Boxer drar sig ur marknätet?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ghu
Inlägg: 599
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

https://www.boxer.se/tv/uppgradering?fb ... 2r8cHqBoMr
Boxers betalkanaler har tillstånd till 2025-12-31.
Kan Boxer dra sig ur marknätet före detta datum?
I länken skrivs det att nuvarande system ska fasas ur i "närtid".
Undrar vad det betyder.
Garmen
Inlägg: 434
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Garmen »

Det står inte att de tänker dra sig ur marknätet utan att de ska, som du skriver, fasa ut systemet som används idag och ersätta det med ett programkort med ny teknik.
Jag tycker inte att det antyds på något sätt att de ska dra sig ur när jag läser det du länkade till.
ghu
Inlägg: 599
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

Från länken:
"Nu är det dags att byta ut ditt programkort, med eller utan digitalbox, till en ny, uppgraderad version – TV Hub Mini."

TV Hub Mini har varken antenningång eller kortplats.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17200
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Garmen: Det är väl ganska tydligt tycker jag ? Det är IPTV som gäller framöver från Boxer, för trångt i marknätet säger de, för dyrt antar jag...
Kan jag ha kvar min nuvarande digitalbox eller CA-modul med programkort?
Ditt programkort kommer så småningom sluta fungera och innan dess behöver du byta till TV Hub Mini för att fortsätta titta TV. Vilket datum programkortet slutar fungera får du veta via mejl eller brev från oss.
Vad gör jag med min nuvarande digitalbox/CA-modul och programkort?
För att hjälpa oss att hjälpa miljön så får du gärna skicka tillbaka din gamla utrustning. Då ser vi till så att den blir korrekt återvunnen.

Tillsammans med din nya TV Hub Mini får du en returfraktsedel och emballage för att skicka utrustningen. Sen är det bara att lämna in den på ditt närmaste ombud för PostNord.
Varför gör ni det här bytet?
Vi gör det här bytet på grund av att vi inte längre kan säkerställa att du får det du betalar för. Genom att byta till TV Hub Mini kommer du bland annat få fler TV-kanaler än vad du har idag utan att du behöver betala mer. Logga in på Mina sidor för att se vilka ytterligare kanaler och streamingtjänster du kan få eller se exempel på TV Premium i bilden ovan.

Utöver fler kanaler får du även möjlighet till exempelvis en fjärrkontroll som även fungerar till din TV och soundbar samt att du kan samla alla streamingtjänster på samma ställe.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5857
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

Från sidan som länkas till ovan.
Nu är det dags att byta ut ditt programkort, med eller utan digitalbox, till en ny, uppgraderad version – TV Hub Mini.
Vidare.
Med TV Hub Mini tittar du på TV via WiFi eller fiber, vilket innebär att du måste ha fast eller mobilt bredband med minst 25 Mbit/s. Har du inget bredband idag är du välkommen att ringa oss på 0771-21 10 00.
Jag kan inte tolka det på annat sätt än som att Boxer lämnar marknätet.

Vad som då händer med marknätet vore intressant att få veta.

SM0VDT
Inlägg: 679
Blev medlem: 30 december 2012, 21:42:28
Ort: Örsundsbro

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av SM0VDT »

Troligen ingenting. Marknätet är Teracoms inte Boxer. Boxer är bara en operatör som hyrt in sig.

Men detta med Hub, Box, Dosa och liknande intelligensbefriade uttryck har jag lite svårt för...
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5857
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

Teracom får huvuddelen av sina inkomster från "utsändningstjänster, radio och TV".

Frågan är hur stor del av inkomsterna som kommer från Boxer och hur Teracom klarar av att driva sin verksamhet när den delen av inkomsterna försvinner.

Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33889
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Glenn »

Har teracom nåt val ? det är väl en uppgift dom är ålagda av staten.

Sen kan det ju mycket väl bli så att en annan aktör går in på boxers plats..

Jag har f.ö nåt svagt minne av att boxers "kontrakt" var tidsbegränsat ? kand et möjligen vara så att det går ut nu ?
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5857
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

Jag ser två tänkbara orsaker till att marknätet blivit mindre attraktivt.

1. Det kostar för mycket för Boxer att hyra in sig i marknätet,

2. "Servicen" blir allt sämre eftersom störningar från mobilnätet då och då släcker ner bilden i marknätet.

Jag tror att PTS har släppt in mobilnäten för nära DVB-T/DVB-T2-nätet, för att möjliggöra högre bandbredd i mobilnätet.

