Läsare till mätmaskin Zeiss ABBE 01-200C

Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Läsare till mätmaskin Zeiss ABBE 01-200C

Inlägg av Nickedemuz »

Sprang på en mätmaskin av märket Zeiss modell ABBE 01-200C vilken är någon slags precisionsmätare av pryttlar. Är allmänt intresserad av all slags maskiner så denna var ett kul tillskott till kunskapsbanken :D
IMG_4982.jpeg
Har fått den i fint fungerande skick men saknar läsare till den. Det är en äldre maskin (gissar på 80-90-talet) och vad jag lyckats goggla fram så använder den läsare i stil med Zeiss AE101 eller Heidenhain ND281B. Dessa är dyra som s-tan men verkar vara ytterst simpla med dagens mått mätt.
Om man bortser från styrning av maskinen, vilket kan göras direkt på den, så vore det intressant att göra en egen läsare, kanske något Arduino- eller Raspberry Pi-projekt men vet inte riktigt var jag ska börja.
Själva läsningen görs av en optisk modul som ser ut enligt följande:
IMG_5245.jpeg
Den har en kontakt som ser ut så här men själva kontakten spelar ju ingen roll eftersom man kan byta till vad som helst som är lämpligt om man gör en egen.
IMG_5244.png
Vad tror ni, är jag något på spåret? Känns inte helt orimligt men jäkligt svårt att hitta specar på dessa så jag kanske är helt ute och seglar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Wirewrap
EF Sponsor
Inlägg: 310
Blev medlem: 27 januari 2016, 19:29:14
Ort: Södertälje

Re: Läsare till mätmaskin Zeiss ABBE 01-200C

Inlägg av Wirewrap »

Vad läser läsaren för något?
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: Läsare till mätmaskin Zeiss ABBE 01-200C

Inlägg av Nickedemuz »

Den mäter avstånd :)
Men de riktiga har också någon slags kontroll över maskinen också tror jag. Jag tänker mig dock en budgetvariant om jag ska påta ihop något själv som bara läser av själva ”mätenheten” som ser ut som någon slags glasskala.
Skriv svar