2 x AA eller 1 x CR2032

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Quetzalcoatl
Inlägg: 26
Blev medlem: 19 maj 2023, 15:34:47

2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av Quetzalcoatl »

Jag är i färd att bygga en realtidsklocka till en Sinclair QL.
Eller snarare, den finns redan inbyggd, men behöver lite komponenter för att tuffa på även när datorn inte matas.

Nu undrar jag enligt rubriken, vilket håller längst, 2st AA batterier eller 1st CR2032?

Jag uppskattar att 2st AA borde räcka i ungefär ett år.
CR2032 används ju annars i många moderna datorer och verkar hålla i 5 - 10 år. Men så är nog klockkretsen mera raffinerad och strömsnål där.

QL:n har inget dedikerat batterifack och därför måste datorn öppnas vid batteribyte. Med så gamla grejer vill man helst undvika öppna och stänga datorn. Därför vill jag stoppa in ett batteri som räcker så länge som möjligt.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av hummel »

CR2032 har ungefär 0,2 Ah kapacitet jämfört med ett alkaliskt AA-batteri som ligger runt 2 Ah i kapacitet.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av Biker »

Kör på två energizer AA lithium , då får ström i 20 år...eller så.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av Henry »

Skulle säga det samma, med två parallella på 2700 mAh var och grejen drar tex 10µA så räcker de ca 48 år, 10 ggr längre om det är 1µA.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17155
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av AndLi »

Jag upplever cr2032 vara mycket mindre benägna att läcka än AA
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av Biker »

Lithium r6 är nått helt annat än vanliga r6
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26148
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av Icecap »

Nu vet jag inte hur mycket ström RTC'n drar o hur ofta QL'n är påslagen - men JAG hade kollat mycket noga på supercap, evt. ett antal i parallell om platsen inte medger en enkel stor.
De ska såklart kopplas till att laddas när det finns 5V och ha en lågt-läckande diod i laddningsvägen samt ett motstånd i serie med dioden så att laddningsströmmen inte blir för hög.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av E Kafeman »

Det är svårt att få någon batteriteknik att vara över riktigt lång tid om inte självurladdningen ska vara största förbrukaren.
Litiumbatteri i allmänhet har relativt låg självurladdning jämfört med andra batteri-kemier men även bra Litium-kemi och 20C så har 50% av kapaciteten förbrukats på ca 15 år.
Den batteri-kemi som är tillgänglig på konsumentsidan för låg självurladdning är Li/SOCl₂ och den används därför ofta just som backup och realtidsklocka. Dess lagringstid brukar anges till 10-20 år.
Här ett exempel tänkt som dator-backup: https://www.batterigrossisten.com/shop/ ... v-2700mah/
Denna batteri-kemi är inte laddningsbar men utmärker sej påtagligt att dess funktionella temperaturområde som brukar anges till -80C - +125C.
För realtidsklocka bör ett sådant batteri fungera bra.
En nackdel med batteriet är att en ytterst kortvarig högt strömuttag kan skada cellens livslängd. Även mindre belastningstoppar bör undvikas.
För att ändå kunna använda batteriet för att vid enstaka tillfällen förbruka lite mer ström, såsom uppstart av radio och sändande av något kort meddelande för att sedan åter gå till längre vila, så brukar man koppla in en supercap parallellt eller ännu hellre en HLC (Hybrid Layer Capacitor).
HLC och Li/SOCl₂ är närmast skräddarsydda komplement till varandra och de finns därför att köpa i sammanslagen paketering.
Exempel: https://www.lisocl2-battery.com/sale-36 ... oduct.html
Detta med extremt låg självurladdning, batterier som är dugliga efter 20 års förvaring är svårt att i praktiken garantera för batterityper som inte funnits i så lång tid.
Nuvarande förutsägelser om självurladdning och lagringstid är därför extrapoleringar av tester från ett enda år eller ännu kortare.När man har allvarligt höga krav på batterifunktion över längre tid finns andra tekniker.

Dessa andra tekniker är ofta mycket dyra men kan vara motiverade när drift och funktions-säkerheten har betydligt högre krav i kritiska tillämpningar där sviktande batterifunktion kan få stora konsekvenser.
Vill man därför ha funktion över lång tid på ett mer garanterat sätt finns batterier där t.ex. elektrolyter blandas till aktiverad cell först när batteriet aktiveras eller behöver återaktiveras pga självurladdning.
Sådana batterier är ofta komplicerade och mycket dyra och inget som finns på konsumentsidan. I större sammanhang finns de med elektrolyter i tankar på en liter eller mer som långsamt självblandas eller som kan expressblandas fortare mha av pumpar.
Ett exempel är målsökande aktiva robotar som ska kunna lagras komplett med elektronik och batteri i minst 20 år. Vid aktivering efter 20 års lagring ska batteriet omedelbart fullt laddat när roboten ska användas. Det kan t.ex. ske genom att en mindre sprängladdning får de bägge elektrolyterna snabbt att blandas någon minut innan avfyrning av roboten. Sådana mer kortvarigt aktiva batterier är givetvis inte lämpliga som långtids strömförsörjning av en RTC men för en robot som kanske kostar en miljon eller två så är det lite tråkigt om den åker vilse pga dåligt batteri.
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6120
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av Biker »

Åh fan köpte felmärkta batterier , lithium energizer förra året.
50kr 20 packet , en hel jävla låda :mrgreen:

Har batterier för många lax med dagens priser , betalade då 6% av priset i butik

Var märkta som lowlifecrap batterier på hyllan

Jag e prepper :mrgreen: , dessa åker i frysen

Har i förådet med taktikgrejer paket märkta utgång 2024 tror jag.
Nån som vill kapacitetsmäta en cell , förvarat i rumtemp luftätt
limpan4all
Inlägg: 8213
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: 2 x AA eller 1 x CR2032

Inlägg av limpan4all »

Hellre två sådana https://horsel24.se/lithiumbatterier/en ... r6-10-pack
än ett CR2032.
Skriv svar