12V brytare med lysdiod till 24V.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30019
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av MadModder »

HUGGBÄVERN skrev: 7 mars 2024, 12:00:57 Zenerdiodlösningen kräver ju ändå ett motstånd
Inte alltid. :) Om du bara sätter zenern i serie med matningen så blir det 12V spänningsfall över den. I backriktningen såklart.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Mindmapper »

HUGGBÄVERN skrev: 7 mars 2024, 12:00:57 Zenerdiodlösningen kräver ju ändå ett motstånd, vilket ger en 100% mer komplicerad lösning.
Hur tänker du när zenerdioden med motstånd ger en 100% mer komplicerad lösning?
I förhållande med en lösning med trettio resistorer känner inte jag att en zener med en resistor blir 100% mer komplicerat.
Blir det för komplicerat med en resistor i serie med zenerdioden så tar man bort den.
Jag satte dit den för att visa att man kan sprida värmen från en komponent till flera. Har man kontroll på att strömmen från alla trettio lysdioder inte gör zenern för varm eller överskrider (ligger inom marginal för) zenerns strömgräns tar man bort den. Jag ser dock en fördel att sprida värmen och få en liten begränsning av både strömmen och spänningen till zenern.

Sedan har det tillkommit en del andra bra lösningar, som att dela upp strömmen på flera zenerdioder. Det är heller inte för att komplicera utan för att förbättra och anpassa kretsen till de komponenter man har tillgängliga.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tänker man sig att man skapar en punkt dit ALLA omkopplare ansluts och att denna punkt tillser att alla lysdioder oavsett hur många som tänds inte överbelastas och lyser lika starkt, då kan ju ett fåtal komponenter fixa biffen.
Men det avsågs att varje brytare skulle ha en ZD och ett motstånd, då tänker jag att ett motstånd vore en enklare lösning (50% enklare).

Nu har vi väl inte inte riktigt alla uppgifter utan spickulerar i god ordning ... :wink:
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Palle500 »

Du tänker så alltså, ja så kan det ju vara att strömbrytarna sitter på div ställen. Jag antog att det var en panel med alla 30 brytarna samlade på tex tre rader, 10 i varje rad. Sen är det ju två lysdioder i varje brytare och Biltema lyckas inte förklara hur du skall ansluta på brytaren. Tänk om biltema hade visat ett lite schema hur det var kopplat inuti brytaren. Ja då skulle allt var ljusklart.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Palle500 »

Biltemas beskrivning.
"2-läges vippströmbrytare (till/från) med LED-belysning i vipparmen. Rött - OFF och grönt - ON.

Elektrisk inkoppling
Stift 1 och 3 ansluts till strömkällan (+) resp. strömförbrukaren enligt nedan.
Lilla stiftet på sidan, märkt ˝LED˝”, skall anslutas till jord (-).
För att armen skall lysa RÖTT vid ˝OFF˝ och GRÖNT vid ˝ON˝ skall stift 3 anslutas till plus (+) och stift 1 anslutas till strömförbrukaren (det som skall manövreras).
För att armen endast skall lysa då brytaren är tillslagen (GRÖNT) skall stift 1 anslutas till plus (+) och stift 3 anslutas till strömförbrukaren (det som skall manövreras)."
IMG_5529.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Palle500 skrev: 7 mars 2024, 17:12:01 Du tänker så alltså, ja så kan det ju vara att strömbrytarna sitter på div ställen. Jag antog att det var en panel med alla 30 brytarna samlade på tex tre rader, 10 i varje rad. Sen är det ju två lysdioder i varje brytare och Biltema lyckas inte förklara hur du skall ansluta på brytaren. Tänk om biltema hade visat ett lite schema hur det var kopplat inuti brytaren. Ja då skulle allt var ljusklart.
Jag tänkte så, men som sagt, med i avsaknad av väsentlig info sitter vi här och chansar vilt. Fast det kanske förklarar varför TS pratar om 3W-motstånd. I så fall är ju EN biffig zenerdiod ett bättre alternativ kanske.

Jag skissade ju på hur strömbrytaren var kopplad by the vägen.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Palle500 »

Japp såg din skiss men den hanterar inte två lysdioder och att off lysdioden är släckt om matning och belastning byter plats (pinne 1 o 3).
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av säter »

Hur fungerar Led-lampor till fordon som tar 5-30V?
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Werateras »

Tacksam för alla svar. Det blir 4st effektmotstånd. Lösningen ska vara enkel att felsöka av andra personer än mig själv.
Att jag inte ville ha 30st motstånd är att de sitter kompakt, det skapar felkällor när de kan lossna. Kablar hänger i luften, inte någon kretskort.

