Renovering av Volvo Duett
Re: Renovering av Volvo Duett
Ja exakt Säter, jag gör nya hål som passar 140-240-850 m.fl. som har samma bultcirkel, då behöver jag inte göra om hålen i trummorna utan det blir bolt-on och enkelt den dan jag behöver byta skivor eller fälgar mm. för då finns ju en flora av reservdelar att ta av som inte är i närheten av "original-veteranpriserna" utan kan handlas från valfri näthandel till mycket rimligt pris. Jag är ju inte ute efter "veteranstandard" utan modern bruksbilsstandard och då är det fritt fram för modifieringar.
Trummorna hade förresten plåtrondell och löst nav och hölls ihop med hjulbultarna så det förenklade ju det hela rejält.
Trummorna hade förresten plåtrondell och löst nav och hölls ihop med hjulbultarna så det förenklade ju det hela rejält.
Re: Renovering av Volvo Duett
Jag behåller sköldarna och kopierar fästena från 240 och köper dom backarna, hävarmar har jag från en 740 och dom kommer att funka bra, resten av "skrotet" antingen modifieras eller byggs nytt om det inte passar. Vajrarna på Duett, PV och tidiga Amazon gick ju nakna hela vägen nästan och låg i plåtskåror som brytlänkar men jag kör samma som på nyare modeller, täckta och så ska höljena fyllas med silikonfett och förseglas, silikonfett är enda fettet som är okänsligt för kyla och åldras aldrig. Kärvande handbroms är en sjuka på dom flesta bilar så det ska i största möjliga mån byggas bort.
Re: Renovering av Volvo Duett
Nya hål i naven så dom stämmer med hålen i 240-skivorna och fälgarna, hålen ska köras till lite undermått pga. presspassning av bultarna så sista svängen fick arborrhuvudet fixa. När ändå allt är uppsatt och indikerat passar jag på att köra framnaven samtidigt, det ska ändå göras.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Re: Renovering av Volvo Duett
Varför arborrar du 10 st hål?
Olika delning mellan 140/240 skivorna?
Olika delning mellan 140/240 skivorna?
Re: Renovering av Volvo Duett
Duett, Pv och Amazon har 114,5 och 240 har 108mm i bultcirkel, jag borrar och arborrar bara 5 nya hål i originalnaven som stämmer med 200-700 och 900-serien samt svarvar rent navet och gör stödringen i mitten.
Re: Renovering av Volvo Duett
Ok, men vad jag minns så hade man inte lösa trummor på Amazon (Duett o PV)?
Var ett satyg att få loss trumman från den konade axeln.
Men såg att du skrivit att din var redan modifierad med separata nav.
Var ett satyg att få loss trumman från den konade axeln.
Men såg att du skrivit att din var redan modifierad med separata nav.
Re: Renovering av Volvo Duett
Den var inte, utan blev modifierad nu. Bultarna är ipressade nåt så inih. hårt så gaveln på trumman skar jag bort med vinkelslipen, sen blev det mutter på och så smideshammaren mot stora golvfasta skruvstycket, plåten är fö. punktsvetsad mot navet också men nu så, nu har den lösa nav.
"Om det var svårt att få loss navet från axeln", jorå, jag fick göra en specialavdragare för nåt annat sätt var inte möjligt, den släppte med ett kanonskott.
"Om det var svårt att få loss navet från axeln", jorå, jag fick göra en specialavdragare för nåt annat sätt var inte möjligt, den släppte med ett kanonskott.
Re: Renovering av Volvo Duett
Ok, ja då förstår jag.
Denna kukko avdragare använde man, slog med slägghammaren tills det small till. Man fick även ge den några smällar på toppen och ha muttern kvar på axeln.
Denna kukko avdragare använde man, slog med slägghammaren tills det small till. Man fick även ge den några smällar på toppen och ha muttern kvar på axeln.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.