Fråga om en laboration i elektronik för alla del 1

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
tallrot
Inlägg: 76
Blev medlem: 17 februari 2011, 22:26:11

Fråga om en laboration i elektronik för alla del 1

Inlägg av tallrot »

På den här laborationen i boken elektronik för alla del 1 står "...när potentiometern står inställt på maximalt motstånd". Se fotot jag har bifogat.

Borde det inte stå att potentiometern ska vara inställd lågt motstånd om man vill ha så hög ström som möjligt över basen på transistorn eller är det jag som tänker fel?
motstånd.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5827
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Fråga om en laboration i elektronik för alla del 1

Inlägg av rvl »

Det är väl en perspektivfråga beroende på från vilken ända av potentiometern du ser.
Jag anar att du vet till vilken ända potentiometerns glidare ska dras för att transistorn ska leda (förutsatt att den efterfrågade resistanser är som sig bör).
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10685
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Fråga om en laboration i elektronik för alla del 1

Inlägg av GeekJoan »

prob.png
Potten är 1k. För att transistorn ska öppna så är det 1k + R. Så om du skulle ersätta potten och R med ett motstånd vad skulle det bli? Resultatet minus 1000.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
MiaM
Inlägg: 10030
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Fråga om en laboration i elektronik för alla del 1

Inlägg av MiaM »

Ja, de har nog skrivit fel. "maximalt åt plusmatningen" eller "maximalt mot minusmatningen" är väl vettigare formuleringar, och det är bara "maximalt mot plusmatningen" som är rimligt här eftersom "maximalt mot minusmatningen" garanterat får lampan att vara släckt oavsett värde på motståndet.

D.v.s. motståndet räknas som att det är anslutet till plusmatningen istället för via potentiometern (som är ställd så att den ger 0 ohm mot plusmatningen)
Skriv svar