Skrivare för nybörjare

Allt som rör 3D-skrivare.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Skrivare för nybörjare

Inlägg av okhan »

Hej!
Håller på att lära mig MCAD i inventor just nu. Planen är att övergå till F360 när kursen är klar då jag inte riktigt kan motivera att lägga så mycket på licens.
Jag skulle vilja köpa en 3D-skrivare som skulle kunna göra framförallt reservdelar inom elektronik (kan vara allt från kugghjul till enklare kåpor mm). Skulle även vilja skriva ut prototyp-paneler för eurorack(synt). Alltså ganska enkla krav tror jag.
Vad har ni för tips för en nybörjare? Budget max 20tkr inkl kringutrustning men gärna billigare om det går att få bra grejer för det.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16779
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av grym »

f360 kan du med en del begränsningar ha som privatperson gratis, funkar

finns många 3d skrivare som funkar
prusa är helt ok

kommer nog många andra förslag
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av puttiplatt »

Jag köpte en Bambu Lab x1c för ett tag sedan efter att hållit på med deltaskrivare sedan ca 10 år. Jag var inte längre intresserad av att hålla på o justera mm mm utan ville bara ha bra utskrifter. Jag blir fortfarande överraskad över kvalitén på utskrifterna som den kan producera. Ligger lite högt i pris men de har en ny skrivare på gång, Bambu Lab A1 mini. Finns som preorder och det finns gott om reviews på nätet att studera. Om den producerar utskifter i närheten av vad x1c gör så lär du inte bli besviken.
Jag har ingen erfarenhet av Prusa själv, men de har alltid haft ett gott rykte även om de varit lite dyra.
Ha det bra
Puttiplatt
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av Gimbal »

Med den budgeten skulle jag nog kika lite extra på Bambu Lab P1S.
Vad jag läst hittills så verkar den väldigt bra, men jag har ingen egen erfarenhet av den så det är bara ett tips att forska vidare på.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av Bonehead »

Skulle nog också slå ett slag för Bambulabs skrivare med den budgeten. Dom sköter sig själva till stor del med hjälp av bra firmware och kameror. Har en avlägsen bekant som köpte en p1p som "första skrivare" och kom igång i princip direkt. Gjort massa utskrifter utan ett enda problem.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av Prins Valiant »

En bekant och jag har haft mycket 3D skrivarsnack. Vi skaffade oss båda Ender 3 pro för knappt 3 år sedan. Och vi har följt varandras uppgraderingar av dessa och gett varandra tips. Han har nu gått vidare och fick sin Bambu Lab P1S för en vecka sedan.
Han skickade SMS: Kvaliteten på utskrifterna är i en klass för sig på Bambu Lab. Med några tillhörande utskrifter.
I fredags såg jag utskrifterna i verkligheten. Mycket fina. Hade jag velat investera mer pengar hade jag definitivt köpt en Bambu Lb
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av jihe »

Jag köpte min första 3D-skrivare, en Reprappro Mendel, 2012 tror jag. Sen kompletterade jag för ett par år sen med en Creality Ender 3 V2. Den hade inte under de typ tio år som rört sig mellan skrivarna egentligen utvecklat något alls. Det är i princip samma skrivare. Lite bättre i vissa aspekter, men också sämre i andra.

När recensionerna av Bambu Lab A1 Mini började dyka upp på tuben insåg jag att det var precis det jag ville ha. Inte så mycket experimenterande utan bara skriva ut. Flerfärg dessutom som en stor lockelse, t ex om man skall skriva ut frontpaneler med text. Också helt genialiskt koncept för byte av hotend.

Har beställt den men inte fått. Så egentligen betyder min åsikt inget. Men jag har kikat på en jäkla massa filmer :D

Tror du behöver en större om du skall skriva lite större stycken av rackpaneler. Men jag skulle nog personligen vänta lite för att se om de introducerar minins hotendkoncept på de större skrivarna. Att kunna skifta mellan vanliga 0,4 och en brutal 0,8 ENKELT är rätt häftigt. Men håller som du förstår det med om att Bambu Lab är ett bra val.

Flerfärgsväxlaren tillsammans med Bambus metod för att växla tråd till en annan när en tar slut verkar ju också vara förträffligt för att slippa alla jäkla slattar man har på sploar man inte törs starta en utskrift med.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av Marta »

Det är helt klart obra att bestämma sig för att förbruka ett vist belopp. Se istället till vad som skall skrivas ut och köp det som klararar uppgiften mest kostnadseffektivt.

Tänk på att saker slits och går sönder. Då är det bra att ha valt något där det finns delar att tillgå. En HopPlockadeDelar-maskin är lätt och kostnadseffektiv att underålla och att uppgradera efterhand. En specialare är som den är och reservdelar är svåra.

Bambu A1 Mini är väldigt special och använder ett grundkoncept som på de allra enklaste maskinerna från andra tillverkare. Hur hållbar är den? Vad kostar reservdelar och hur lång tid tar de att få fram?

