Fläktstyrning saab 900

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
97sonett

Fläktstyrning saab 900

Inlägg av 97sonett »

Hej.
Ny användare här.
Åker fortfarande gamla saabar, och det börjar bli lite svårt med vissa delar.
Har en tidig 900 med ACC, där reglerdonet har kastat in handduken.
Denna modell ser ut så här
17157924924625040485023692825792.jpg
17157925350378098919230581817658.jpg
Någon som har förslag på ersättning?
Acc reglerar mellan 0,4v till ca 5v.
Är det någon typ av kraftig Mosfet?

Alla tips är välkomna.
Mvh Anders
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM

Re: Fläktstyrning saab 900

Inlägg av MiaM »

Vet inte hur den fungerar, men generellt gissar jag att den har +12V in på en av de grova ledarna, plus till fläktmotorn ut på en annan grov ledare, jord via chassie, styrspänning på en pinne och varvtalsgivare på den sista pinnen.

Det bör dels gå att bygga nåt själv som ersätter.

Men det bör också gå att ta från andra bilar. Om du har tillgång till en bilskrot eller skrotbilar i allmänhet så kolla t.ex. på en Volvo 850 / C70/S70/V70 gen 1. Den fläkten verkar ha varvtalsgivare och klimatkontrollburken har en skjutpotentiometer för fläktvarv samt ett autoläge och dessutom hårdkodat att ifall den står på defrost så går fläkten på max (och AC är på även om AC-knappen står på off/econ). Om det visar sig att det är 0-5V på den skjutpotentiometern så kan du använda hela klimatstyrburken från en sån Volvo. Ifall du också låter spjällmotorerna vara anslutna så kan du montera den så att du ser lysdioderna så indikerar de ifall fläktmotorn börjar bli trött. Typ de blinkar nån felkod ifall fläktmotorn har haft svårt att starta. Det finns sannolikt massor av andra bilar man kan ta liknande delar från.

Men obs: Halvledare går sällan sönder av sig själva. Visst, vissa har haft tillverkningsproblem som t.ex. vissa japanska transistorer från ett tag på sjuttiotalet, vissa IC-kretsar som användes t.ex. i Commodores hemdatorer på åttiotalet och liknande. Men generellt så går halvledare sönder på grund av att något annat är knas. För en kupéfläkt så kan jag t.ex. tänka mig att nån lindning i motorn har lägre resistans/impedans än de andra, och speciellt om fläkten stannat vid just den lindningen så kan den dra extra mycket startström. Om det inte finns överströmskydd så steker man nog effekttrissan.

Hur yttrar sig felet? Speciellt om fläkten går på max så är det tecken på att effekttransistorn i den där modulen blivit stekt. Det vanliga är att effekthalvledare får kortslutning om de överbelastas måttligt, d.v.s. så att de skadas av överhettning men inte såpass hög överbelastning att innehållet flyger omkring i form av smält metall.
97sonett

Inlägg av 97sonett »

Fläkten gick helt plötsligt på max, i typ 10min, sen död.
Plockat ur fläkt och testkört direkt på batteriet, den går tyst och fint iaf.
Undrar om den inte reglerar på - sidan, ligger 12v vid fläkten hela tiden, men om jag kopplar in fläkten så händer inget,och spänningen blir 0 där
Användarvisningsbild
Danny

Inlägg av Danny »

Kanske går att ersätta med denna?

https://www.eevblog.com/forum/chat/tear ... ontroller/
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Enligt länken Danny hade är det en analog lösning i Saaben. Att byta ut den mot en PWM styrning är smart. Den analoga styrningen skapar massor med värme som tar död på elektronik förr eller senare. Förut hade Electrokit lämpliga sådana men de verkar ha slutat med de jag tänkte på. De som finns kvar har för dåliga data på max ström och är för klumpigt utförande.
Skriv svar