Skyddsglasögon för 450nm diodlaser

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
oskars

Skyddsglasögon för 450nm diodlaser

Inlägg av oskars »

Halloj!

Jag har skaffat en NEJE A40640 lasermodul och letar skyddsglasögon som passar. Hittar så klart en massa olika varianter från olika källor när jag googlar, men orolig som man är så vill jag gärna köpa från en någorlunda trygg källa. Eller i alla fall en OK källa.

Så här kommer första förslaget... Ja, från Amazon:
https://www.amazon.se/MCWlaser-190-540n ... C82&sr=8-1

Eller borde jag köpa några andra? Fattar väl att dom jag länkar inte direkt är några svensktillverkade grejer, men från en amatörs håll så verkar dom okej? Jag har ingen erfarenhet av detta så är tacksam för alla tips :)

/ Oskar
Prins Valiant

Re: Skyddsglasögon för 450nm diodlaser

Inlägg av Prins Valiant »

Kollade dina glasögon på det sätt som jag brukar, att titta på recensionerna. Oavsett om det gäller hotellbokning eller produkter tittar jag på 2-3 stjärnor, där kommer verkligenheten fram. 1 stjärna är ofta "gnällspikar" som råkar ha blivit besvikna, kanske frakttiden. Har du svårt med tyska eller engelska, brukar det alltid finnas en knapp för översättning.
Men i det här fallet ser man en del som klagar ex.vis att glasen sitter dåligt fast. Någon svensk skrev att glaset trillat ur redan vid leverans.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Ah jo, recensionerna har jag gått igenom trots allt :D Men det är väl det där med att dom faktiskt ska fungera som skydd och inte bara plastbitar.
ds77

Inlägg av ds77 »

Den metoden använder jag också för att utvärdera, med modifieringen att jag kollar öven 1 stjärna och filtrerar dessa(det finns som sagt en hel del "gnällspikar")

Jag letar också ett par bra glasögon, inte fastnat för några än.
alexanderson

Inlägg av alexanderson »

Varför inte kapsla in laserutrustningen med lasersäkerhetsfönster ?
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Att se (heh!) om glasögonen dämpar den avsedda våglängden tillräckligt är ju den lätta delen. Värre är (jag tror inte det är ett problem med 450 nm-dioder men vet inte) är om det finns IR kvar, för det är inte självklart att glas/plast för att dämpa 450 nm gör någon nytta vid andra (osynliga) våglängder.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin

Inlägg av GeekJoan »

Användarvisningsbild
bruka

Inlägg av bruka »

hcb skrev: 14 augusti 2024, 10:00:39 Att se (heh!) om glasögonen dämpar den avsedda våglängden tillräckligt är ju den lätta delen.
Hur ser man det?
Jag har en 450nm diodlaser som jag håller på att bygga en låda till men tänkte mig att ha ett fönster.
Har röda skyddsglasögon som jag fick med när jag köpte lasern (Neje) men litar inte fullt på dem så jag brukar oftast gå ut ur rummet.
Men har 3mm rött plastglas (kanske plexiglas?) liggandes, duger detta eller är det nåt speciellt med skyddsglas annat än färgen?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Vissa billiga röda utan någon spårbar certifiering som medföljer vissa lasrar är inte för sällan rent skit. Såg en recension en gång för några år sedan där just röda skyddsglasögon som medföljde testades med lasern och lasern gick rakt igenom utan någon som helst märkbar dämpning. Köp certifierade från en känd firma så vet man verkligen vad man får och de behöver inte heller kosta en förmögenhet.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

"Köp certifierade från en känd firma så vet man verkligen vad man får och de behöver inte heller kosta en förmögenhet."

Henry, det är precis det jag letar efter. Har du något bra tips? :)

Jag ringde Sagitta som tipsades om också, men deras skyddsglasögon är inte certifierade.
Skriv svar