Konfigurera FTDI ft2232H

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av Shimonu »

Jag håller på kolla på att skapa ett eget utvecklingskort med en MCU där jag vill ha USB-kontakt för programmering och även en serieport. Jag har hittat att FTDI:s ft2232H är en vanlig krets för det jobbet. Jag har bara fastnat lite på hur exakt dessa konfigureras.

Jag såg att det fanns en mjukvara från FTDI som heter FT_Prog men vad jag kan hitta verkar den inte stödja konfiguration av MPSSE, multi-purpose-funktionen där man kan få ut JTAG. Jag hittade bara dokumentation och snack om D2XX och drivrutiner för att skicka seriekommandon för att konfigurera chippet och MPSSE. Är det någon här som har vana med att implementera ft2232H eller liknande chip med MPSSE och kan berätta hur det smidigast går till? Eftersom det här bara är hobbyprojekt vore det skönt att slippa lite överhead även om det inte verkar speciellt komplicerat med D2XX och det finns färdiga exempel.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av Icecap »

Kanske FT232R ville vara enklare?

Jag har använd en tidigare version (FT230) på experimentkort - och den fungerade direkt.
Ingen inställningar, bara koppla o använda.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av Shimonu »

FT232R löser väl bara UART-biten? Jag kollade på FT2232H just för att jag hoppades det vore smidigt att få både JTAG och UART i samma paket, de hade bra exempelritning också så det var lätt att rita upp i KiCAD. Nu är jag bara osäker på om jag övertänker det här, det kanske fungerar direkt också.
ds77
Inlägg: 2226
Blev medlem: 24 juli 2008, 09:38:07
Ort: småland

Re: Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av ds77 »

Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av Icecap »

Nu kan jag vara lite tråkig - men väldigt många µC av en viss storlek kan programmeras via en serieport.
I grunden ska man aktivera en given pinne, kort aktivera RESET och denna sekvens startar en inbyggd bootloader.

Jag använder det på Renesas RX210 - och det finns då ett program för att överföra programmet, typ "ha det liggande o när källkoden är kompilerat klickar man på knappen".

Lite research gav att en av handshake-signalerna växlar läge vid programmeringens start o växlar tillbaka när allt är klart.
Jag gjorde då en liten grunka som gav en kort RESET när det signal bytte läge samt drog "bootloader-pinnen" enl. läget på handshake-signalen.

Har fungerat perfekt genom många år.

Samma funktion finns i ST-µC.

Nej, man får inte debuggingen som JTAG kan ge.
Shimonu
Inlägg: 295
Blev medlem: 21 oktober 2015, 22:44:33

Re: Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av Shimonu »

Mina projekt blir det aldrig något vettigt av, poängen är inte direkt att göra något produktivt, jag har redan en lösning som utnyttjar SWD för programmering och debug för ST. Det är mer nöjet och underhållningen med att lära sig göra PCBer med lite olika tekniker och samtidigt kunna utveckla saker efter vad jag vill ha snarare än vad marknaden erbjuder.

Sen någon dag i framtiden kommer det något projekt där jag vill göra något och då sitter jag förhoppningsvis på lite kunskap som kan lösa det. Sen har det också varit hjälpsamt för karriären vilket bara är ett plus.

För något år sedan gjorde jag rätt fula kort med i princip bara THT och gamla ATmega 8-bitar, som knappt fungerade och krävde mycket patchande. Idag börjar jag få till en kul blandning av kraftigare MCU, lite högre frekvenser på saker, snuddar på RF och testar lite olika chip osv som givit väldigt stabila projekt. Inte målet utan resan som är det roliga :)
Börjar snegla på att försöka göra något kort med FPGA också. Ingen aning vad jag skulle ha det till men vore också coolt att göra :)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Konfigurera FTDI ft2232H

Inlägg av Icecap »

Ahhh ja, ett utbildningsprojekt!

<ej ironi>
Då ska du definitivt välja FT2232H!
Det blir mycket mer knasigt o pissa mot vinden - men NÄR det väl fungerar har du lärt något viktigt och klappen på axeln blir mycket mer viktig!
</ej ironi>
Skriv svar