Att strömförsörja en op amp?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
stoffe
Kontakt:

Att strömförsörja en op amp?

Inlägg av stoffe »

Nu är jag återigen på forumet efter en tids paus

Jag håller på att bygga en cmoy hörlursförstärkare och jag hade tänkt att driva den från ett 9v batteri och inte två.

Finns det någon lämplig enkel krets som man kan mata med t ex 9V eller kanske lägre spänning som ger ut +9V, 0 och -9V?

Eller ska jag bara strömförsörja med ett 9V batteri utan negativ spänning och ha en spänningsdelare istället?

Här är en länk till projektet som jag följer.

https://tangentsoft.com/audio/cmoy/
Användarvisningsbild
4kTRB

Re: Att strömförsörja en op amp?

Inlägg av 4kTRB »

Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Spänningsdelare som i sin tur förstärks med en OP är standardlösningen. Då kan spänningsdelaren använda t.ex. 10k eller 100k för sina motstånd, och därmed dra rätt lite tomgångsström.

Just för hörlurar i stereo är det inte lätt att kringgå detta, men om du har hörlurar med den gamla 5-poliga tärningsformade DIN-kontakten, alltså separata ledare både för plus och minus för varje kanal, så kan du driva dem balanserat med fyra slutsteg (ett i fas och ett i motfas per kanal) och slippa utgångskondingar.

I princip skulle man kunna göra en krets som skapar en mono-motfaskanal och två stereokanaler i fas, där stereokanalerna har extra stereobredd för att kompensera för att motfaskanalen är i mono, och på så vis driva hörlurar med vanlig 3,5mm-kontakt i stereo halvbalanserat så att säga.

Detta är dock mest vettigt för lägre drivspänningar, säg t.ex. två R6/AA-batterier (3V) eller liknande, eller om du har klassiska hörlurar typ t.ex. AKG K140 som är 600 ohm.

I praktiken rekommenderar jag dig att tänka om. Ett 9V-batteri är lite klent för att driva hörlurar. Trots att det är nästan lika stort som två R6/AA-batterier så innehåller det mindre energi, och om du ska köra ljud en längre stund så lär det ta slut fort. Det kan förstås vara vettigt ifall du ska ha det till något specifikt, t.ex. hörlurar för något specifikt jobb som tar rätt kort tid och där det måste väga väldigt lite, och där jobbet i sig är så dyrt att det är en försumbar kostnad att byta batteriet inför varje jobb.

Jag föreslår att du överväger att använda två litiumbaserade laddningsbara batterier, för att få 2*3,7V balanserad matning. Kräver laddkrets som kan ladda båda batterierna, men ändå.

Det går förstås också att ha nån switchad krets som omvandlar t.ex. 9V enkelspänning till valfri dubbel matningsspänning, och det kan vara en väg att gå, men om t.ex, målet är att få nån slags budget-fin-hifi-grej så är switchade nätdelar kanske inte bästa lösningen.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Aha tack för tipsen.

Jag har köpt denna låda för detta projekt samt ett tillhörande kretskort som passar rakt in i det.
https://www.electrokit.com/aluminiumlad ... 12x60x31mm

Men jag har funderat på om litiumjon 14250 batterier skulle kunna funka, undrar om man få att passa. 25,4 mm lång och innermåttet på längden är 108 mm så det borde gå att få in 4 stycken och då får man +7,2V 0 och -7,2 volt vilket skulle vara rätt bra. Eller tänker jag fel? Jag tänker att man laddar dessa med en balanceringsladdare för radiostyrt. Jag har en sådan liggandes hemma.
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

18V till borrmaskin finns ju. Med virtuelljordpunkt får du ju +/-9V som innan. Vet ju inte specen på h-lurs-förstärkeriet så +/-9V vet du ju att det ska fungera i vilket fall.
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Aha men då skulle en sån här krets kunna funka?
https://www.electrokit.com/dc-dc-omvand ... 4.5-35v-3a

