Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av Guldancistrus »

Hej!
Jag skaffade en tjockskärm (skärm med katodstrålerör) till datorn för ett år sedan. Det är en Fujitsu x174a. Den fungerade bra under större delen av våren, men sedan började den krångla. Den knastrar till samtidigt som bilden slocknar en kort stund. Jag minns inte hur ofta det sker och jag har inte använt skärmen sedan i våras, men det sker kanske med ca 20 minuters mellanrum. Har ni några gissningar om vad det kan vara för fel och var jag bör börja leta om jag ska felsöka den?

Bilden är inte så ljusstark som jag hade förväntat mig att den skulle vara heller, är det mest troligt att det är katodstråleröret som är slitet, eller kan det vara något annat som orsakar det? Jag minns att TV-apparater med katodstrålerör kunde vara väldigt ljusstarka, men minns inte riktigt hur det var med datorskärmar jämfört med dagens LCD-skärmar.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av pi314 »

Min första gissning, baserad på symtomen, skulle vara att det är överslag någonstans i högspänningen.

Innan du börjar meka med den, tänk på att högspänningen kan finnas kvar ganska länge efter att du gjort apparaten strömlös.

Med något som är ordentligt isolerat, som tål minst 10-20 kV, kan man ladda ur högspänningen innan man börjar meka.

Det jag skulle testa först är att, efter att allt är ordentligt urladdat, göra rent. Det kan vara damm och smuts som gör att det blir överslag. När det blir överslag sprakar det och högspänningen försvinner. Då blir det svart på skärmen, tills högspänningen kommer tillbaka.

Det är inte omöjligt att det syns var det har varit överslag.

/Pi
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av Marta »

Undersök lödningarna till linjetrafon och allt i dess närhet. Den skapar ultraljud som får lödningarna att bli möra. Brukar synas som en svart ring i lödningen när den är rutten. Dessvärre var högspänning och trafo hopgjutet på de sista modellerna, så är något trasigt där kan et bli riktigt besvärligt.

Laddningen i bidröret är högst avsevärd. Det är hellre inte helt bra att kortsluta för att ladda ur, det finns viss risk att skada röret. Du kan inspektera trafo och löda om på kortet vid behov utan urladdning. För övrigt hjälper den föga. Glaset blir polariserat och det byggs upp en avsevärd spänning på nytt, även om den varit helt urladdad.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av säter »

Jag hade det där felet på min skärm hela förra vintern, men det lagade sig självt.
Något problem med ljuset har det aldrig varit.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av breflabb »

Utöver det Marta skrivit så kan tilläggas att titta noga även på kretskortet
som sitter på bildrörets hals, lödfel där är inte så ovanligt.
Och för att ladda ur bildröret så kan du ta ett motstånd över 10 Megaohm och köra in ena änden
under sugproppen o den andra till jord, så slipper du obehagligheter
Den spänningen är inte så farlig men det gör satans ONT i fingrarna
Användarvisningsbild
Guldancistrus
Inlägg: 412
Blev medlem: 17 april 2012, 16:31:47
Ort: Norrköping

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av Guldancistrus »

Tack så mycket för alla tips!
Jag hade tänkt ladda ur bildröret med en skruvmejsel kopplad till jord, men då kanske inte det är någon bra idé. Jag tvivlar på att jag har något motstånd som kan tåla tiotal kilovolt, undrar hur jag ska lösa det. Har ni några idéer?

Marta: Menar du att jag inte riskerar att komma åt högspänningen från bildröret om jag jobbar med kretskorten? Går högspänningen att råka komma åt någon annanstans än vid anslutningen mot bildröret (den som brukar vara en gummipropp med en röd sladd)?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av Marta »

Jag är inte forumets expert på detta, det är Breflabb.

Högspänningen finns ingenstans på korten. Bara i andra änden på kabeln till bildröret. Bak på bildrörssockeln finns en V-formad plastbit. Stiftet i den har en lägre högspänning när skärmen är igång. Det är fokuseringsspänningen.

Det finns höga spänningar på korten också, flera hundra volt på sina ställen och med bra kraft (dödsfarlig) när den är igång. Lytingarna som filtrerar dessa spänningar kan ge en kraftig stöt om det vill sig illa. De laddas normalt ur efter en stund, men var försiktig.

Vissa konstruktioner har nätspänning direkt i linjetrafon och kretsarna kring denna. Var uppmärksam på om så är fallet.

Exakt vad är det för skärm? Det är bra för oss att veta. Leta också själv på nätet efter servicemanual.
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av Mindmapper »

Guldancistrus skrev: 16 januari 2024, 13:45:38 Tack så mycket för alla tips!
Jag hade tänkt ladda ur bildröret med en skruvmejsel kopplad till jord, men då kanske inte det är någon bra idé. Jag tvivlar på att jag har något motstånd som kan tåla tiotal kilovolt, undrar hur jag ska lösa det. Har ni några idéer?

Marta: Menar du att jag inte riskerar att komma åt högspänningen från bildröret om jag jobbar med kretskorten? Går högspänningen att råka komma åt någon annanstans än vid anslutningen mot bildröret (den som brukar vara en gummipropp med en röd sladd)?
Seriekoppla ett helt gäng med högohmiga motstånd så får du upp spänningståligheten.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av breflabb »

Det skall finnas oisolerad flätkabel som går runt bildröret på grafitbelläggningen
och är kopplad till plåtramen med en fjäder, om den släpper så kommer grafiten på röret
laddas upp till samma potential som högspänningen och då kan det höras ett överslag mot plåten
Så kolla det också
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparera krånglande tjockskärm (katodstrålerör)

Inlägg av MiaM »

Ett problem som tyvärr kan drabba tjockskärmar och tjock-TV såhär många år efteråt är isolationsfel på högspänningskaskaden. Det kan gå att "lösa" genom att ta bort jordade/ledande material från dess närhet. Har t.ex. "lagat" en tjock-TV (för många år sen, då den var kanske 15 år gammal) genom att ta bort metallskärmen invid kaskaden och också klippt upp ett stort hål i bakstycket för att undvika att damm eller liknande på insidan av bakstycket ger överledning. Fungerar utmärkt men är givetvis 100% livsfarligt ifall man t.ex. har barn, djur eller allmänt "okunniga" personer där den används.

Högspänningen kan vad jag minns nå nära 30kV (27kV känns bekant?) så det är läge att se till att grejer för att mäta/urladda den tål så hög spänning.

Bra påpekande från Breflabb. Lägger till att om man ska koppla loss eller koppla in ett bildrör från elektroniken så ska den jordningen vara ansluten när man kopplar in/ur högspänningskabeln och allmänt även kontakten på bildrörshalsen (som vad jag minns iaf har fokusspänning, tror den ligger på 5kV eller liknande).

Arbeta i ett rum med golv och bord av isolerande material och använd endast ena handen/armen för allt som har med högspänningen att göra.
Skriv svar