Funderingar elschema

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

Ok ja ny blev det enklare när du förklarade vad som var vad. Verkar som om dom nya glödstiften hanterar överhettning på egen hand. Och din lampa visar ju att reläet verkligen dragit vilket är bättre än deras där man endast ser att det finns spänning fram till reläspolen.

Huvudbrytaren som är fjärrkontroll styrd skulle jag skissa typ så här inkl texten att denna kontaktor är fjärrstyrd. Men jag skulle även sätta in en helt manuell huvudbrytare på 200-400 A för att ha när den kinesiska fjärrbrytaren krånglar.
IMG_3924.jpg
Edit
86 brukar vara minus på reläspolar och
85 plusmatning.
På ditt är det tvärs om och dom varnar även för att polvända elektroniken?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Det är ju säkerligen någon mottagare inuti som kräver detta antar jag.
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Funderingar elschema

Inlägg av limpan4all »

En batterifrånskiljare är ett försäkringskrav numera på nyare traktorer.
Men det rekommenderas att införa det även på äldre traktorer, som mekanisk strömbrytare eller fjärrstyrt relä (som då även dubblerar som ett grundläggande stöldskydd då den kan gömmas lättare).
Vad den gör är att den bryter bort startbatteriet från hela traktorns elsystem (tom strömmen till startmotorn).
Därmed så förhindras en massa bränder som startar i elsystemet där någon gammal pryl inte slår ifrån som den borde beroende på skit, vatten, ålder och brännbart material för nära såsom organiskt damm som det kan ligga i centimetertjocka lager...
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Palle500 »

Chaspar skrev:Det är ju säkerligen någon mottagare inuti som kräver detta antar jag.
Japp, självklart är det den inbyggda elektroniken som kräver rätt polaritet. Jag bara varnar dig för att vara vaksam på hur du ansluter spänningen till detta relä.
Sen skulle jag mäta hur mycket ström som detta relä drar i vila/standby, det kan snabbt ladda ur batteriet på några veckor om inte snabbare. En brytare är motiverad om traktorn inte används dagligen.
Ett råd till är att avsäkra matningen till reläets styrmodul. Blir ju lite ironiskt om en brand startar pga fel på skyddskretsen som skall förhindra just brand!
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Bra tankar.
Om det drar lite standbyström är det inte hela världen, jag kopplar alltid in batteriladdare när traktorn inte används.

Ja, jag ska nog avsäkra den lilla stumpen. Vore ganska ironiskt som du säger.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Schema3.0.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Chaspar
Inlägg: 18
Blev medlem: 15 december 2023, 14:32:27

Re: Funderingar elschema

Inlägg av Chaspar »

Gör en uppdatering lite för min egen skull.
Så här blev det i praktiken på grund av diverse anledningar. Frånskiljaren gick inte att använda på det sätt jag ville från början, men den styr åtminstonde all el i hytten på traktorn så att säga.
Schema6.0.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar