Gå en Svetskurs

Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Gå en Svetskurs

Inlägg av tecno »

Kan bara hålla med = öva öva och mer öva.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33836
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gå en Svetskurs

Inlägg av Glenn »

Det är ju lite som lödning, det gäller att lära sej "förstå" plåten.

Vem som helst kan punkta ihop två plåtar med en mig/mag, men det kräver lite erfarenhet att se vad som blev fel eller dåligt och korrigera det.. typ öka/minska ström/matning, eller helt enkelt se när det håller på att bli fel och korrigera i realtid.

Sen är det väl generellt sett enklare att lära sej en svetsteknik till när man redan kan andra, vi får se hur det går när jag tänkte lära mej tig :) (Mag svetsar jag ofta, gas har jag inte svetsat sen 1994, pinne 1993..)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gå en Svetskurs

Inlägg av Teknikern »

Jag började tidigt svetsa, fick testa pinne hos en smidesfirma där jag var en del, jag var väl 9-10 år när gubbarna tyckte att "nu när du kan smida så måste du ju lära dig svetsa också" och då var det med en rotoromformare "stor som ett lokomotiv", gissa om jag var stolt när jag var den enda i klassen som kunde svetsa, det kunde inte mina mobbare. :mrgreen:
Ja sen blev det köp av begagnad bil när jag fick körkortet i handen, en Saab 2-taktare som, visade det sig, saknade det mesta av golvet. Innan jag började riva den i bitar blev det en resa till AGA efter ett par gasflaskor, en sväng förbi en plåtfirma efter en hög spillplåtsklipp och som avslutning järnhandeln efter ett paket svetstråd. Grannen hade en gassvets som hängde i boden och den fick jag låna och så satte jag igång, det var så allt började. Verktygen var en hammare, ett gammalt stämjärn, en slö plåtsax och en sämre begagnad vinkelslip från skroten och massor av jävlaranamma. :D

Idag har jag gassvets, pinnsvets, mig-mag och tigsvets och alla har sitt område då dom kompletterar varann. Pinnsvetsen körs bara sporadiskt numera när det är special, som gjutjärn, tjock aluminium och stellite, som jag bygger nya skär av på slitna verktygskroppar till svarvning.

Jag är helt självlärd, det är trial-and-error som gäller här, samt att kunna tänka logiskt när nåt inte blir som det ska.
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1276
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Gå en Svetskurs

Inlägg av ie »

Jag tycker nog Youtube-videos har sin plats. De visar en del tekniker som skulle ta väldigt lång tid att lista ut själv.

Man kan se massa olika där inte alla gör på samma sätt, och då får man dra sina egna slutsatser eller inse att det finns lite olika sätt att göra saker på.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Gå en Svetskurs

Inlägg av MiaM »

Teknikern skrev: 28 februari 2024, 10:33:17och en sämre begagnad vinkelslip från skroten
Sidospår: Undrar varför detta är helt försvunnet? Det KAN inte vara EU-direktiv osv som tvingar oss att inte sälja tillbaka "avfall" till privatpersoner, eftersom det verkar gå att köpa "avfall" från skrotar i Tyskland. Tänker specifikt på Youtubekanalen The Post Apocalyptic Inventor (tysk, på rätt bra engelska) som har sina "scrapyard repairathon"-videor där han köper diverse grejer från metallskrotar och tar hem och reparerar. Typ ofta sånt som borrmaskiner, vinkelslipar men även en del andra grejer. I videorna där han filmat när han hittar grejerna så ser man att det är allmänt all form av metallskrot och de verkar också kombinera bilskrot med annan metallskrot i Tyskland :O En av de coolare grejer han dragit hem från skroten var nån gammal Västtysk träningscykel som använder generator + elektronik istället för mekanisk broms som bromsning, som han byggde om för att kunna ladda batterier med för en "off-grid-arbetsbänk". Typ sitta på träningscykelns sadel, trampa för att ladda batterier, sen använda batteriströmmen för att arbeta med vad man nu gör osv :)
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 7054
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Gå en Svetskurs

Inlägg av Teknikern »

Det är marknaden som styr, många mellanhänder vill ha sin bit av kakan och så genererar ju inte reparationer några större intäkter till staten. Det går att lobba fram vilka regler som helst i maktens korridorer, kalla det för "återvinning" där det istället för slit och släng skulle kunna vara återbruk men pendeln håller på att svänga även här men det går alldeles för sakta. När jag startade min verksamhet köpte jag mycket verktyg och material på skroten, min stora backskiva kommer från skroten och kostade inte många spänn, rostig och ful men funkade och funkar än och har funkat i nästan 50 år i min ägo så allt behöver inte vara glänsande nytt.
Skriv svar