Reparera LCD

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
MiaM

Reparera LCD

Inlägg av MiaM »

Hej forumet!

Är det tekniskt möjligt att reparera en LCD-display som spruckit? I så fall hur stora krav på mikroskop osv gäller? Inser att det kommer aldrig bli så bra som en korrekt hel display, men ändå. Tänker att det kanske går att överbrygga sprickan på något vis?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Re: Reparera LCD

Inlägg av GeekJoan »

:pics:
MiaM

Inlägg av MiaM »

Svårt att visa en meningsfull bild. Tänk en spricka snett över glaset på en LCD-display.
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

På glaset finns ledare & kontaktpunkter. När glaset bryts avbryts de ledare som går vid sprickan av.

Jag kan inte se någon möjlighet för att laga detta.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Det man gör om apparaten är värdefull och det inte går att få ta på ersättningsskärm är att montera en grafisk LCD och en liten arduino som sniffar kommunikationen till gamla skärmen eller mellan moderkort och displaykort. Det finns liknande projekt till en del populära bänkmultimetrar till exempel.
MiaM

Inlägg av MiaM »

Icecap: Om ledarna sitter ytligt så bör det gå att kontaktera dem. Antagligen svårare om de ligger inne i glas med flera lager.

Undrar om man kan använda en elastomer mellan två isärspräckta glasdelar? Sannolikt för låg "pinout-pitch" på en elastomer?

mrfrenzy: Ja, för sådant med rimligt antal segment så går det antagligen utmärkt. Misstänker att det blir svårare med t.ex. en mobilskärm. Jag har iofs inte läst på nåt om hur en sån styrs - det kanske inte är så krångligt att göra omvandling till t.ex. VGA eller HDMI/DVI?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Varför jag ville ha en bild är för att se vad det är för skärm.
LCD är ganska brett.
lcd1.png
lcd2.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

MiaM skrev: 14 augusti 2024, 04:17:36 Svårt att visa en meningsfull bild. Tänk en spricka snett över glaset på en LCD-display.
Jag tänker, men får ingen riktigt klar bild. Jag har en drös med olika LCD:er liggandes, så om den inte är väldigt ovanlig så kanske jag har den. Så en bild kan att vara väldigt mningsfull.
MiaM

Inlägg av MiaM »

Skulle kanske varit ännu mer specifik. LCD-display för mobiltelefoner.
(Det lär väl vara den vanligaste att gå sönder, och datorskärmar lär väl vara på en god andra plats. Det verkar som att displayer t.ex. på mätinstrument är rätt bra skyddade jämförelsevis).
FormerMazda

Inlägg av FormerMazda »

Är frågan generell, eller för en specifik skärm på en specifik pryl som du önskar laga?

För generellt så bör en sprucken LCD vara omöjlig att laga, av allt jag hört/läst/vet om LCD.
Men är det till en specifik grej så finns ju alternativ, men utan ens vilken mobil det ens rör sig om blir det svårt att svara.
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har en motorola E6 som glaset är spräckt på, på flera ställen tvärs över. Pekskärmen funkar utan problem så det är bara ett vanligt glas ytterst på den. Det är ju naturligtvis olika på olika modeller.. Glasbrickor går att laga, se länk.
Användarvisningsbild
rvl

Inlägg av rvl »

Har det spruckit illa så börjar de väl läcka också?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Varför skulle man vilja laga display på en mobiltelefon? Det finns ju en uppsjö av ersättningsskärmar att köpa och en ny telefon är inte dyr.
Är det något specialfall eller antikvärde?
MiaM

Inlägg av MiaM »

Mest för att inte behöva kasta något som i övrigt fungerar, men ändå inte lägga pengar.

De priser jag verkar hitta säger att displaybyte kostar mer än en ny mobil :O :O
Det verkar vanskligt att beställa display online för att byta själv eftersom det är svårt att identifiera vilken modell telefonerna i fråga är. (Det är två olika som båda är nån variant av xperia, som kan vara rimliga att laga).
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Ok det är alltså en färgskärm på ca 1920x1080 upplösning.
Den är till 100% omöjlig att reparera.
Öppna telefonen och kolla exakt vilken skärm det är, eller gå på telefonens modellnummer.

Eller som du har upptäckt är det troligen lika billigt att köpa en hel begagnad telefon av samma modell.
Skriv svar