När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Hittade detta roliga projekt i garderoben:
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Tack Thomas, det var väldigt intressant att se!
Det var ju riktigt tidigt, på de flesta bilar så är det väl egentligen först på 2000-talet det blivit standard med canbus system?
Min första kontakt med canbus var i mitten av 90-talet i skördare inom skogsindustrin.
Kom ihåg när man läste om digitaliserade modelljärnvägar på 80-talet i elektroniktidningarna och att man då tänkte, tänk vad bra om det kommit något liknande i bilarna.
Men kan inte minnas att man någonsin hörde talas om det på 80-talet faktiskt.
Har du nåt schema du kan tänka dej att dela med dej av? Om du vill alltså, det hade varit intressant att se!
Tidningen i slutet av videon, finns den möjligtvis att ladda ner nånstans? Det verkar ju som de flesta gamla tidningar skannas in idag, men det inte alltid så lätt att hitta dem.
Det var ju riktigt tidigt, på de flesta bilar så är det väl egentligen först på 2000-talet det blivit standard med canbus system?
Min första kontakt med canbus var i mitten av 90-talet i skördare inom skogsindustrin.
Kom ihåg när man läste om digitaliserade modelljärnvägar på 80-talet i elektroniktidningarna och att man då tänkte, tänk vad bra om det kommit något liknande i bilarna.
Men kan inte minnas att man någonsin hörde talas om det på 80-talet faktiskt.
Har du nåt schema du kan tänka dej att dela med dej av? Om du vill alltså, det hade varit intressant att se!
Tidningen i slutet av videon, finns den möjligtvis att ladda ner nånstans? Det verkar ju som de flesta gamla tidningar skannas in idag, men det inte alltid så lätt att hitta dem.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Hej ASEA, kul att du tyckte det var intressant. Ett komplett schema kan jag tyvärr inte leverera men i tidskriften beskrivs funktionen såpass bra att alla kan bygga det. Jag ska kopiera det som finns i tidningen och dela.
Du heter ASEA, jag började min bana på ASEA i Ludvika på 80-talet. Du med?
Du heter ASEA, jag började min bana på ASEA i Ludvika på 80-talet. Du med?
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Aha kul!
Nej har själv tyvärr ingen direkt koppling till ASEA.
Var ett bra ledigt namn när jag registrerade mej på forumet.
Jätteintressant företag annars, har samlat på mej lite böcker om ASEAs historia som jag tänkt läsa igenom när tid ges.
Vad jobbade du som?
Nej har själv tyvärr ingen direkt koppling till ASEA.
Var ett bra ledigt namn när jag registrerade mej på forumet.
Jätteintressant företag annars, har samlat på mej lite böcker om ASEAs historia som jag tänkt läsa igenom när tid ges.
Vad jobbade du som?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21165
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Tack för att du ville dela med dig av detta! Det var riktigt roligt att se!
Demonstrationsplattan var riktigt fint gjord tyckte jag.
Demonstrationsplattan var riktigt fint gjord tyckte jag.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Jag utvecklade högspänningsbrytare. Senare HVDC-kablar (likspänning, 400-500 kV).
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Okej, spännande och intressant!
Ja detta med HVDC var/är väl en stor grej för ASEA/ABB.
Ja detta med HVDC var/är väl en stor grej för ASEA/ABB.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Såhär funkar min gammaldags canbus-maskin:
The four switches on the central control box define the states of four electric loads such as tail light, brake light and indicators. Each combination of states corresponds to a four-digit binary number such as 0110 or 1010. The central control unit contains a binary counter (e.g. 7493), in this case with four binary outputs Qa, Qb, Qc and Qd. A clock (555) counts up the binary counter and, via the data line, an identical binary counter in the remote decoder. The counting continues until the outputs Q of the counter in the control box correspond to the states of the switches. This is detected by a comparator (e.g. 74266). When the output pattern is identical to the switch state the clock pulses are blocked. All counters remain in the pattern which corresponds to the switch state combination.
The outputs of the counter in the decoder supply by means of suitable driver transistors the electric loads. Since the counter states in the control box and in the decoder are identical, the loads are supplied in accordance with the switch setting.
When one of the switches is flipped into another state (by the driver) the comparator detects a discrepancy and the counting is resumed until the counter states are equal to the switch positions again.
If the clock frequency is 20 kHz it takes max 0.8 ms until the desired combination of states is reached.
Another 555 sends reset impulses to all counters (in the control box and remote) which have a substantially longer duration and lower repetition rate than the clock. These impulses are identified in RC circuits and fed to the reset inputs of each counter. The counters are reset to 0 and the up-counting starts again. This feature is a simple error correction effort.