För att allt ska få plats så låter det som att jag åker på att ha det där 9V batteriet i alla fall. Det blir så många R6 batterier för att få upp spänningen. Alternativet två 14500 Li-ion batterier, de går att hitta med 2600 mAh timmar. Då får jag 7,2V och mycket kraft. Två celler behöver i regel ingen balanceringsladdare.
opampen

Inlägg av opampen »

Stoffe: Är tveksam till den där DC-DC omvandlaren. Då risk är att den kan ge störningar in till förstärkaren. Switch frekvensen är dock på 400 KHz så den "hörs"inte men den kan ligga overlagrad på musik signalen till hörlurarna och påverka ljudkvaliteten! Då är det bättre som tidigare förslagits med två uppladdningsbara batterier typ 2*3,7 V. Eftersom rekommenderade op-kretsar OPA2132/OPA2134 kräver dubbel(+/- V.) matningsspänning.

Alternativ skulle vara att använda en op som klarar enkel matningspänning som t.ex. LM358 eller andra. Men sen svarar jag inte för om det skulle vara nödvändigt med någon ändring i designen för övrigt! Lägg där till att LM358 inte håller de ljudtekniska prestanda som OPA2132 och OPA2134 har.
ghu

Inlägg av ghu »

OPA2132/OPA2134 och alla andra operationsförstärkare kräver inte dubbel matningsspänning.
Då man använder enkel matningsspänning får man bara se till att höja upp DC-arbetspunkten på utgången till halva matningsspänningen.

Att man ofta ser att LM358 rekommenderas för enkel matningsspänning är för att ingångarna klarar att matas helt ner till negativa matningsspänningen och att utgången kan gå nära negativa matningsspänningen.
Detta klarar inte OPA2132/OPA2134 men det hindrar inte att man kan använda dem för enkel matningsspänning.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Kolla på MFOS aka Ray Williams lösningar till Noise Toaster, Echo Rockit, WSG och Alien Screamer, så ser du hur enkelt man kan göra det.

https://musicfromouterspace.com/index.p ... 90&VPH=850
stoffe
Kontakt:

Inlägg av stoffe »

Det var så röriga elscheman så jag förstod inte hur han gjorde Huggbävern.

Men jag har i alla fall en LM4562NA op amp och den borde gå att köra med två 14500 li ion batterier tänkte jag
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Kontakt:

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Så komplicerat var det väl åndå inte ...
echorockitschem_page_2.gif
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

med en OP så kan motstånden vara 10-100 gånger större, och därmed dra 10-100 gånger mindre ström.
opampen

Inlägg av opampen »

ghu skrev: 2 november 2024, 13:56:45 OPA2132/OPA2134 och alla andra operationsförstärkare kräver inte dubbel matningsspänning.
Då man använder enkel matningsspänning får man bara se till att höja upp DC-arbetspunkten på utgången till halva matningsspänningen.

Att man ofta ser att LM358 rekommenderas för enkel matningsspänning är för att ingångarna klarar att matas helt ner till negativa matningsspänningen och att utgången kan gå nära negativa matningsspänningen.
Detta klarar inte OPA2132/OPA2134 men det hindrar inte att man kan använda dem för enkel matningsspänning.
Nej, "kräver"var väl för mycket sagt! Men dessa fungerar bäst vid dubbel matning. Olika parametrar är satt vid +/- matning. Men visst går det att göra så men till ett samre resultat!
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Fantomenmatning kallas det där med virtuell jord.
Texas har en bra pdf om singelmatade op: https://www.ti.com/lit/an/sloa030a/sloa ... e.com%252F
Användarvisningsbild
MiaM

Inlägg av MiaM »

Nej, fantommatning är väl att överlagra DC på en AC-signal, typ 48V eller 1,5V till mikrofoner osv?

"Fantom" är ett lämpligt prefix för att beskriva att skapa en mittnolla, men inte "fantommatning", väl?
Skriv svar