Värdet av möjligheten till flerfärgsutskrift är i praktiken väldigt lågt. Vid varje färgbyte tar det tid och den kastar ut en hyfsat stor plastklump. Finns det flera färger i samma lager kastas det väldigt mycket plast. Tänk efter noga om det verklligen är acceptabelt.

Visst dräller det av beröm på YT, men när dessa testare får maskiner gratis av tillverkaren minskar värdet av vad de säger en liten aning...

Så tänk efter före och skapa en egen välgrundad uppfattning. Rycks inte med av trender och hypes. Det finns en orsak till att Creality's Ender-* och alla dess kopior ser ut som de gör.
puttiplatt
Inlägg: 270
Blev medlem: 9 maj 2013, 20:07:28
Ort: Åstorp Skåne

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av puttiplatt »

Nu har A1 modellen inte släppts ännu så hur den är och hur dess reservdelstillgång blir är svårt att säga idag.
Vad gäller reservdelar till Bambu Lab:s övriga modeller så tycker inte jag att det är ett problem. Det mesta finns i lager hos 3DPrima och dessutom till humana priser(tycker jag).
Ha det bra
Puttiplatt
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6954
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av Marta »

Följderna av att den är väldigt special kvarstår ändå. Lyckas de kränga många kan det dyka upp en del tredjepartstillbehör, men det blir aldrig som en standardprodukt.

Plattan är liten, det är bara till att erkänna. Skall det skrivas ut elektronikboxar o.dyl. så är de där saknade centimetrarna definitivt en begränsning.

Snabbast på marknaden, javisst kanske det, men hur är det med lagrens vidhäftning? Till rymdmonster ganska egalt, till nyttoföremål helt avgörande. Hastig acceleration så maskinen flyttar sig på bordet betyder både slitage och att högre föremål kommer att lossna. Snabbheten har definitivt två sidor. Dålig kostnadseffektivitet att betala för något kostsamt som inte kan utnyttjas.

Jag vill inte vara negativ, bara eftertänksam. Det är nog något som kommer med åldern. När köpet är gjort, pengarna borta och ruelsen sätter in så är det som det är. En trygg arbetshäst är vanligtvis ett säkrare val än en vild enhörning.
jihe
Inlägg: 2411
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av jihe »

Många av de viktiga reservdelarna finns redan till salu från Bambu Lab, till mycket rimliga priser.

Däremot är det helt klart en fara med så mycket special när produkten slutar säljas och tillverkaren förlorar intresset av att lagerhålla delar.
Användarvisningsbild
Bonehead
Inlägg: 862
Blev medlem: 17 april 2008, 19:22:49
Ort: Staffanstorp
Kontakt:

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av Bonehead »

En aspekt värd att väga in är att minin är dessutom väldigt öppen. Allt annat än PLA blir svårt(men inte omöjligt) att jobba med.
Skriver du t.ex ut copolyester, ABS, Nylon, vissa PETG och så vidare så kan det räcka med att du går förbi skrivaren för att utskriften ska svalna för fort och spricka.
Vill man ha mer möjligheter och kunna utvecklas så tror jag starkt på en "stängd" skrivare med större yta.

Nu har jag ca 10st skrivare och hållit på med 3d-printing sen 2016 så kanske är bortskämd men hade aldrig skaffat en skrivare med mindre byggyta än 20x20x20 cm.
Ska man köpa Bambulabs så är det P1S eller X1 man ska kolla på. Flerfärg är som Marta säger väldigt slösaktigt med material och tid, det är en avvägning man får göra.
Dom är ruskigt snabba men dom stora fördelarna som jag ser: Hög produktionskvalitét(på dom maskiner jag sett) samt att dom är VÄLDIGT lätta att arbeta med.
Troligtvis det närmsta "plug and play" som det finns just nu för vettiga pengar.
Både utskriftskvalitét, smidighet att arbeta med och övriga aspekter är bättre eller jämförbara med min ultimaker 2+ som går loss på betydligt mycket mer än en Bambulab X1 kostar.
Reparationsfronten är alltid svårt att sia om men delar finns att få tag på och maskinen i sig verkar inte som något som går sönder första taget.

Skulle jag investera i en ny skrivaren i dagsläget hade det nog varit en X1 utan multi-material. Finns ju även copy-cats som Creality K1 men av dom intervjuer/videos jag sett så har jag mycket mer förtroende för Bambulabs än Creality, trots att jag äger flertal av deras maskiner.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av okhan »

Tack för alla tips. Har nu kollat in de nämnda skrivarna och det kommer landa i en Bambu labs.
okhan
Inlägg: 425
Blev medlem: 2 december 2015, 11:47:31

Re: Skrivare för nybörjare

Inlägg av okhan »

Kan uppdatera nu efter att ha skrivit ut ca 20 utskrifter med Bambu Labs P1S. Allting har gått smärtfritt och det är imponerande kvalite på skrivaren. Köpte extra munstycken som ska tåla nylon och kolfiberförstärkta filament men har ej testat skriva ut i dessa material ännu.
Rekommenderar Bambu Labs för nybörjaren som ska välja sin skrivare.
Skriv svar