Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av LeCanard »

Då vi lät installera en vedeldad braskamin när vi byggde om så hade jag inte mycket kunskap om värmeutvecklingen i en dylik. Det var ju mest för ” mysfaktorns” skull vi valde en för ved istället för pellets ( och desutom en som man kan använda oavsett om det är strömavbrott eller inte). Det är en cylindrisk historia, specad till max 6 kW, som är placerad i ett hörn av rummet, ca 15-25 cm avstånd till resp. vägg. Men.. väggarna blir förbannnat heta, de går inte att vidröra utan att bränna sig. Det finns stålsektioner att köpa för att sätta upp ut med väggarna som lär avskärma värmestrålningen och reflektera den in mot rummet. Detta är dock en smula ’oattraktiva’ ( läs: fula) . Min undran är vad den samlade och väl kompetenta panelen anser om att sätta upp keramikplattor på väggen. Det blir visserligen ingen luftspalt bakom, men keramik är väl en tämligen usel värmeledare. Har jag fel i mitt tänk, eller?
Lyssnar hellre på konstruktiv kritik än ryggdunkningar. Den nuvarande väggen består av betongblock, av för mej okänd typ, men jag vet att det frästes in slangar och rör däri (bakom kaminen innan den installerades) som hör till AC/värmepump.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av mrfrenzy »

Vitt kakel är något bättre på att reflektera värmestrålning än stål så det är inte alls ett dåligt val.
Sedan kommer förstås lufttemperaturen vara mycket högre nära kaminen än i resten av rummet, det skulle löna sig att ha något bättre isolering av ytterväggen just i det hörnet.
De stålsektioner du pratar om kanske har någon centimeter med glasull inlagt i mitten?

https://www.buildingenclosureonline.com ... -emittance
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av hawkan »

Men det är inte så en plåt fungerar, eller? Den får värmestrålning mm från kaminen, men iom att det finns luft på båda sidor så blir den inte så varm som kaminen och avger mindre värme så att väggen inte blir speciellt varm. Den hindrar värmestrålningen att nå väggen.
Det finns olika keramik men kakel/keramik/stenplattor gör nog inte stor skillnad, tänker på värmegolv med elslingor där såna plattor är bra.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14867
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av mrfrenzy »

Ska plåten hänga i luften med en luftspalt mellan plåt och vägg? Ja då blir det bättre, men det blir ännu bättre ju lägre värmeledningsförmåga materialet har. En vitmålad gipsskiva till exempel skulle vara ganska lätt att hänga upp på distanser.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av pi314 »

Utan att veta exakta egenskaper hos bakomliggande vägg och keramik så skulle jag gissa att dom två är ganska lika när det gäller värmeledning. Dom är båda ganska goda isolatorer. Därför blir ytan ordentligt varm.
Risken är att kakel bara kommer lite närmare kaminen och blir ännu varmare än väggen.

Jag skulle överväga någon form av forcerad ventilation, om den kan göras tyst och inte för ful.

Lite enligt liknande princip som dom där kaminfläktarna som är tänkta att flytta in mer värme i rummet. Med en kontiuerlig uppåtgående luftström bakom kaminen kommer dels väggen att bli kallare och dels värmen från kaminen att bättre komma in i rummet.

Dom passar nog inte som dom är för dina önskemål, men så här ser dom "kamin-fläktar" ut som jag sett på Jula och Biltema.

Julas kaminfläkt.
https://www.jula.se/catalog/bygg-och-fa ... kt-015305/

Biltemas kaminfläkt.
https://www.biltema.se/hem/inredning/br ... 2000041901

Kanske kan dom vara något, som idé, att gå vidare från? Kanske kan man gömma en tyst fläkt ganska nära golvet bakom kaminen. Som blåser luften bakom kaminen uppåt.
En rolig egenskap hos dom där fläktarna är att dom drivs av ett peltierelement, dvs. av värmen från kaminen.

/Pi
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av grym »

man brukar ha en plåt med luftspalt bakom, räcker med 10mm luftspalt
plåt är det rimligaste

kan du göra något så du trivs bättre med plåten?

borstad rostfritt?

mässing? koppar?

måla aluminium?

härdat glas?, kan sprängas lite väl lätt..

man kan ha vävd glasfiberduk
prova med en billig brandfilt för funktion
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16778
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av grym »

går ju lätt att prova funktionen med aluminiumfolie

hm, en sak som borde fungera och som kan vara snyggt vore emaljerad plåt, tål värme, lätt att hålla rent
kan göras i verkligen snyggt utförande
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av svanted »

en värmesköld på en isolerad yttervägg utan luftspalt bakom är meningslös.
och luftspalten ska vara öppen upptill och nedtill,
att det blir fult?
men det är till för att förhindra brand?!!?
eller flytta ut den från väggen...
minsta avstånd till en brännbar vägg beror helt på hur varm kaminen blir, och borde stå i installationsanvisningen,
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av LeCanard »

Idag införskaffades som deflektorer, 2st mattsvarta stålpaneler (1200x810x28). Dessa har någon form av fiberplatta på baksidan och dessutom en luftspalt. Dyra som fan var de dessutom, EUR 239 per styck! Bild kommer kanske i morgon om jag får tummen ur och sätter upp dem.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av LeCanard »

Och så här bidde det.

Före:
före.jpg
Under:
Här förekom det en del svordommar och fula ord, som av etiska skäl inte publiceras.

Efter:
efter.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17158
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av AndLi »

Det ser väl inte illa ut?
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av svanted »

ser snyggt ut...
är det cirkulation bakom plåtarna?
alltså kan luften ta sig in bakom nedtill och ut överst?
Palle500
Inlägg: 4494
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av Palle500 »

LeCanard skrev:Idag införskaffades som deflektorer, 2st mattsvarta stålpaneler (1200x810x28). Dessa har någon form av fiberplatta på baksidan och dessutom en luftspalt. Dyra som fan var de dessutom, EUR 239 per styck! Bild kommer kanske i morgon om jag får tummen ur och sätter upp dem.
Låter som om även luftspalt finns.
Blev ju snyggare än före
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2163
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Värme.. i brist på fantasi om vad tråden borde heta…

Inlägg av LeCanard »

japp, det finns en luftspalt i panelernas överkant. Egentligen ville jag ha ett par antracitfärgade plåtar för kontrasens skull, men den kulören verkar inte existera här. (däremot finns en mängd av urval av knasigt mönstrade ”mode-varianter”, något som jag verkligen inte är intresserad av. Mitt motto under de flesta år jag levt har varit ’tidlöst’ . jag har djävlar mej ingen lust, eller råd att följa modenycker.)
Just nu har temperaturen stigit till 23 grader här på bottenvåningen, och jag gissar att den ligger på sissådär 19 grader däruppe. Perfekt att sova i inatt (även om den kommer att skjunka en smula inatt) Dessvärre vet jag att Fru Anka komer att vakna tidigt och jaga upp mej vid halv åttatiden i morgonbitti. Jag har en smula längre startsträcka än hon.
Skriv svar