Anledningen till detta är att jag byggt två enkla hastighetsmätare för vatten som består av en propeller från en radiostyrd båt och en trådlös cykeldator.
Detta satte jag ihop för att jämföra små vattendrag vid olika tidpunkter.
Se bilder
Den utrustning som finns på marknaden är för stor och får inte platts i fickan.
Mitt behov kan lösas med en pinne som kastas i vattnet och sedan mäta hur lång tid det tar för pinnen att färdas en bestämd sträcka.
Enda problemet är att dom intressanta vattendragen är för krokiga eller smala för att pinnen ska fungera.
Det jag behöver hjälp med är en mätning vid ytan av vatten i rörelse med din utrustning (om möjligt i m/s).
Sedan göra samma sak med min ena mätare så jag kan göra en tabell för att veta vad siffrorna på cykeldatorn betyder.
Jag bor utanför vara men kan enkelt skicka den ena mätaren då den är liten nog att passa i det flesta brevlådor.
Betalar givetvis för besväret enligt överenskommelse.
T. Söker någon som kan mäta hastighet på vatten (vattendrag) [Fixat]
T. Söker någon som kan mäta hastighet på vatten (vattendrag) [Fixat]
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av mattias g 1 oktober 2024, 19:39:44, redigerad totalt 1 gång.
Re: T. Söker någon som kan mäta hastighet på vatten (vattendrag)
hm, det där skulle man ganska lätt kunna kolla med ex en kanot / båt och en gps med decimaler
båt i känd gps hastighet medan man släpar den i vattnet så vet man ju vattenhastigheten
eller rättare sagt hur snabbt den flyttar sig i vattnet, samma sak man mäter
båt i känd gps hastighet medan man släpar den i vattnet så vet man ju vattenhastigheten
eller rättare sagt hur snabbt den flyttar sig i vattnet, samma sak man mäter
-
Gå till den lokala simhallen. Sätt en stång (typ 20*20 mm aluminiumprofil som kan köpas från kjell.com "Ratrig") över en skateboard så att din givare går ner i vattnet. Dra skateboarden längs bassängkanten och mät sträckan via cykeldatorn. Samt via måttband på bassängkanten.
För det du vill mäta är skillnaden i distans INTE skillnaden i fart som är ett derivat av distansen. Fart är ögonblicksvärden, medans distans är lika oavsett medium så din gånghastighetsvariation spelar då ingen roll för mätningen.
Gör du mätningen i olika gånghastigheter så får du reda på vad din mätare har för mätfel vid olika hastigheter och kan extrapolera hur du skall kompensera bort dom.
Rent generellt så är din propeller felaktig för detta. Du vill ha mera stigning och helst mer diameter. Sedan vill du ha optisk avkänning mot propelleraxeln så att ingen bromsande effekt kommer från något i drivningen av axeln.
Jag har bara indirekt sysslat med propellerloggar. Det jag har ägnat 10 år av mitt liv är mätning av fart genom vatten (ultraljud och 120mm ut från skrovet) på oceangående fartyg och äkta fart mot botten. Men jag har hanterat denna typ av mätproblematik i hela mitt yrkesliv...
För det du vill mäta är skillnaden i distans INTE skillnaden i fart som är ett derivat av distansen. Fart är ögonblicksvärden, medans distans är lika oavsett medium så din gånghastighetsvariation spelar då ingen roll för mätningen.
Gör du mätningen i olika gånghastigheter så får du reda på vad din mätare har för mätfel vid olika hastigheter och kan extrapolera hur du skall kompensera bort dom.
Rent generellt så är din propeller felaktig för detta. Du vill ha mera stigning och helst mer diameter. Sedan vill du ha optisk avkänning mot propelleraxeln så att ingen bromsande effekt kommer från något i drivningen av axeln.
Jag har bara indirekt sysslat med propellerloggar. Det jag har ägnat 10 år av mitt liv är mätning av fart genom vatten (ultraljud och 120mm ut från skrovet) på oceangående fartyg och äkta fart mot botten. Men jag har hanterat denna typ av mätproblematik i hela mitt yrkesliv...
