Isolationstrafo fäller proppen.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av ToPNoTCH »

Har en Isolationstrafo av märket Transduktor som jag använder ibland när man lagar prylar med nätspänning.

Använde den förra vecka när jag fixade en Denon reciever men idag när jag pluggade in den så drog den säkringen i proppskåpet (provade tre ggr).

Inget inkopplat på trafon.

Det är en straight forward konstruktion med en 800VA ringkärna med en automatsäkring på primären.
Inget annat.

Båda lindningarna mäter ~1.2 ohm (låter lågt spontant).

Märkligt att den pajar utan att den används ?

Kan det vara så enkelt att jag hade otur med inrush ström bara (har inte velat köra fler försök) ?
Det finns ju ingen begränsning och trafon e ju relativt fet med sina 800VA
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Startströmmen på 800VA toroid är betänklig och kan lösa ut en 10A säkring. så jo, inrush. Du kanske bara haft tur innan, eller en lång förlängningssladd?

Automatsäkringar åldras också och de går mot att bli känsligare (rätta mig om jag minns fel) så varje gång du upfyller utlösningsvillkoret så blir det lättare nästa gång 8)

1,2 ohm låter rimligt. 800VA / 230V = 3,5 A
3,5A*3,5A *1,2 = 15W förlust,X2 = 30W
30W på 800VA = 3,75% förluster, ergo 96% verkningsgrad. Helt rimligt på en fullastad toroid. Möjligen lite lågt, men det behövs inte mycket mätfel så har man andra förluster och det blir lättmätfel med sådana resistanser på multimeter.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av Danny »

Hade samma problem med min. Löste det med att koppla in en mjukstart.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av ToPNoTCH »

Räcker det med en NTC eller rekommenderar du något mer avancerat ?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av TomasL »

Köp en mjukstart
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av Danny »

Tex denna, som kopplar bort seriemotstånden efter någon sekund.

20240125_184529_001.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Jag har kort och komponentschema +relä för mjukstart liggandes, beställde typ 20nkort och tio reläer. För en livstidsrförbrukning.

Tror jag har en tråd från tidigt 10 tal om det.

För min 20 A variac fick jag ta till större doningar än detta. Speciellt när den matar en 1:1 2KVA trafo :)
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av Mindmapper »

En annan variant är att byta säkring. Har du en 10 A automatsäkring (dvärgbrytare) i centralen så har den åldrats. Är den av B-karakteristik kan en ny 13A med C-karakteristik hålla hur länge som helst. Nu bör man också veta att det fungerar med att sätta dit en sådan.
Är det gamla proppsäkringar kan säkringen ha blivit utbytt från en trög till en icke trög? Ibland är man och fifflar i centralen och då kanske säkringar byter plats.
Användarvisningsbild
JohnGalt
Inlägg: 1052
Blev medlem: 17 maj 2010, 21:16:39
Ort: Helsingborg (omnejd)

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av JohnGalt »

En väl vald NTC fungerar också bra. Man får ju tänka på att den är varm hela tiden och att den monteras på ett bra sätt mtp det.
En mjukstart är ju bättre såklart.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14894
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av rikkitikkitavi »

Mjukstarten är bra ända tills reläet fallerar :)

Då eldar man motstånd, eller så har man problem med att trafon inte fungerar.

Jag har faktiskt byggt mjukstart med NTCer för att ha både hängslen och livrem. Det ger ialla fall säker driftstart även om man får utgå från att NTCerna alltid är varma vid montaget. Men mest för att jag hade NTCer hemma och inte effektresistorer :)

Ett problem är dock med NTCer att en obelastad toroid kan ha ganska låg tomgångsström ibland och då blir aldrig NTCerna riktigt varma.

Det märks inte riktigt eftersom trafons primärimpendans är hög så den ger full utgångsspänning men det är först när man börjar dra last på den som NTCerna värms upp ordentligt.

Det gäller att dimensionera dessa korrekt alltså, men ofta räcker det med ngn enstaka ohm för att begränsa startströmmen till hanterbara värden på vanliga säkringar.
gkar
Inlägg: 1454
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av gkar »

Sätt trafon efter 50m skarvkabel. Det brukar funka!
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av säter »

Danny skrev: 25 januari 2024, 18:26:24 Hade samma problem med min.
Är det den som kom från mig?
Nerre
Inlägg: 26717
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av Nerre »

Den enklaste lösningen är nog att ha ett seriemotstånd som kortsluts av en kontaktor som matas från sekundärsidan av trafon. Reläets tillslagstid räcker troligen bra.

Men som rikkitikkitavi säger så innebär den lösningen att om kontaktorn fallerar så kommer motståndet troligen att brinna. Frågan är hur stort problem det är, hur ofta kommer det hända och hur jobbigt är det att byta motståndet om man ändå samtidigt behöver byta kontaktorn?

Man kan nog t.o.m. köra ett vanligt relä med t.ex. 5 V spole, om man sätter en simpel USB-laddare på sekundären vars utspänning får dra relät. Eller ett relä med 12 V spole om man har en 12 V batterieliminator till övers.

Själv har jag flera gamla Apple USB-laddare med knäckta ben på stickproppsdelen (sonen var inte så försiktig med sina laddare när han var i tonåren), nån har jag slaktat och använt inbyggd, d.v.s. lött in ledare istället.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av ToPNoTCH »

rikkitikkitavi skrev: 25 januari 2024, 23:17:11 Jag har kort och komponentschema +relä för mjukstart liggandes, beställde typ 20nkort och tio reläer. För en livstidsrförbrukning.

Tror jag har en tråd från tidigt 10 tal om det.

För min 20 A variac fick jag ta till större doningar än detta. Speciellt när den matar en 1:1 2KVA trafo :)
Jag letade lite kan det vara denna tråd viewtopic.php?p=894723&hilit=mjukstart#p894723

När jag letade hittade jag även en tråd från mig själv med schema :roll:
Jag skall kolla lite i mina egna gömmor med :vissla:.

@rikkitikkitavi Jag kan nog vara intresserad av kort/relä, men skall kolla först om jag själv byggt och kanske har något i gömmorna.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Isolationstrafo fäller proppen.

Inlägg av Danny »

säter skrev: 27 januari 2024, 17:39:01
Danny skrev: 25 januari 2024, 18:26:24 Hade samma problem med min.
Är det den som kom från mig?
Nej, Det är min andra med inbyggd variac 1kW
Skriv svar