CNC-fräs R.I.P

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

CNC-fräs R.I.P

Inlägg av SeniorLemuren »

Nu har jag skrotat den förstbyggda CNC-fräsen. Den gjorde byrålåda på Y-axeln och dog sönder allt som går att skada. Den var ju byggd i akteruffen på båten, stommen var av trä och inte så stabil. Lagerhållare och mutterhus var utskrivna på 3D-skrivaren och linjärlagren var av glidlagrade.

Nu bygger jag om den med riktiga lagerhållare, mutterhållare, aluminiumskenor.
fräsen är skrot.jpg
Ombyggnad på gång.
nygamal fräs på gång.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC-fräs R.I.P

Inlägg av SeniorLemuren »

Det går sakta framåt. Y-axlar är monterade. Jag håller ju även på att bygga en lite större fräs, den var nästa klar, kvar att göra var Z-axelns delar.

De skulle fräsas och borras i min gamla fräs. Tyvärr så hoppade ena sidans y-motor över några steg och byrolåda uppstod. den hade ju träram och lagerhållare , mutterhållare utskrivna i PLA och glidlagrade aluminiumskenor så det brakade ihop ordentligt. Det enda jag kan återanvända är gamla Z-axeln.

Som tur var så hade jag redan tillverkat Y-axelns delar till den större fräsen så de var lätta att bara kopiera utan hjälp av den gamla CNC-fräsen.

Men även om den ombyggda fräsen blir försedd med aluminiumram och riktiga linjärlager m.m. så är det inte bra om y-axeln börjar dra snett av någon anledning. Jag tänker därför förse Y-skruvarna med pulsgivare och koppla till en separat Arduino Nano som stoppar om axlarna inte synkar. Jag kommer även att koppla samma Arduino mot separata mikrobrytare på y-axlarna så att jag enkelt kan kalibrera axlarna vid behov.

Jag tänker använda 2 st gaffelgivare och har skrivit ut skivor med 60 spår. Skruven går 4 mm på ett varv så upplösningen blir 0.067 mm per puls vilket väl är mer än tillräckligt. Får väl testa sedan hur många pulser man kan godta innan man stoppar.
cnc-pulsgivare.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: CNC-fräs R.I.P

Inlägg av SeniorLemuren »

Äntligen är den nya CNC-fräsen klar. Här körs Home-sekvensen för första gången. Den här frasen har nästan3 gånger större bearbetningsyta och går att köra dubbelt så fort som den gamla. Den har även mycket bättre precision på de längsgående rörelserna. Den gamla hade ju en stomme av trä. Den nya är byggd av Al-profiler och 12 mm Corian. Jag har inte fått gaffelgivarna ännu, så Y-axelns kontrollsystem är inte klart ännu.
Skriv svar