar slingan?
Prins Valiant

Inlägg av Prins Valiant »

Jag hade köpt den här modulen: https://www.electrokit.com/stromsensor- ... vAQAvD_BwE

Ok, den är för 5 amp, men dela matarkabeln i 2 helt lika parter, den ena genom strömtrafon och den andra helt utanför. 99 kr är inte så dumt pris.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Visst går det om man helt nödvändigt vill göra en passiv lösning

Ta exempelvis en sådan här strömtransformator 60:5
https://se.rs-online.com/web/p/current- ... rs/1718751

Den kan som max ge 1,5W på utgången så i teorin går det att ansluta ett AC-relä direkt.

Dock var ju den länkade modulen från Electrokit löjligt billig så inte mycket att fundera på.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du vill driva ett relä utan att ha "avancerad elektronik" och utan att ansluta inne i beredaren, så skulle du kunna ta en likriktarbrygga, kortsluta dess DC-utgång, ansluta AC-polerna i serie med lasten, parallellt över den ansluter du en nättrafos sekundär, och på nättrafons primär ansluter du ett relä. Om du t.ex. tar en trafo avsedd att ge 20-25V ut, så kommer nog primären (som här används som sekundär) orka driva ett relä med 12V spolspänning ungefär. Det är nog bra att ha åtminstone en liten avstörningskonding över hela kretsen, kanske även en liten spole i serie med enbart bryggan.

Bryggan ger spänningsfall på 2V p-p vid den ström du har, och tack vare en brygga så tål den strömmen för antagligen lägre pris än att krångla med separata dioder. Med 2V p-p så får du ca 1,5V RMS, och 1,5V rms på en trafolindning avsedd för 24V bör ge ca 12V på 230V-lindingen på den trafon.

Annars är väl enklare att bara linda en egen spole med tillräckligt många varv och driva LED i en optokopplare.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Borre: Kan rent kunskapsmässigt, men beredaren är monterad och jag vill inte demontera den och modda den.

Prins: Det där var kanske för bra pris för att ens försöka själv.. Hade jag haft passande strömspole hemma, men nu när jag nog inte har det så var detta nog det enda rimliga alternativet.

Frenzy: Det var detta jag befarade, att en strömspole kanske inte är dyr i sig, men tillräckligt för att inte bygga själv när det finns färdiga för billigare peng.

Mia: Det lät lite klumpigt, den första lösningen. Så en egenlindad spole vore "rimligare" även om jag känner att även det var mer jobb än just jag tänkte mig. :D Intressanta idéer dock!
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Ajaj, länkad produkt på electrokit behöver spänningsmatning. Det i sig är inte ett problem egentligen, men idén med denna tråd var att "dra ett relä" enbart med hjälp av ström från spolen.
Kolla bilden på amazon: https://www.amazon.se/dp/B0CWPTXBTZ/ref ... 97&sr=8-10
Denna vinkel på denna modul visar i klartext att det som ser ut som en plats för en bygel är en spänningsmatning.

Så med vad jag har hemma så borde jag ändå kunna bygga en ren parasit som drar en optokopplare istället.
PLCn vill få +24VDC på en ingång, och det löser man ju med en optokopplare, relä är ju inte ett måste.
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Snabbt bänktest igen, för jag glömde mäta strömmen sist..

Koplade upp: strömspole - helvågsbrygga - liten elyt
Detta laddar elyten till dryga 30VDC.

Sätter jag en LED med resistor som last så verkar jag kunna driva LED med 2,55mA.

Det borde räcka för en optokopplare?
Tyvärr var visst förrådet tomt på optokopplare, så kan inte testa fullt ut. :(
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Om du har nån transistor med metallskal så kan du klippa av locket och tejpa ihop den med en vanlig LED :D
Användarvisningsbild
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Jag kom på att jag hade en optokopplare för DIN-skena i "bra-att-ha" lådan.
En sådan: https://www.amazon.com/Weidmuller-EGO1- ... B00RW7NF4W

Den är ju specad för 5V in, men ett test dör ingen av.
Och det funkar! :)
Visst, LED lyser väldigt svagt på den, men den "drar" utgången, och det var ju målet.

Så nu ska jag bara installera detta och på riktigt se att jag får min indikering, men alla bänktest säger att det funkar, så det borde ju gå.
Skriv svar