Tryckströmbrytare, kompressor, undringar
Tryckströmbrytare, kompressor, undringar
Kikade lite på tryckbrytaren på min kompressor.
Förutom den normala 3/8 anslutningen från tanken, så går det en liten, 8mm slang från kompressorn till tryckbrytaren.
Kan detta vara någon form av tryckavlastning för kompressorn vid start?
Hur är då funktionen?
Jag gissar att det sitter en ventil i tryckströmbrytaren, och ventilen är öppnad när kompressorn är stoppad.
Men stänger ventilen direkt när motorn startar eller är det någon form av tidsfördröjning på detta.
Hittar inga beteckningar på brytaren.
Brytaren har även ett inbyggd motorskydd.
Förutom den normala 3/8 anslutningen från tanken, så går det en liten, 8mm slang från kompressorn till tryckbrytaren.
Kan detta vara någon form av tryckavlastning för kompressorn vid start?
Hur är då funktionen?
Jag gissar att det sitter en ventil i tryckströmbrytaren, och ventilen är öppnad när kompressorn är stoppad.
Men stänger ventilen direkt när motorn startar eller är det någon form av tidsfördröjning på detta.
Hittar inga beteckningar på brytaren.
Brytaren har även ett inbyggd motorskydd.
Re: Tryckströmbrytare, kompressor, undringar
Frågan är då, stänger ventilen direkt när kompressorn startar?
Är det Y/D-start, då brukar den vara aktiverad bara på Y-läget.
Med tanke på att man hör ett tydligt pysande ljud när brytaren slår av, och man inte hör nåt pysande när kompressorn startar, så lär den väl bara vara öppen när brytaren är avstängd. Att det går en slang tillbaka till kompressorn är väl för att mata in "pysluften" efter luftfiltret, för att undvika att det finns nån risk att smutsig luft tar sig in i kompressorn, och/eller för att pysljudet inte ska bli lika högt.
- MadModder
- Co Admin
- Kontakt:
Den är öppen när kompressorn är av och stängd när den är på.
Brukar sitta direktkopplad till axeln från tryckbrytaren.
Luften pyser rakt ut där ventilen sitter, i tryckströmbrytarkapslingen. Varför skulle det komma in smutsig luft där?
Brukar sitta direktkopplad till axeln från tryckbrytaren.
Luften pyser rakt ut där ventilen sitter, i tryckströmbrytarkapslingen. Varför skulle det komma in smutsig luft där?
Då kan jag koppla en magnetventil på kontaktorns NC-kontakt då, och behöver inget tidrelä för ventilen.