God afton! Efter att ha lurkat bakom kulisserna i 10 år kanske det är dags att skapa en egen tråd
Så, lite kortfattat.
Jag skaffade mig två st. höj och sänkbara skrivbord av en rätt gammal modell, men jag fick bara med en styrbox till dessa vilket ju blir lite jobbigt om man inte vill springa mellan med befintlig box.
Planen är inte helt hundra klar än vad det ska bli av dessa bord, skivorna är körda på tippen så det är bara stativen samt benen/motorerna kvar, och en uppsättning med knappsats/styrbox då, men jag vill absolut snickra en egen extra styrbox alternativt hitta en billig färdig/semi-färdig lösning för att styra andra uppsättningen ben!
Det verkar vara vanligt att kontrollerna lägger av dessutom så det är nog klokt att sondera lite vad man har för alternativ, efter att ha letat igenom större delen av internet finner jag iaf inga begagnade boxar som passar alternativt är det väldigt dyrt att köpa en annan modell för att bara chansa.
Vad vet vi hittills då? Jo, 24v är utgångspunkten från styrenheten, benen i sig är troligen linjära ställdon med lite bling i form av hall-sensorer och ändlägesgivare, som ju kan vara asbra att använda för att inte köra sönder benen. Jag har även pinout på kontakterna vilken jag bifogar efter detta stycke, samt att jag forskat lite och kommit fram till att det går utmärkt att bara mata spänning direkt på motorernas 2 pins i kontakten för att få dom att röra sig, även 12v funkade om än lite långsammare rörelser, däremot inga säkerhetsfunktioner, mjukstart, synkronisering eller ändlägesgivare :/
Så hur ska jag gå tillväga nu är min stora undran! jag vill givetvis kunna nyttja iaf ändlägesgivarna för att inte något ska gå sönder, jag ska mäta lite när jag är förbi verkstan nästa gång och se om det är enkelt nog så man kanske kan använda dessa för att bryta signalen till ett relä t.ex för att få benen att sluta gå. Mjukstarten och synkroniseringen kan jag absolut leva utan om det inte går att lösa något av det på ett relativt smidigt sätt. Hur hade ni gått till väga om ni haft samma problem?
Sen kanske det rent av finns någon bra idé på vad man kan använda dessa ben till, min egen fantasi brister tyvärr då jag handlade på mig saker bara för att priset var nästintill gratis! Jag tror jag läste någon spec om att dom iaf lyfte typ 80-100kg, styck eller per par minns jag inte tyvärr men det är ändå ganska kraftiga saker! något justerbart skrivbord behöver jag tyvärr inte så den idén går bort
När jag har tillfälle nästa gång ska jag även kolla upp modell på styrboxen jag redan har också ifall det kanske är någon här som antingen kan få fram lite matnyttig info genom det eller rent av har en box liggande med en massa tur!
Väl mött och tack dels på förhand om någon har en dunderidé och även tack för all nyttig läsning man hittar här
Styra höj- och sänkbart skrivbord - Äldre kinnarps oberon
Styra höj- och sänkbart skrivbord - Äldre kinnarps oberon
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Styra höj- och sänkbart skrivbord - Äldre kinnarps oberon
Jag minns inte exakt hur dessa brukar fungera, men tror att originalstyrburken kan köra motorerna i åtminstone två olika hastigheter, kanske?
Styrburken måste kunna växla polaritet, upp/ned, och så måste den räkna varv med hallsensorn, och eftersom sensorn inte har riktningsgivare så måste den vänta till sensorn inte gett pulser under tillräckligt lång tid innan den börjar köra motorn åt andra hållet, för annars vet den inte hur pulserna ska räknas (dvs vet inte exakt när riktningen faktiskt ändrats). När benen rör sig så måste antalet pulser vara samma på alla inblandade ben (finns bord med två respektive tre ben). Om det skiljer mer än enstaka pulser måste benet som "ligger före" pausas eller köras saktare.
Jag gissar att det är switchade nätdelar i något sånär moderna styrburkar till dessa. Hade det varit klassisk tung nättrafo så kan man växla mellan full och halv hastighet genom att växla mellan helvågslikriktning och halvvågslikriktning.
I princip så med tung trafo kan man ha tre reläer per motor. Ett på varje motorpol som växlar om polen ska anslutas till plus eller minus, och det tredje reläet väljer om motorn ska matas från helvågslikriktning eller halvvågslikriktning.