A third 555 creates the flashing frequency for the indicators (around 1 Hz). The inputs from the indicator switches are gated accordingly.
The four switches on the central control box define the states of four electric loads such as tail light, brake light and indicators. Each combination of states corresponds to a four-digit binary number such as 0110 or 1010. The central control unit contains a binary counter (e.g. 7493), in this case with four binary outputs Qa, Qb, Qc and Qd. A clock (555) counts up the binary counter and, via the data line, an identical binary counter in the remote decoder. The counting continues until the outputs Q of the counter in the control box correspond to the states of the switches. This is detected by a comparator (e.g. 74266). When the output pattern is identical to the switch state the clock pulses are blocked. All counters remain in the pattern which corresponds to the switch state combination.
The outputs of the counter in the decoder supply by means of suitable driver transistors the electric loads. Since the counter states in the control box and in the decoder are identical, the loads are supplied in accordance with the switch setting.
When one of the switches is flipped into another state (by the driver) the comparator detects a discrepancy and the counting is resumed until the counter states are equal to the switch positions again.
If the clock frequency is 20 kHz it takes max 0.8 ms until the desired combination of states is reached.
Another 555 sends reset impulses to all counters (in the control box and remote) which have a substantially longer duration and lower repetition rate than the clock. These impulses are identified in RC circuits and fed to the reset inputs of each counter. The counters are reset to 0 and the up-counting starts again. This feature is a simple error correction effort.
A third 555 creates the flashing frequency for the indicators (around 1 Hz). The inputs from the indicator switches are gated accordingly.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Finns ett handritat schema nu också. Men hur biläggar man en pdf?
- Mizzarrogh
- Inlägg: 21165
- Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
- Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Om du trycker på fliken märkt "bilagor" under textrutan där man skriver inlägget så kan du lägga till den om du trycket på den blå knappen märkt "lägg till filer"
(När jag provade nyss med en PDF verkade det fungera att göra så))
(När jag provade nyss med en PDF verkade det fungera att göra så))
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Här kommer ett schema.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
- KrilleKrokodil
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 8 oktober 2024, 12:38:09
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Mycket intressant!
83 var ju tidigt, det var ju det officiella året då Bosch startade med utveckling av vad som senare (1986) skulle bli "Automotive Serial Contoller Area Network" vad jag förstår
Bilen systemet först hamnade i lär ha vart BMW 8-serien (E31).
Kommer du ihåg vart du fick informationen om CANbus kodningen ifrån och vilken litteratur du läste dig till hur du skulle göra?
83 var ju tidigt, det var ju det officiella året då Bosch startade med utveckling av vad som senare (1986) skulle bli "Automotive Serial Contoller Area Network" vad jag förstår
Bilen systemet först hamnade i lär ha vart BMW 8-serien (E31).
Kommer du ihåg vart du fick informationen om CANbus kodningen ifrån och vilken litteratur du läste dig till hur du skulle göra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
-
- Inlägg: 22
- Blev medlem: 4 november 2022, 12:02:15
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Enligt Wikipedia fanns en riktig Canbus först i en Mercedes 1986.
1983 hade jag ingen aning om vad en canbus är och att det skulle utvecklas någonstans. Jag var allmänt interesserad i bilelektrik och hade börjat experimentera med TTL i ett helt annat syfte. Så kom iden och många nätter i källaren och många ölflaskor senare var det klart.
1983 hade jag ingen aning om vad en canbus är och att det skulle utvecklas någonstans. Jag var allmänt interesserad i bilelektrik och hade börjat experimentera med TTL i ett helt annat syfte. Så kom iden och många nätter i källaren och många ölflaskor senare var det klart.
- KrilleKrokodil
- Inlägg: 21
- Blev medlem: 8 oktober 2024, 12:38:09
Re: När jag byggde ett multiplexsystem (canbus) för 40 år sedan
Ja, det var ju bra att du gjorde det för det blev ju jättebra
jo, jag vet, ibland säger man Mercedes och på något annat läste jag just BMW 8-serien men det finns så många sanningar på internet
Jag var nog säker på att just CANbus ÄR en Boschprodukt, dom äger det.
Det finns ju andra system som dom inte har något med att göra som man slarvigt namger som CANbus, LIN bus, FLEXRAY tex.
TTL, vad är det?
jo, jag vet, ibland säger man Mercedes och på något annat läste jag just BMW 8-serien men det finns så många sanningar på internet
Jag var nog säker på att just CANbus ÄR en Boschprodukt, dom äger det.
Det finns ju andra system som dom inte har något med att göra som man slarvigt namger som CANbus, LIN bus, FLEXRAY tex.
TTL, vad är det?