Litium bilbatterier -> Inverter

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av GeekJoan »

Blir resultatet det samma i dessa kopplingar, eller bör man koppla som den översta för att få mer "jämnvikt"?
batt.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av danei »

Den övre ger något mer last på det högra batteriet.
De här varianterna är likvärdiga.
IMG_1423.jpeg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av adent »

Daneis bägge kopplingar är nog att föredra skulle jag säga.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av pi314 »

adent:

Så är det. Stora strömmar och visst spänningsfall, även med korta och grova kablar.

Om jag kunde välja skulle jag hellre koppla batterierna i serie och skaffa en inverter för den spänningen.

Om det t.ex. är två 12-voltsbatterier så blir det en 24-voltsinverter med batterierna seriekopplade.

Det blir halva strömmen och batterierna kommer att belastas lika.

En fördel med parallellkoppling skulle kunna vara att man kan köra på ett batteri, om t.ex. ett batteri tas bort för laddning. Men, egentligen inte, eftersom man vid parallellkoppling alltid ska se till att status på batterierna, inklusive laddningsstatus, är lika på batterierna.

Så, jag rekommenderar nog seriekoppling och 24-volt inverter.

rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av rikkitikkitavi »

Kan man seriekoppla slutna Li batterier 12V så?

Det blir inte ojämna laddningar över cellerna inne i batteriet?
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av ASEA »

Tror vissa batterier som säljs anger att de klarar av att seriekopplas, antar de har inbyggda BMS:er som klarar detta. Nåt att vara uppmärksam på när man handlar.
Var själv inne på en liknade rigg för ett tag sen för mobilt bruk.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av pi314 »

Ett slutet flercells litiumbatteri utan yttre balanseringskontakt, ska ha en inbyggd BMS. Om det inte har det är det skräp. Det är nog ändå bäst att läsa det finstilta innan man köper så man vet vad som hanteras.

Om BMS hanterar seriekoppling eller inte varierar.

För vissa batterier anges att dom får seriekopplas, för andra att man inte ska göra det.
The battery models LFP-12V8AH or LFP-12V20AH or LFP-12V40AH is Not designed in serial connections suitable! The battery model LFP-12V100AH is acceptable for series connection, max 4 batteries (48V).
Disregard can lead to a defect!
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av danei »

Ett batteri som seriekopplas utsätts för en negativspänning om BMSen stänger av urladdning. Det måste den tåla om det ska användas i seriekopplade applikationer.
Knut
Inlägg: 199
Blev medlem: 14 september 2008, 20:22:11
Ort: Färjestaden

Re: Litium bilbatterier -> Inverter

Inlägg av Knut »

Håller med om det sista gällande intressant spänning vid avstängning vid urladdning.

Men jag ifrågasätter i övrigt att det skulle påverka om det är parallellkopplat eller seriekopplat. Hur skulle en enskild cell i ett 12vbatteri kunna påverkas av om dess grupp om 4celler sedan i sin tur är seriekopplat med en annan "grupp".

Strömmen genom den enskilda cellen påverkas inte. Det som möjligen skulle kunna hända är att spänningen över den gruppen om 4celler inte är samma som spänningen över en annan grupp om 4celler. Men det är ju i så fall inte det 12v batteriets "fel" eller "ansvar" att hantera. Det jag vill få fram är att förutom problemet med negativ spänning finns det verkligen något mer som det behöver kunna hantera?

Eller är det något jag missar?
Skriv svar