Hur gjorde NK ?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
alexanderson
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Hur gjorde NK ?

Inlägg av alexanderson »

År 1958 visade NK upp 11 TV-apparater(Grundig). Alla TV-apparaterna hade olika bild(fotbollsspelare). Hur gick detta till ?
H.O
Inlägg: 5717
Blev medlem: 19 mars 2007, 10:11:27
Ort: Ronneby

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av H.O »

Jag har inte svaret men 1 kamera kopplad till respektive TV är en gissning.
Nerre
Inlägg: 26718
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Nerre »

På den tiden var väl TV-kameror jättedyra. Och videoinspelning fanns väl knappt heller? Så den enda signal som fanns lätt åtkomlig var den från TV-sändningarna.

Så min spontana tanke är att de faktiskt inte visade olika bild, just för att det inte fanns nån överkomlig teknisk möjlighet till det. Det finns väl knappast nån video inspelad från den tiden, men jag skulle kunna tänka mig att de eventuella fotografier finns visar olika bild eftersom bilderna inte är tagna i exakt samma ögonblick.

Finns det nån källa till att det skulle varit 11 olika bilder samtidigt?
alexanderson
Inlägg: 841
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av alexanderson »

Det finns en bild av alla TV-apparaterna i en bok. Jag tror den heter Fotbolls-VM genom tiderna.
Nerre
Inlägg: 26718
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Nerre »

Och den bilden är ett fotografi och inte ett montage av flera bilder?
Användarvisningsbild
Biker
Inlägg: 6121
Blev medlem: 23 november 2005, 04:51:36

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Biker »

alexanderson skrev: 2 december 2023, 14:56:22 År 1958 visade NK upp 11 TV-apparater(Grundig). Alla TV-apparaterna hade olika bild(fotbollsspelare). Hur gick detta till ?
VM58 var bara en stor bluff och har aldrig ägt rum , du har klarsyn.

Allt var fejk , finns massa bevis på nätet

https://sanningenomvm58.blogspot.com/2008/?m=1
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Det går ju att lägga in olika partier på en bild i efterhand även med vanligt pappersfoto om man täcker olika delar av "plåten" när en del exponeras.
Det gick väl i teorin att ta emot kanaler från andra länder men det vara ganska komplicerat då, det vara nästan bara radioamatörer som gjorde detta då om det var verkligt långväga från, så jag vet inte...
11 TV kameror tror jag inte att man hade på någon enskild station då vad jag känner till, men i teorin skulle det nog gå om tex fyra olika stationer samarbetade.
Även på 70 talet så kostade en ensam TV broadcast kamera motsvarande ett par miljoner idag så det låter i mitt tycke mindre sannolikt att NK skulle hyra såpass många kameror.

Edit, Är det någon som vet om NK faktiskt kunde ta emot internationella broadcast signaler? :humm:

Edit, i tankens värld hade det för visso nog varit fullt tekniskt möjligt för SVT att kunna göra det.
Om NK sedan hade en receiver som kunde simultant distribuera var kamerakanal och var och en sändes separat från kameran på något vis som gjorde det möjligt att separera dem från varandra, skulle detta kunna vara möjligt i teorin.
Ingen aning om det gjordes eller inte.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14868
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av mrfrenzy »

Första övervakningskamerorna för företag började säljas 1949, och massproduceras 1956. I början var det bara ren visning, sedan kom det olika former av inspelning på rullband.
NK kanske var tidigt med att införda kameraövervakning?
Om de hade tillräckligt många kameror var det bara frågan om att hänga upp ett fotografi före varje och koppla in till en TV-apparat.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Ah, så kan det ju ha varit! Enrörskameror fanns ju redan på 1920 talet de var också avsevärt billigare att göra än broadcast kameror på 40 talet.
Det var en luring med bilderna i så fall... Men varför inte... : :)
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Videoband fanns vad jag vet inte fören 1952 och inte tillgängliga i egentlig mening fören i början på 1960 talet och då var maskinen stor som en halv personbil och säkerligen mycket dyrbar att tillverka. :humm:

Edit, en annan fuling de kan ha gjort är att spela in en sekvens på vanlig film och filma av den när den körs med en rörkamera. Kanske låter owerkill idag, men enkla filmkameror som skulle ha klarat detta med en enkel adapter var inte i närheten lika dyrbara att göra då, tror till och med att NK sålde sådana en period... De kanske helt enkelt spelade upp film mot en vägg med en billig projektor och riktade in övervakningskamerorna mot den... Det kan ju ha skett i flera olika rum samtidigt Edit, skiftar man filmer emellan dem så syns det ju inte lika uppenbart.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Mizzarrogh »

Jaha:
Dethär var rolig läsning om broadcast bussarna:
Då kan det faktiskt ha varit sant det som NK visade!
(man gjorde kanske riktiga sändningar från bussarna, NK kan ju ha betalat för det... :wink: )
https://www.husvagnochcamping.se/artikl ... fran-1958/
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Glenn »

Vad jag förstår så filmades tidiga tvsändningar av med "riktig" film om det ansågs viktigt att spara, just för att det inte existerade nåt system för att spara tvsignaler.

..Men det mesta försvann ju bara.
Kockums
Inlägg: 51
Blev medlem: 1 december 2019, 08:11:45

Re: Hur gjorde NK ?

Inlägg av Kockums »

Tekniskt magasin hade nån gång ett rätt utförligt program hur TV-sändningar gick till på denna tid.
Kan vara kul att titta på om man hittar det! :)

Jag hittar detta på svtplay från 1963, om TV-kameror.
https://www.svtplay.se/video/Kk91Jme/te ... ?info=visa
Dock inte det avsnitt som jag egentligen tänkte på, som väldigt utförligt gick igenom det "tekniska" bakom kameran vid en TV-sändning.

Detta var ett lite roligt klipp av Erik Bergsten om när dom klättrade upp i Nackamasten 1956, från youtube.
Skriv svar