Kanske är det självklart att staten kommer att skjuta till mer pengar till Teracom när Boxers pengar uteblir, om det inte kommer in en annan operatör. Om inte så måste Teracom börja spara.

Nerre
Inlägg: 26731
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av Nerre »

Det trista blir väl alla som har TV i sommarstugan och inte har vettigt bredband där. Med DVB-T har man kunnat ta med programkortet hemifrån och titta på TV via antenn.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14887
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av mrfrenzy »

pi314 skrev: 26 april 2024, 21:07:00 2. "Servicen" blir allt sämre eftersom störningar från mobilnätet då och då släcker ner bilden i marknätet.

Jag tror att PTS har släppt in mobilnäten för nära DVB-T/DVB-T2-nätet, för att möjliggöra högre bandbredd i mobilnätet.
Detta är inget problem om man har en korrekt installation med den kombination av antenn/filter/förstärkare som behövs i området.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17200
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av AndLi »

Nerre skrev: 26 april 2024, 21:17:30 Det trista blir väl alla som har TV i sommarstugan och inte har vettigt bredband där. Med DVB-T har man kunnat ta med programkortet hemifrån och titta på TV via antenn.
Grundutbudet borde väl fortsätta levereras via marknätet? Svt1, svt2, tv4 och kunskapskanalen och barnkanalen? Det är väl det man kan se utan abonnemang idag...
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5857
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

mrfrenzy skrev: 27 april 2024, 02:51:58
pi314 skrev: 26 april 2024, 21:07:00 2. "Servicen" blir allt sämre eftersom störningar från mobilnätet då och då släcker ner bilden i marknätet.

Jag tror att PTS har släppt in mobilnäten för nära DVB-T/DVB-T2-nätet, för att möjliggöra högre bandbredd i mobilnätet.
Detta är inget problem om man har en korrekt installation med den kombination av antenn/filter/förstärkare som behövs i området.
Det vore intressant att veta lite statistik om problemen med störningar i digitala marknätet orsakade av mobilnätet.

1. Hur många är det som drabbas av störningar?
2. Hur många av dom som drabbas har fiber som alternativ och går över till fiber för att slippa störningar?
3. Hur många hittar den hjälp som behövs för att göra om installationen så att TV kan ses utan störningar?
4. Hur många har bara marknätet som alternativ och lever med störningar från mobilnätet?

Jag har stött på ett antal som gått över till fiber när dom tröttnat på ständiga störningar i TV-mottagningen från mobilnätet. Kontakter med Boxer eller Teracom har inte lett till lösningar. Standardsvaret "gör en ny kanalsökning" löser inte problemet.

Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5857
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av pi314 »

Mer om störningar i digitala marknätet
Sveriges radios program och all marksänd tv (med vanlig tv-antenn) sänds ut av operatören Teracom AB på uppdrag av de olika program­företagen. Kontakta därför Teracom om du har problem med mottagningen.

Störningar på marksänd tv kan bero på utbyggnad i 800 MHz-bandet. Tillståndshavarna i 800 MHz-bandet ska enligt tillståndsvillkoren erbjuda en gemensam kontaktpunkt dit tv-tittare vars tv-mottagning påverkas av användning i 800 MHz-bandet kan vända sig med en anmälan. Telekområdgivarna har nu rollen som kontaktpunkt vid eventuella sådana störningar.
Läs mer:
https://www.pts.se/sv/privat/radio/radi ... -storning/

Telekområdgivarna:
https://telekomradgivarna.se

ghu
Inlägg: 599
Blev medlem: 6 juni 2010, 14:28:18

Re: Boxer drar sig ur marknätet?

Inlägg av ghu »

Glenn skrev: 26 april 2024, 19:22:01 Sen kan det ju mycket väl bli så att en annan aktör går in på boxers plats..
Jag ser bara en enda intressent som skulle vara intresserade av kommersiell TV i marknätet och det är Teracom. Alla andra ser nog bara marknätet som en krympande marknad som ska avvecklas inom några år.

Det är ju lite lustigt eftersom Teracom sålde Boxer till Comhem/Tele2 år 2016.
Redan då var det klart att Comhem/Tele2 inte var intresserade av marknätet utan bara Boxers kundstock.

Några i mängden av utsagor från affären 2016:
"Com Hem går in i villamarknaden och förväntas nå ytterligare 800 000 villakunder via fiber (möjliga anslutningar), under de kommande åren"

"Boxers cirka 500 000 kunder i det marksända digital-TV-nätet är främst lokaliserade i villamarknaden och kommer att få tillgång till fiber under de kommande åren – en stor möjlighet för Com Hem att accelerera sin villaexpansion"
Skriv svar