Egna kretskort

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Haralt
Inlägg: 2498
Blev medlem: 15 november 2016, 00:19:11

Re: Egna kretskort

Inlägg av Haralt »

Soppan var möjligen vattenlösning av tennklorid(SnCl2) som används för elektrolytisk förtenning.
Men används som livsmedelstillsats E512 och är i Brysseldiktaturen endast tillåten för sparriskonserver. Den verkar som antioxidationsmedel, surgörare och stabilistator.
I sparriskonserven förhindrar den färgändring och sparrisen förblir vit och fin i glaskonserven.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av HUGGBÄVERN »

"Brysseldiktaturen"?????????? :roll: Du menar väl ryssland?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Egna kretskort

Inlägg av Marta »

Det är viktigt att skilja på risk och fara.
Fara är något som uppkommer först när risk hanteras på fel sätt.

När det gäller mat anser jag att alla tillsatser som kan undvikas skall undvikas, det äts ju och närmare kontakt med ett ämne finns knappast. Okända risker ges därmed möjlighet att övergå i fara. Tekniska tillämpningar är något helt annat. Där kan något där det föreligger risk användas utan att fara uppstår, förutsatt att det hanteras rätt.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Egna kretskort

Inlägg av ds77 »

Koppar(II)klorid fungerar också bra att etsa med och kan regenereras antingen genom att bubbla igenom luft eller snabbare med lite väteperoxid och lite saltsyra.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Egna kretskort

Inlägg av hawkan »

Det var nog det som det blev av det. Koppar plus saltsyra + väteperoxid (eller syre från luften om jag kommer ihåg rätt) blir det ovan.
Det var bra fart på det när det var mycket väteperoxid i men bleknade med tiden.
helmut
Inlägg: 318
Blev medlem: 26 januari 2007, 23:48:03
Ort: västerås

Re: Egna kretskort

Inlägg av helmut »

P 20 finns fortfarande. För att slippa problem med damm som ger tunna genometsningar sprayar jag två tunna lager och så lägger jag laminatet i ugnen mellan varje lager och efter sista lagret så det torkat fort. Har testat Clas Ohlssons fotopapper men det finns alltid något partier där färgen inte fäster- Har även testat på glansigt papper och sedan lagt kretskortet i vatten så man kan gnugga bort pappret efter något dygn men det fungerade inte heller
https://www.electrokit.com/fotoresist-positiv-20-200ml Kopstar 399 krobor men förvarar man burken i kylen verkar den hålla i bra många år.
Användarvisningsbild
lond
Inlägg: 3509
Blev medlem: 23 september 2009, 11:52:45
Ort: Hyssna

Re: Egna kretskort

Inlägg av lond »

När jag tillverkade egna kretskort så använde jag mig av "toner transfer" på vinylfilm, först printade man ut ett vanligt papper för att veta hur stor bit vinylfilm man behövde och printa en gång till. Sedan var det bara att värma över trycket på det rena laminatet och sedan vänta på att allt skulle kallna och vinylfilmen lossar av sig själv..

Om jag nu för tiden inte kan lösa det på ett genompläterat veroboard eller karva ut det manuellt med skalpell ur ett kopparlaminat, så blir det att beställa från en PCB tillverkare pga min höga packningstäthet av ytmonterad komponenter som min kretskort brukar innehålla :vissla: :vissla:

/// Marcus
Skriv svar