AM sändare i Sverige

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Sunchaser
Inlägg: 2
Blev medlem: 11 maj 2024, 11:29:24

AM sändare i Sverige

Inlägg av Sunchaser »

Hej Alla!

Jag funderar på att köpa en Xiegu portabel kortvågssändare för att köra lite portabelt, men recensionerna klagar på att den lider av "overloading". Jag tror att det betyder att starka sändare överlastar mottagaren så att man inte kan höra något annat. Detta är tydligen ett särskilt stort problem om man har AM sändare nära sig, enligt vad jag har läst.

Men har vi några AM sändare i Sverige? Sveriges Radio har väl slutat sända på AM bandet? Kan det vara så att AM sändare är vanligt i USA men inte finns här?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6975
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: AM sändare i Sverige

Inlägg av Marta »

Det blir näppeligen några problem med lokala stationer här i Sverige. I staterna finns det en hel del lokala mellanvågsstationer, men sådant slipper vi här. Sverige saknar rundradio på lägre frekvenser.

Sedan är det ju så att Du får vad Du betalar för. Xiegu är bristfällig. Den saknar drägligt roofingfilter och då blir det som det kan istället för som det skall. Det är en fullt användbar burk och normalanvändare med enkla antenner tycker den är OK, men IM, spurrar och klen dynamik ingår alltid i priset på billigare burkar. Sändarsignalen är troligen direkt olämplig att driva ett slutsteg med.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18539
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: AM sändare i Sverige

Inlägg av 4kTRB »

Har en MKARS qrp och den har ingen AGC så kommer det in en stark signal så får man sänka volymen men det är ju på 80-m bandet där sändaren kan befinna sig var som helst.
Rundradio är ju ofta inte portabla stationer och du vet var de befinner sig eller känner till deras signalstyrka. De som sänder ska ha rätt bandbredd, speciellt skulle man nog kunna säga det om kommersiell verksamhet.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18539
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: AM sändare i Sverige

Inlägg av 4kTRB »

Radiomap.eu listar nog det mesta. https://radiomap.eu/
I Danmark finns en 150W AM-anläggning , Radio OZ-Viola https://ozviola.dk/
Och i Polen finns en LV-station på 1000kW.

Bild
Skriv svar