DC-motor på AC?

Berätta om dina pågående projekt.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

DC-motor på AC?

Inlägg av Nickedemuz »

Senaste projektet förbryllar mig lite :D
Har en maskin där en 24V DC-motor drivs av en ac-trafo. Den sista mollijoxen gör väl om ac till dc men jag kan inte riktigt klura ut vad som händer.
Så här ser det ut
IMG_5064.jpeg
IMG_5063.jpeg
Så till själva problemet.
När jag sätter på strömmen så lyser ”på-lampan” några sekunder sen blåser den en inbyggd säkring.
Om jag kopplar bort motorn så fortsätter den lysa.
Om jag har motorn inkopplad och skruvar bort jorden från styrenheten så blåser den inte heller säkringen.
Jag har provat motorn med direkt 24V dc och den funkar fint. Någonstans så är det dock något som spökar. Kortis kanske? Har sökt som f-n men inte lyckats hitta något.
Bild på styrenheten (obs, jorden sitter egentligen inte precis där men jag satte den synligt för sakens skull)
image.jpg
Trafon
image.jpg
Trafon ger snällt ifrån sig 26V ac och 6V ac.

Resten av maskineriet
image.jpg
Som synes så är det oerhört enkla doningar men klurigt nog för att ge mig svålklåda
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av grym »

det är bara avstörning, motorn går på ac och dc, om det är serielindad motor

du kan ha fel på motorn att den är fel så den leder ström från någon pol till jord
kan vara avstörningskonding som är fel på
kolla så det inte sitter någon likriktare någonstans som är sönder
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av Nickedemuz »

Tack för tipsen grym :tumupp:
Jag får erkänna att jag inte riktigt fattar kopplingarna på kondingarna. Det som syns på bilderna är inkommande ström i blå och grå kabel men där den grå kabeln går in så är det en liten svart kabel som är byglad på båda kondingarna? Det går lite runt i huvvet :doh:
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av Nickedemuz »

Liten uppdatering.
Lyckades få en komponent att ryka :D så nästa steg är att byta ut den och se vad som händer.
Det är den vid V7. Ska vara orange egentligen men har fått en trevlig bränd färg
image.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16780
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av grym »

om jag ser rätt så är det två kondensatorer, den ändan mot induktanserna till är inkommande spänning, som går till motorn via induktanserna, kondensatorerna går sedan ner mot chassi på bakändan, blå kabel

normalt avstörningsfilter för borstad motor
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av Nickedemuz »

Kanon, tack för förklaringen grym :tumupp:
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av Nickedemuz »

Den lilla grejen som rök var ett litet motstånd på 2 Ohm
Men om det rök så indikerar väl det sannolikt något annat fel så det blir nog till att fortsätta äventyret :D
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Inlägg: 5761
Blev medlem: 23 februari 2007, 21:44:50
Skype: hcbecker
Ort: Lystrup / Uppsala
Kontakt:

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av hcb »

Är det V7 som bränt? Jag hade snarare gissat på diod pga ”V” och märkningen ”K” kring alla ”V-komponenter.
Nickedemuz
Inlägg: 37
Blev medlem: 4 november 2015, 07:29:25

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av Nickedemuz »

:oops: nu skäms jag lite. Ja, det bör nog vara en diod va?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: DC-motor på AC?

Inlägg av MiaM »

Nu blir jag alldeles till mig! Jag kanske ser fel, men nog är den där tillverkad i Östtyskland? Det ser ut att stå DDR på motorn och TGL på den långa gula kondingen. TGL var Östtyklands standardiseringsinstitut, jämför Västtyska DIN, svenska SIS eller sovjetiska GOST.

I så fall är tumregeln att den fyskiska formen på transistorer och dioder kan skilja en del mot motsvarade västkomponenter. DDR tillverkade i princip alla sina halvledare själva (de importerade effekttrissan till switchnätdelen i sina TV från Sovjetunionen t.ex., men alla andra komponenter tillverkade de själva).
Skriv svar