Multimeter med USB interface

Vilken skulle DU köpa?

Omröstningen slutade 15 december 2006, 17:43:24

Kjell
1
10%
Conrad
1
10%
Elfa
3
30%
Biltema
0
Inga röster
Classe
1
10%
Ebay
4
40%
 
Antal röster: 10
Användarvisningsbild
Humulus
Inlägg: 2724
Blev medlem: 15 september 2006, 00:27:21
Ort: Linköping

Inlägg av Humulus »

Om du köper den på eBay så skulle jag rekommendera att köpa den från någon säljare i Tyskland eller UK. Priset är möjligen lite högre men frakten blir lägre och framförallt så slipper du risken för tull/moms. Tar man den från USA så får man räkna med 200kr till i moms och avgifter.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Inlägg av grym »

hongkong är bra med, från usa verkar det vara hårdare koll, från hongkong är det så att det slinker igenom ganska ofta om man ligger strax över den gränsen för vad man borde tuilla för, och frakten är vettig
Användarvisningsbild
Stuggi
Inlägg: 887
Blev medlem: 4 december 2005, 00:09:51
Ort: Jakobstad, Finland
Kontakt:

Inlägg av Stuggi »

Marta skrev:En mätare med autoranging tycker jag är bäst, skönt att slippa byta mätområde hela tide.

Batterierna och drifttiden är också viktiga. Det finns mätare som använder 2xR6 om man letar. Tyvärr har väldigt många 6F22 9volt batterier som både tar slut fort och kostar väldigt mycket.

För att följa kablar kan man bygga något enkelt som uppfyller alla krav på snabbhet. Är en sådan funktion i mätaren viktigast så skall man tänka sig för med autoranging, eftersom det kan bli långsamt. Måste stega sig ner till lägsta resistansområdet innan pipet kommer.
Inte för att jag vet så mycket, men på farsans Fluke har batteriet hållit jävligt länge, ett par år iaf, och det är ett 9VDC batteri.

Nåt som jag också finner irriterande är billigare multimetrar som inte har nån "förstärkning" på diod- och lednings-testern. T.ex. Min billiga mätare skrapar det i högtalaren och man får trycka rejält på kontaktytorna förrän det piper konstant. På farsans Fluke 77 så piper det direkt man lägger emot.
Skriv svar