Signalerna från ändlägesbrytarna bör antagligen kopplas både till mikrokontrollern men även direkt till styrningen av motorerna.
Mikrokontrollern måste ha nåt minne med batteribackup eller flash/eeprom, och lämpligtvis ha strömförsörjning så att den garanterat kan "stänga av" snyggt, men det kan räcka att den påtvingar användaren att köra till ena ändläget ifall strömmen bröts medan den körde benen.
Se upp med att beroende på hur de är konstruerade så finns det risk att "köra fast" om man kör motorn förbi ändlägena. Gissar att benen består av en snurrande axel med motorn monterad på ena änden av benet, och en fet mutter monterad på andra änden av benet, ungefär som en del billyftar för t.ex. bilverkstäder. (Tror det är vanligt för tvåpunktlyft men kanske inte lika vanligt för fyrpunktlyft för bilar?).
Styrburken måste kunna växla polaritet, upp/ned, och så måste den räkna varv med hallsensorn, och eftersom sensorn inte har riktningsgivare så måste den vänta till sensorn inte gett pulser under tillräckligt lång tid innan den börjar köra motorn åt andra hållet, för annars vet den inte hur pulserna ska räknas (dvs vet inte exakt när riktningen faktiskt ändrats). När benen rör sig så måste antalet pulser vara samma på alla inblandade ben (finns bord med två respektive tre ben). Om det skiljer mer än enstaka pulser måste benet som "ligger före" pausas eller köras saktare.
Jag gissar att det är switchade nätdelar i något sånär moderna styrburkar till dessa. Hade det varit klassisk tung nättrafo så kan man växla mellan full och halv hastighet genom att växla mellan helvågslikriktning och halvvågslikriktning.
I princip så med tung trafo kan man ha tre reläer per motor. Ett på varje motorpol som växlar om polen ska anslutas till plus eller minus, och det tredje reläet väljer om motorn ska matas från helvågslikriktning eller halvvågslikriktning.
Signalerna från ändlägesbrytarna bör antagligen kopplas både till mikrokontrollern men även direkt till styrningen av motorerna.
Mikrokontrollern måste ha nåt minne med batteribackup eller flash/eeprom, och lämpligtvis ha strömförsörjning så att den garanterat kan "stänga av" snyggt, men det kan räcka att den påtvingar användaren att köra till ena ändläget ifall strömmen bröts medan den körde benen.
Se upp med att beroende på hur de är konstruerade så finns det risk att "köra fast" om man kör motorn förbi ändlägena. Gissar att benen består av en snurrande axel med motorn monterad på ena änden av benet, och en fet mutter monterad på andra änden av benet, ungefär som en del billyftar för t.ex. bilverkstäder. (Tror det är vanligt för tvåpunktlyft men kanske inte lika vanligt för fyrpunktlyft för bilar?).
Re: Styra höj- och sänkbart skrivbord - Äldre kinnarps oberon
Ja jag skulle påstå att det finns två hastigheter typ, tvekar på att det är steglöst reglerat typ pwm iaf, men det går med orginalstyrning att köra upp/ner utan att vänta någon nämnvärd tid iaf. så jag vetinte det minsta hur logiken är uppbyggd! switchat är korrekt iaf, men jag tror inte man behöver ha ändlägesgivarna kopplat på så vis. det går inte att köra benen förbi ändlägena iaf! har lite försiktigt kört benen i respektive ändläge för att mäta längd osv då jag hade en idé förut om användning.
Benen i sig är teleskopiska, 3 hylsor dvs så dom går från drygt 55cm - 120cm ungefär, men utan att ha tagit isär dom för inspektion så kan man ändå anta att det är som du säger med mutter och axel.
Det är det mest logiska iaf för att få någon ekonomi och livslängd på konstruktionen. När jag provkörde benen utan styrning för övrigt så körde jag helt enkelt med en DPDT Strömställare (on-off-on) med en polvändningskoppling för upp och ner, vilket funkade utmärkt för själva funktionen att få dom röra på sig, i en mer bestående installation så lär man ju köra de funktionerna över relä då jag tror att med någon last öht på benen så sticker nog strömmen iväg betydligt mer än när dom bara frihjular i luften.
Beroende på vad applikationen blir för dessa ben, om det blir något alls eller om dom säljs vidare till bättre behövande, Så kanske det inte är aktuellt med mer funktion än det mest grundläggande (upp/ner, bryta vid ändläge.)
mjukstart, variabel hastighet och synkronisering är ju trots allt bara bekvämlighet och för funktionen orelevant!