Någon som har använt Moglice epoxi.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av John Eriksson »

Hej Alla.
Jag undrar om någon på forumet har använt Moglice epoxi. Det brukar användas för att göra lager utfyllnader enligt följande video.
från 13 minuter in i videon och fram till 29 minuter. I Stefan Gotterwinters video.
Hur är era erfarenheter?
Höll epoxin i din applikation. Svårt att använda. Prisbild. Inköpsställe. Finns någon annan produkt som gör samma sak. Har för mig att det skall finnas något som heter Babbit men har ingen koll på vad det är eller vart man kan köpa.
Tänkte göra en glid lagring till min Pinnfräsmaskin av Deckel typ för att kunna slipa diametern på mina pinnfräsar.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av X-IL »

OBS: Har inte använt själv utan sammanställer info jag kompilerat från många källor.

Moglice är som jag förstått det väldigt dyrt, men ska fungera bra i många applikationer, till exempel att gjuta glidytor på maskiner. Det lär garanterat finnas alternativ, Turcite är väl det första som kommer i tanken. Babbitt är vad som bland annat kallas vitmetall på svenska, en metall med låg smältpunkt och bra lageregenskaper, brukar gjutas i två halvor men går säkert att rigga upp en lösning med gjutning av hela lagret i samma svep. Både Moglice och babbitt-lager behöver skavas in efter att man gjutit lagren och dessutom förses med smörjkanaler. I din applikation kanske en sintrad oljebronsbussning är betydligt enklare och bättre alternativ? Jag förstår inte riktigt vad det är för lagring du ska bygga, roterande eller axiell rörelse? Är det alltså en stickelslip du har?
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av John Eriksson »

Hej X-IL.

Det är både roterande och glidande rörelse. I videon ser du en liknande maskin som jag har. Vet inte hur en stickelslip ser ut. En pinn fräs har i många fall 4 skär som löper längs längdaxeln i en spiral. Ofta räcker det att slipa skären 90 grader emot längdaxeln, så att längden på fräsen minskas, men ibland är även slitna på diametern och bör då även slipas så att diametern minskas. För att göra detta krävs både roterande och längsgående rörelse. Den utrustning som levererades med min Deckel klon har dålig passning, är nog en par 10-ondels mm glapp mellan spännhylshållaren och huset. Svårt att förklara i ord men jag hoppas att du förstår ändå.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av säter »

Du kanske har någon bild på maskinen?
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

För enkelhetens skull sökte jag på stickelmaskin och fick några träffar. Bland annat denna.

https://automatic.jetshop.se/kampanj-ti ... FsEALw_wcB

Inte min maskin men den ser ut så. Utrustningen är även likadan. Användningsområde är slipning av pinnfräsar, borrar och svarvstål.

Mvh john Eriksson i Bollnäs
Senast redigerad av John Eriksson 12 mars 2024, 13:15:37, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av säter »

Var sitter glappet på din maskin?
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.
Glapp vid pilen.
Pinnfräs slip.png
Hålet i blått hus 30,22 mm mätt med skjutmått och "axel" 29. 91 mm mätt med mikrometer.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av säter »

Finns det någon form av bussning i det blåa huset, som är slut?
Eller är det lagrat direkt i huset?
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Lagrat direkt i gjutjärnshuset utan bussning. Aldrig använt då det glappar för mycket.

Mvh John Eriksson i Bollnäs
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av X-IL »

John Eriksson skrev: 12 mars 2024, 12:20:54 Hej X-IL.

Det är både roterande och glidande rörelse. I videon ser du en liknande maskin som jag har. Vet inte hur en stickelslip ser ut. En pinn fräs har i många fall 4 skär som löper längs längdaxeln i en spiral. Ofta räcker det att slipa skären 90 grader emot längdaxeln, så att längden på fräsen minskas, men ibland är även slitna på diametern och bör då även slipas så att diametern minskas. För att göra detta krävs både roterande och längsgående rörelse. Den utrustning som levererades med min Deckel klon har dålig passning, är nog en par 10-ondels mm glapp mellan spännhylshållaren och huset. Svårt att förklara i ord men jag hoppas att du förstår ändå.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Ja det är mycket riktigt en stickelslip han visar i videon. ja 2/10 glapp där vill man inte ha. På min verktygsslip har jag en luftlagrad spindel för motsvarande rörelse. Det är definitivt överkurs. Jag skulle nog gå på att borra ur för en bronsbussning. Jag misstänker att det är svårt att lyckas rikta upp spindeln eller dummy för att kunna gjuta runtom den, och jag skulle säga att nuvarande glapp är alldeles för litet för att använda babbitt eller Moglice utan att först borra upp huset. Dessutom vill du ha grepp i det du gjuter på så du är nog tvungen att bearbeta även för den sakens skull.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32566
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Någon som har använt Moglice epoxi.

Inlägg av säter »

Jag har renoverat en dubbdocka till en svarv, det påminner ju lite.
Då honade jag upp hålet tills det vart runt och rakt.
Sedan hårdförkromning och slipning av pinolen.
Skriv svar