-
Kom att tänka på en uppfinning som fanns i ett papper min far efterlämnade, tydligen hade han fått patent på för att mäta hastighet på båt för väldigt många år sedan. Blev aldrig något av det.
Men det gick ut på att i princip ha ett pivotrör, ungefär som flygplanen har idag. Att du stoppar ner ett glasrör med 90 graders böj i vattnet på ett bestämt djup. Vågräta delen mot strömningen. Då kommer vattnet att beroende på hastigheten pressar mer eller mindre högt upp i den lodräta delen. Då kan man sätta en hastighetskala på den delen. Man kan säkerligen få större utslag med en lagom stor tratt i vattenflödet.
Men det gick ut på att i princip ha ett pivotrör, ungefär som flygplanen har idag. Att du stoppar ner ett glasrör med 90 graders böj i vattnet på ett bestämt djup. Vågräta delen mot strömningen. Då kommer vattnet att beroende på hastigheten pressar mer eller mindre högt upp i den lodräta delen. Då kan man sätta en hastighetskala på den delen. Man kan säkerligen få större utslag med en lagom stor tratt i vattenflödet.
Re: T. Söker någon som kan mäta hastighet på vatten (vattendrag) [Fixat]
Tack för svaret limpan4all, detta var en enkel och pålitlig metod.
Jag tänkte bara på hastighet och hade helt missat distansen.
Vad det gäller propellern så är den en dålig kompromiss men för mina amatörmässiga mätningar så är storleken viktigare än högsta precision.
Jag tänkte bara på hastighet och hade helt missat distansen.
Vad det gäller propellern så är den en dålig kompromiss men för mina amatörmässiga mätningar så är storleken viktigare än högsta precision.
-
Re: T. Söker någon som kan mäta hastighet på vatten (vattendrag) [Fixat]
Prins Valiant:
Pitotrörsloggar uppfanns av Svenska Logg AB (SAL) 1912 och patenterades redan då. Se denna https://www.salnavigation.com/our-history/ Därefter så har ett antal patent tillkommit som har utvidgat tekniken, bälgar i rostfritt stål, kamkurvor som gör att distans kan anges samt elektronisk visning av fart, 200 pulsers per nautisk mil mm.
Då jag har jobbat där är jag rätt så insatt i historien...
SAL Jungner hade under 1950 talet drygt 50% av världsmarknaden på pitotrörsloggar (eller fartygsloggar rent allmänt). Ända in i slutet av 1990 talet så såldes det hundratals pitotrör som reservdelar till fartyg världen runt. Idag så är det en mycket ovanlig loggtyp på fartyg.
Sista pitotrörsloggen som jag vet om på ett modernt fartyg (SAL59 vilken designades för Spica serien av torpedbåtarna/sedermera Norrköpingsklassen av robotbåtar) flyttades från marinmuseet till HMS Smyge för att de andra (moderna elektroniska) loggarna klarade inte fartområdet...
Pitotrörsloggar uppfanns av Svenska Logg AB (SAL) 1912 och patenterades redan då. Se denna https://www.salnavigation.com/our-history/ Därefter så har ett antal patent tillkommit som har utvidgat tekniken, bälgar i rostfritt stål, kamkurvor som gör att distans kan anges samt elektronisk visning av fart, 200 pulsers per nautisk mil mm.
Då jag har jobbat där är jag rätt så insatt i historien...
SAL Jungner hade under 1950 talet drygt 50% av världsmarknaden på pitotrörsloggar (eller fartygsloggar rent allmänt). Ända in i slutet av 1990 talet så såldes det hundratals pitotrör som reservdelar till fartyg världen runt. Idag så är det en mycket ovanlig loggtyp på fartyg.
Sista pitotrörsloggen som jag vet om på ett modernt fartyg (SAL59 vilken designades för Spica serien av torpedbåtarna/sedermera Norrköpingsklassen av robotbåtar) flyttades från marinmuseet till HMS Smyge för att de andra (moderna elektroniska) loggarna klarade inte fartområdet...