Byte display i Väderstad såmaskin

Lysdioder, Optiska sensorer, Fiberoptik, Displayer, Lasrar, Optiska kopplare
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av markusb »

Hej!

Beställde hem en ny display (TM0141ADCW) från Ali och skulle byta den i våran såmaskin. Den gamla är knapt läsbar pga döda pixelrader.
Till min förvåning så stämmer varken beteckning eller placeringen av anslutningspinnarna på den nya. Detta var något som inte syndes på säljarens bilder och inte heller något jag trodde skulle vara ett problem då dom heter exakt lika.

Har försökt hitta datablad på dessa men inte lyckats. Det närmsta jag kommit är datablad på kontrollchippen på respektive display.
Försökte lösa problemet mha säljaren på Ali men pga språksvårigheter så har vi inte kommit i mål riktigt. Dom menar på att pinnummerna stämmer men om jag kontrollerar med multimetern så ser jag att nej.. det stämmer inte för fem öre.

Är det någon av er här som är så duktig på detta att du kanske kan hjälpa mig att översätta och para ihop pinnarna mellan dessa displayer?
VDD, reset och dom lite mer givna pinnarna reder jag ut, men det är en hel del som ger mig gråa hår - ex INH, VLC, SL1, SL2, A0 m.fl. Dessa beteckningar finns inte på den nya displayen, men däremot några andra som då istället saknas på huvudkortet, ex RD, CD, FS, VEE osv.

All hjälp uppskattas!! Kollegorna vill gärna ut och så inom ett par veckor.

Överst den nya. Samma beteckning som våran gamla display.
Bild

Detta är beteckningarna på huvudkortet i panelen.
Bild

Den nya LCDn ovanför huvudkortet. Displayen ska monteras åt andra hållet men jag tog denna bilden såhär för att få med alla beteckningar i samma bild. Dom röda sträcken kan du bortse ifrån. Det var bara för att illustrera för kinasupporten att det inte fungerar att koppla som dom föreslog. Inget stämmer ju då.
Observera att när kortet vänds så hamnar alltså pin 1 på pin 22. Helt avigt.
Bild


EDIT: Av någon anledning gick det inte infoga bilderna så jag uppdaterade med länkar under respektive "bild".
EDIT 2: Fick ordning på bilderna.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av swesysmgr »

https://www-u--electronique-com.transla ... r_pto=wapp
https://www.u-electronique.com/forum/sh ... p?t=103970

En tråd från ett franskt forum där någon verkar ha problem med samma styrkort och display som du.

Jag hade kört på strategin de föreslår, försök ta reda på vilka styrkretsar som sitter på respektive display och leta upp databladen, då vet du vad de olika signalerna gör.

På Tianma original ser det ut att vara Samsung, Aliexpress-klonen något annat?

Om man skall tro tråden ovan är det en 128x128 LCD display och borde kunna ersättas av en motsvarande sådan av samma storlek oavsett märke.

C/D = Command/Data, signalerar till displayen vad som kommer på bussen, något som skall visas eller ett tecken som skall lagras i displayens fontminne t.ex.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32787
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänkte spontant på Bos på forumet; han är väl den som har mest erfarenhet av styrutrustning till fordon som röjer i skog och mark, tänker jag.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av swesysmgr »

Ser ut att vara Toshiba T6963 på den sista bilden?

https://www.alldatasheet.com/datasheet- ... T6963.html
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av markusb »

Stämmer, den nya har en Toshiba T6963CFG och på den gamla sitter det en RAiO RA8835

Kollade lite i den franska tråden och snappade upp ett och annat tips där.
Har även ställt frågan i EEVforumet där det kom några tips.
Ska rota ner mig lite till i detta ikväll eller imorgon så får vi se om läget klarnar.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av swesysmgr »

LCD SL1 SL2 A0.jpg
https://www.lcd-module.de/eng/pdf/zubehoer/sed1330.pdf

En annan controller men det borde förklara SL1, SL2 och A0. Om det står namn tryckta vid pinnarna på den gamla displayens kretskort kanske du direkt kan se vilken variant som gäller.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av markusb »

Har studerat datablad nu och även testat att koppla in den nya med lite kablar.
Passat på att mäta lite och något är mysko helt klart.

SL1 och SL2 är H respektive L på moderkortet. Enligt RAiOs manual får jag fram att det väljer controllerfamilj 8080/6800 och i detta fallet 6800 då.
Enligt sanningstabellen skall då pinne RD alltid vara hög, men från moderkortet är både RD och WR låga.
Förstår inte detta riktigt.


Hur som helst, har nu kopplat in och testat igen.
Dom anslutningarna jag tycker är helt givna efter att ha studerat databladen är

Gammal ------ Ny
RAiO ------ Toshiba
VCC - VCC (5V)
VSS - GND (GND)
RES - RST (/Reset)
A0 - CD (command/data)
D0..D7 - DB0..DB7 (databussen)
A - A (backlight anod)
C - K (backlight katod)
WR - WR (write OR write/read)

Osäkra
CS - CE (chip select/chip enable)
RD - RD (Data read 8080/enable 6800)

Har inte anslutit dessa på den nya LCDn då jag inte tror dom behövs.
FG (frame ground, bara ansluten till plåtramen)
VEE (tror den används för att mata in negativ spänning för kontrast, finns redan iom att poten sitter på kortet)
VO (samma som ovan)
FS (font select, tror inte denna gör att displayen inte visar något. Inte säker på att den är nödvändig)

Dessa pinnar är nu oanslutna på moderkortet
SL2 (används för att ställa in familjen)
SL1 (samma som ovan, SL1=H Sl2=L verkar ställa gamla displayen som 6800)
VO (har med kontrast att göra. pot att ställa kontrast på originalskärmen sitter på moderkortet)
VLC (se ovan)
INH (Ligger konstant hög, kanske bara en enable för den gamla skärmen. Kan inte se den ansluten till RAiO-chippet, bara till segmentsdrivarna)

Skärmen visar ingenting. Men backlighten är grön och skön. Konstrastpoten på nya LCDn fungerar.
Har ni några fler ideer?
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av markusb »

På moderkortet sitter det en mc912dg128acpv vilket vad jag förstår är 6800-familjen.
Det betyder att kommunikationen är 6800 vilket bekräftas av SL1, SL2.
Men i detta läget ska RD (som då är E) alltid vara hög om jag förstår rätt, men den är låg.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14188
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av swesysmgr »

Koppla in den gamla skärmen och titta på hur RD/WR/CS m.m. ser med logikanalysator/datalogger eller oscilloskop samtidigt som den startar? Borde gå att se vilket interface styrkortet använder och vad som avviker mellan den nya och den gamla skärmen.

Din 16-bitars HC12 MCU kommer visserligen från Motorola men den som skrev programmet kanske hade färdig display-kod för 8080-signalering och återanvände den.
markusb
Inlägg: 242
Blev medlem: 18 september 2005, 17:06:02
Ort: Öland med omnejd
Kontakt:

Re: Byte display i Väderstad såmaskin

Inlägg av markusb »

Har tyvärr inte tillgång till annat än DMM där jag befinner mig nu.
Okej, jag kan för lite om just displayer för att veta om det kan vara så.

En kille på eevforumt säger att det verkar vara olika protokoll i RAiO vs Toshiba-chippet så inte säkert jag får detta att fungera.
https://www.eevblog.com/forum/repair/ne ... ontroller/
Skriv svar