Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Ser ut så här.
Skruvstycke_snitt.JPG
Insexskruven skruvas in i ett "mutterstycke" som sedan ligger i de 12,5 mm hålen genom en liten kort axelstump. Verkar vara lite svårt att hitta dessa anhåll när skruvstycket är monterat på fräsbordet. Har förstått att det kan vara lite svårt att skruva fast biten som skall fräsas. Någon på YouTube hävdade att biten som fräses kan lossna.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 7008
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av lgrfbs »

Att biten kan lossna när man fräser i den, det kan inträffa i andra typer av skruvstycken och fastsättningslösningar.
Jag hade satsat på spännjärnen med rund tapp som Bobbox länkade till tidigare i tråden.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej
Dessa spännjärn som Bobbox länkar till blir som jag ser omöjliga att använda därför att delning/cc avstånd, 20 mm 7 st., på hålen i skruvstycket och CC avståndet, 70 mm tre st., på T-spåren i fräsbordet är olika. De spännjärn som Hawkan har visat en CAD modell på skulle fungera bättre. Tänker mig att göra enligt bilden nedan.
Skruvstycke fräsbord.JPG
Slitsad pinne.JPG
De3 spännjärn jag ritat kan placeras över varje T-spår, sedan sitter det en "skena" på skruvstycket med 12 mm "ipressade" stålpinnar som har ett försänkt borrat hål i ena änden och är slitsad. Dessa slitsar gör att pinnen expanderar och sitter fast i skruvstycket. Då kan jag sätta skruvstycket i stort sett på oändligt antal ställen på skruvstycket, längs X och Y axeln. Även vrida skruvstycket. Är dock lite tveksam om det kommer att fungera då spännjärnen inte har något stöd mot fräsbordet. Kommer det att uppstå sidokrafter som kommer att dra ur pinnarna i hålen i skruvstycket.

Joe Pie har en bra video som förklarar hur det fungerar.


Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av John Eriksson 26 november 2023, 09:46:31, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2636
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av hawkan »

Det går att spänna skruvstycket rakt ner med spännjärn om man har bråttom eller ingen ser på.
Ett järn där fram och ett där bak. Ingen har dock sagt att det ser snyggt ut eller är smidigt osv.
hummel
Inlägg: 2269
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av hummel »

En lösning.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
John Eriksson
Inlägg: 476
Blev medlem: 30 december 2006, 22:53:06
Ort: Bollnäs

Re: Hur Fästa ett "Screwless vice" på koordinatbordet.

Inlägg av John Eriksson »

Hej.

Känns som att de där urfräasningarna på kortsidorna i mitt skruvstycke egentligen bara är "handtag" för fingrar vid montering/demontering av skruvstycket på fräsbordet, då de verkar vara frästa med en stor och tjock slitsfräs som jag vill kalla den typen av fräs. Men det borde naturligtvis vara möjligt att spänn fast mot fräsbord också. Kanske skulle börja där bara för att få prova hur skruvstycket fungerar att fräsa i och hur det är att spänna upp bit som skall fräsas, planas, borras m.m. Vore även fördelaktigt Att ha skruvstyckets längd axel i fräsbordets X-axel vid användning av skärvätska/kylvätska. då hela skruvstycket hamnar inom T-spårens ram.

Mvh John Eriksson i Bollnäs.
Skriv svar