Gränslägesbrytare löser ut

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av SeniorLemuren »

På min nybyggda fräs har jag mikrobrytare för x, y, z. för att kunna köra "home" Ledarna (oskärmade) till mikrobrytarna går i samma kabelkedjor som matningen till stegmotorerna, precis samma som på den gamla mindre maskinen. Vad som händer nu är att gränslägesbrytaren för Z ger alarm så fort jag kör någon av stegmotorerna. Jag antar att det beror på att maskinen är större och därför är Z-kablarna mycket längre.

Funktionen är gjord så att ingångarna till en Arduino Mega är dragna till noll med en 10K resistorer vid ej alarm, alarm ges vid 5 Volt signal från mikrobrytaren. Att jag valt att lägga larmet på +5V i stället för att att larma vid noll volt i stället för +5V beror på att jag inte vill ha hardlimit aktiverad när jag kör för att inte riskera stopp på grund av felsignaler från hardlimit. De skall bara fungera vid "home körning" Sedan använder jag softlimit.

Min fråga är hur man (förutom att använda skärmade ledare) eleminerar störningarna. Kan man hänga på en kondensator av lämpligt vä'rde ute vid mikrobrytaren? Att komma åt matningarna i styrboxen är väldigt bökigt. Annars kanske det hjälper med att bara dra ner noll hårdare med t.ex 5K?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16777
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av grym »

ferriter på motorkablen, ferriter på givarkablen,

prova att skärma av med aluminiumfolie
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av Palle500 »

Prova med 5 (4,7) kOhm pull down är väl enklast? Häng på skåpet och se vilka nivåer som signalen håller vid arduinon?
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av Wirewrap »

Jag antar att du bryter 5V när du inaktiverar gränslägena?
Prova att lägga tråden till 0V. Du får en viss skärmverkan när tråden är jordad i stället för friflytande.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av Glenn »

Jag hade ju stora problem med störningar i min 6040, på typ allt utom gränslägesbrytarna :) ..Men det löste sej när jag kopplade ihop all jord, vilket kändes rätt märkligt.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av Prins Valiant »

Kanske är Wirewrap inne på den lösning som jag beskriver här, vilket används i störiga miljöer till pulsgivare:

Koppla ett motstånd mellan 10V DC matning till ingång.
Koppla NC kontakt på mikroswitch till samma ingång och andra sidan till jord.
När microswitch inte är är mekaniskt påverkad kommer ingången då bli 0V eftersom den är förbunden med jord.
När mikroswitchen öppnar kommer det bli 10V på ingång, vilket är lika med ="1" i funktion

Finns säkerligen många här på forumet som känner till denna typ av koppling och kan göra ett snyggt schema för att förklara vad jag menar.
Kopplingen är mycket störokänslig, eftersom ingången o mekaniskt opåverkat läge är jordad.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Gränslägesbrytare löser ut

Inlägg av SeniorLemuren »

Det var lite strul med att byta ut kablarna till gränslägesbrytarna men jag hittade en bra skärmad mikrofon kabel i gömmorna som fick ersätta den oskärmade kabeln. Det var den bästa lösningen. Nu funkar det. Det visar vad viktigt det är att använda rätt material till det man vill göra.
Skriv svar