Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av malman »

Reklam för scandcut.se dök upp i nåt flöde…. Någon som testat?
Har inga direkt dylika projekt just nu, men har saknat dito på svenska marknaden…

(Plåtbearbetningsfirma, dxf in, plåtdetaljer ut, direkt pris online utifrån dxf lovas..)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av GeekJoan »

Finns många såna firmor, men långt från alla som har en bra websida där man kan ladda upp och få pris så där snabbs.
Många är trötta och vill bara ha större jobb.

Bad en firma göra en liknande lösning till min sida för laserskärning. Men dom skulle ha 50k, så det blev inget med det.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av mrfrenzy »

Och det är förklaringen till att inte många små tillverkare inte har sådant system tyvärr. 50k är relativt billigt för att utveckla ett sådant system, oftast kostar det mycket mer innan man har något som fungerar.
Om de "bara" ska ha 50k så kanske det finns något färdigt man kan köpa eller open source som går att anpassa?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av GeekJoan »

Jag vet inte om jag håller med. 50k för att fixa så man kan ladda upp en fil och analysera hur stor plats det tar på en plåt av material X som kostar X pengar.
Säg 500:-/timmen då skulle någon sitta i två veckor och koda detta, eller om dom rent av tar 1000:-/timmen, en veckas kodning. Antingen så kan man inte koda alls och ska lära sig på kundens bekostnad, eller så ska man ha 10000:-/timmen.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av mrfrenzy »

Att få till något sådant som scandcut.se har skulle definitivt ta mer än en vecka. Bara att bolla med med kunden tills man har en komplett kravspec och sedan ta fram en offert skulle lätt ta en dag.

Som exempel så kikade jag lite på källkoden och såg att scandcut använder ett system som heter "Digifabster". Digifabster är en molntjänst som man betalar månadsvis. Det är inte bara prisberäkning utan också orderhantering, hålla reda på frakt etc.
Det kostar $792 per månad.
Det finns några konkurrenter som exempelvis Paperlessparts och Prototypehubs.
Paperless visar inte priset innan förfrågan. Prototypehubs har ingen månadskostnad men debiterer 12,5% av omsättningen.

Om du själv skriver kravspecen, gör en design i Photoshop etc och vill ha ett väldigt basic system typ jobbar bara med MDF av tre tjocklekar med ett visst pris per millimeter och bara spottar ut ett pris utan några databasfunktioner så kan du antagligen få en Indier att göra det för $1000-$2000 (det beror delvis på att de har en tredjedel av vår lönekostnad)
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av ToPNoTCH »

Någon som laddat upp något som kan ge indikation på priset ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av GeekJoan »

mrfrenzy, jag förutsätter att jag som kund vet vad jag vill ha och lämnar över en detaljerad instruktion. Tanken är inte att dom skulle göra en hel hemsida utan bara funktionen ladda upp och analysera. Skit samma, mail har funkat bra hittills. Kunden får vänta några minuter.

Jag testade att ladda upp en produkt som jag laserskär.
test.png
Nu hade dom inte 3mm MDF så jag tog 4mm plywood istället.
Jag hade tagit 262,50:- inkl moms för samma jobb.
Men jag misstänker att med deras maskinpark så är inte den typen av jobb deras huvudsyssla.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av AndLi »

Jag blir alltid lika fascinerad över hur man kan lyckas producera ental saker för så låga summor ..
Tar man inte ut någon vinst eller väldigt låg timlön? Förbrukningsvaror och slitage?

262,50 ink blir 210 ex
Din bit verkar vara 0,22 m2 , slumpvis internetsökning ger ett m2 på ca 50, (och du köper säkert in det i bulk, med tillhörande kapitalupplösning...)
Så materialet blir bara typ 10 kr..

Så 200 kvar för maskinslitage och arbetstid.

15 min för att maila med kunden och förbereda underlag?

Ger ju en ok timlön om man får in 3 kunder i timmen, men klarar man hålla det dag in och dag ut?

Men har man då utrymme för att köpa en ny maskin när nuvarande är utsliten?

Antar att jag är en bortskämd IT-konsult...
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10679
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av GeekJoan »

Har för mig materialet kostar 14:-/m2.
Filerna är klara, om en kund inte gör egna filer så får man ta extra betalt för det.
Den där filen tar 20-25 minuter att köra ut. Om man tar 500:-/timmen så blir det 210+moms.
När lasern jobbar så kan man göra annat om man vill, men som anställd så vill man inte.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26424
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av danei »

De tycks inte ha en prisbild som riktar sig mot hobbyister direkt.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Nytt? Svenskt ’send cut send’ alternativ…

Inlägg av säter »

Ni menar någon tjänst typ den som glasmästare använder för att beräkna pris på glasrutor?
Skriv svar