Erfarenheter från Prusa MK4

Allt som rör 3D-skrivare.
Johangbg
Inlägg: 16
Blev medlem: 18 november 2023, 17:55:53

Erfarenheter från Prusa MK4

Inlägg av Johangbg »

Är det någon här som har en Prusa MK4 och kan dela med sig av sina erfarenheter med den?

En del av recensionerna på youtube verkar negativa, men dom flesta ser ut att vara gjorda precis när skrivaren släpptes. Den kostar ju en del, men håller den samma kvalitet som MK3 är det nog värt det.
Gryningsräd
Inlägg: 24
Blev medlem: 9 februari 2018, 12:11:35

Re: Erfarenheter från Prusa MK4

Inlägg av Gryningsräd »

Jag köpte en MK4 (kit) i mellandagarna och den "sprang till liv" strax efter nyår...

Byggde ihop den, matade den med det medföljande filamentet och sedan har den bara tuffat på. Firmware har ju fått tillägget med "input shaper" som gör skrivaren mycket snabbare än vad den gjorde när recensionerna på YouTube gjordes och jag kan absolut inte klaga på hastigheten eller kvaliteten på utskrifterna. Har visserligen tagit språnget från en K8400 samt kört med otorkat filament, men det har inte varit några som helst problem för skrivaren.

Har haft två misslyckade utskrifter men det berodde på att jag använde fel bädd för materialet. Har inte behövt att tweeka några inställningar för att få bra resultat. Har även kopplat in OcotPrint vilket har fungerat utan problem. Jag skriver mycket mindre nyttoprintar till hemmet och segelbåten, så har inte haft något behov av att kunna kapa printtiden på en 14-timmars-print till 11,5h (om man nu skall köpa en BambuLab).

Har inte haft någon MK3, så kan inte ge dig några jämförelser där. Endast att jag kan säga att om man vill ha en smärtfri upplevelse och stötta ett EU-företag som kör mycket opensource så köp en Prusa.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14190
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Erfarenheter från Prusa MK4

Inlägg av swesysmgr »

PrusaLink fungerar numera mycket bra om man vill skriva ut direkt till MK4/Mini/XL över nätverket.
Skriv svar