Det är lite tråkigt att jobba med 24V och få lite värmeutveckling överallt och behöva tänka på det, jag bygger en låda med en massa funktioner.

Nu i efterhand hade jag nog byggt microdatorlösningen med relä ut på 24v, men då stöter man på andra problem. När man ska tolka 24V in och sedan strömmätning och genering.
-Gräset är grönare på andra sidan som det heter när man bygger.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Mindmapper »

Du har ett problem med 4 effektmotstånd. Det är att spänningsfallet varierar med strömmen.
Låt säga att du har 10mA genom varje LED. Om du då har ett effektmotstång på 1200 ohm kopplade till 12 st omkopplare. När 1 st slår till får du 10mA genom effektmotståndet och ett spänningsfall på 12V. Om du kör 20mA. Blir spänningsfallet = 0,02 * 1200 = 24V. Det kommer inte att fungera så utan spänningen minskar och då minskar strömmen så du får en stbilisering på en lägre ström för varje omkopplare du slår till. Ljuset varierar beroende på hur många omkopplare du har på.

Det är därför du ska ha en zenerdiod. Zenerdioden har ett så gott som konstant spänningsfall. Strömmen varierar inte i takt med hur många omkopplare som du slår till.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Werateras »

Mindmapper: Brytare lyser både vid av och på. Det är olika färger. Gul/grönt vid på, rött vid av. Strömmen genom den är såklart inte helt exakt vid av eller på, men i detta fall spelar det ej så stor roll.

Jag bygger en annan krets vid sidan av där jag får tänka på exakt det du skrev.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Palle500 »

Varning!
Det fungerar sannolikt inte med de olika lösningarna som föreslagits. Då minus-stiftet även är anslutet internt till övriga metalldelar på strömbrytaren.
Kan fungera om brytarna är monterade i en plastpanel. Men då finns det risk för felaktig jordning via andra metallytor.
Vilken miljö är brytarna monterade fordon, industri?

https://www.conrad.se/sv/p/tru-componen ... 87932.html
IMG_5532.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Werateras
Inlägg: 20
Blev medlem: 28 augusti 2011, 07:15:41

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Werateras »

Palle500 :Lådan används inomhus i rumsklimat. Vippströmbrytarna är fastskruvade i ett plasthölje.

Jag har testat och sett att det fungerar på de olika sätt med motstånd. Problemet var att det var lite väl överdriven värmeutveckling över begränsningsmotståndet och det kändes fel.

Det jag har lärt mig är. Om man grejar med 12V så kan man köpa hur mycket billiga saker som helst i våra butiker som biltema. 24V prylar är av konstruktion såklart lite dyrare.
Men de säljs i helt andra volymer och blir helt andra priser. Men nu var jag tvungen att jobba med 24V p.g.a. det lådan ska styra.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Palle500 »

Ok, bra att det fungerar och kan leva inomhus i plastlåda :-)
Effektmässigt spelar det ingen roll vilken lösning som väljs blir ju samma effekt som måste ledas bort som värme.
Man kan ju även sätta en 555:a med NPN slutstegstrissa som kör PWM. Då blir det inte så mycket effektförluster.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: 12V brytare med lysdiod till 24V.

Inlägg av Mindmapper »

Werateras skrev: 8 mars 2024, 09:55:23 Palle500 :Lådan används inomhus i rumsklimat. Vippströmbrytarna är fastskruvade i ett plasthölje.

Jag har testat och sett att det fungerar på de olika sätt med motstånd. Problemet var att det var lite väl överdriven värmeutveckling över begränsningsmotståndet och det kändes fel.

Det jag har lärt mig är. Om man grejar med 12V så kan man köpa hur mycket billiga saker som helst i våra butiker som biltema. 24V prylar är av konstruktion såklart lite dyrare.
Men de säljs i helt andra volymer och blir helt andra priser. Men nu var jag tvungen att jobba med 24V p.g.a. det lådan ska styra.
Har du kollat hur stor strömmen genom LED är?
Lyser de nog kan man ofta sänka strömmen genom dom utan att det direkt märks på ljusintensiteten. Vill du ha högre ljusintensiteten än de redan har är det inget du ska laborera med. Är du nöjd med ljusintensiteten de har kan du prova och se vad det gör om du sänker strömmen. Har de gjort som många gör dimensionerar vid på maxström kan det finnas mycket att hämta där. Förutsätter att de har resistorer i omkopplarna. Har de konstantströmskretsar så fungerar det inte.
Som Palle säger så har du med PWM ett annat sätt att få ner värmen.
Skriv svar