5 axlar på CNC-fräsen.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

5 axlar på CNC-fräsen.

Inlägg av SeniorLemuren »

Kollade runt lite på 5-axlig styrning av en CNC-fräs. snubblade på detta som vore intressant att testa i en pytteliten maskin. För att bereda G-koden så finns detta program som är gratis att använda för amatörer på helgerna.
Någon som har erfarenhet av dylika projekt?
Edit: Exempel på 4 axlars bearbetning
5-axlig cnc.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Hesabon
Inlägg: 244
Blev medlem: 6 oktober 2010, 21:30:26
Ort: Finland

Re: 5 axlar på CNC-fräsen.

Inlägg av Hesabon »

Efter att jag tittat på Youtube-videona passar den här frågan kanske bra in här. Hur skall man förstå axlarna på en >3 axlars maskin?

Jag har en 4-axlig 6040 fräs. Den roterande axeln har jag oftast använt som A-axel, men den kan också sättas som B-axel för längre arbetsstycken.
Jag har aldrig jobbat professionellt med produktionsmaskiner, så jag har ingen erfarenhet av fullfjädrade CAM-program. De program som [iaf prismässigt] lämpar sig för hobbybruk stöder vanligtvis bara sk 2.5D fräsning. Därför har det mest blivit att köra "indexerat". Att för hand G-koda fräsning med på riktigt roterande axel är jobbigt!
Därför vet jag inte heller hur de "riktiga" programmen tänker och funderar.

I uppsättningen XYZA ser axlarna ut som på den bifogade bilden.Bild (X-axeln pekar rakt ut). A-axelns positiva rotationsriktning är egentligen motsols, men eftersom det är arbetsstycket (inte fräshuvudet) som roterar, så sker vridningen medsols. Spindeln rör sig upp och ned längs Z-axeln.

I matematiken, i ett koordinatsystem så är ju vinkeln 0 [noll] grader rakt till höger (på bilden blir det längs Y-axeln). Vinkeln ökar motsols.

Därmed den uppenbara frågeställningen, till er som jobbat med "riktiga" CAM-program och fleraxliga maskiner:

- Definieras/existerar något sådant "fast" koordinatsystem för roterande axlar (ex A-axelns "vinkel noll" är som i matematiken längs Y-axeln)? ...eller...

Behövs det ens sådana definitioner? Behöver man (operatören?) tänka på sådana saker?
I små, handkodade program kan man ju kalla vilket läge som helst [ex Home-läget] för "0" och sedan bara vrida A-axeln relativt från det läget.

Relevansen i frågan kan därför kanske vara svårförståelig, speciellt när det gäller en 4-axlig maskin där arbetsstycket roterar, men verkar för mig tydligt mera relevant ifall det är fräshuvudet som roterar [kring A-axeln]. Om man i en sådan maskin tänker sig att borra ett hål mitt i arbetsstycket in mot origo (Y0.0 ; Z0.0) med 0 graders vinkel, så är det ju stor skillnad om borrningen går i Y-axelns eller i Z-axelns riktning.

I det långa loppet är det ju förstås egalt hur CAM-programmet beräknar, så länge resultatet blir riktigt. Kanske detta är något man överhuvudtaget inte behöver bry sig om(?)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: 5 axlar på CNC-fräsen.

Inlägg av säter »

SeniorLemuren skrev: 7 december 2023, 13:03:41 Kollade runt lite på 5-axlig styrning av en CNC-fräs
Ska du använda de roterande axlarna för indexering bara?
Eller är tanken att köra full 5-axlig bearbetning?
Skriv svar