Nybörjare (riktig Nybörjare)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TM-COMP »

Hej
Jag är helt ny på elektronik det närmaste jag gjort är att löda lite i skolan.
Fixat lite små grejer på elsystemet när jag körde rally (100år sedan)

Vart börjar man?
Tankar som jag har är att försöka förstå lite mer av vad som händer på/i kretskortet mm.
Projekt som jag jobbar med är att bygga mig en steppermotor styrd CNC router.
Tanken är att kunna fräsa compositformar mm, då jag gör en del reparationer i composit på fritiden.

Min bakgrund är mekanikal engineering och jobbar idag som verktygskonstruktör designar jiggar och assembly verktyg

Till mitt problem, vet inte vart jag börjar!
Har set att böcker som Soelbergs Allmän elektronik del 1-2 ska vara bra och elektronik för alla del 1-8.
Men de går inte att få tag på.

Kan någon hjälpa mig och navigera i djungeln?
Skulle någon ha dessa böcker så köper jag dem gärna!

Mvh
Thomas
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Klas-Kenny »

Hej och välkommen till EF! :)

Kolla lokala biblioteket, åtminstone för 10-15 år sen var EFA-böckerna fortfarande vanligt förekommande på bibliotek.
Men sen ska man kanske inte lägga allt för mycket tonvikt vid dem idag. Bok 1-2 eller så är säkert en bra startpunkt även idag. Men de lite senare böckerna är lite för omoderna för att vara särskilt värda att läsa annat än som ren kuriosa.

Men nästan vad man än ska ta sig an för ämne så förespråkar jag personligen nästan alltid att bara dyk in i ett projekt! På vägen så inser du vad du behöver lära dig, och gör det.
Lättare att hålla motivationen uppe och effektivare än att bara börja med att plöja mer eller mindre relevant litteratur. Men det är säkert olika för olika personer.
Men grundläggande ellära är alltid bra att ha med sig.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Fasen! Klas-Kenny var före ... "så förespråkar jag personligen nästan alltid att bara dyk in i ett projekt" Men det skulle jag ju skriva. :wink:

Eftersom du tydligen är en fixare, fixar du det här med elektronik också.

Ett tips, som kan få dig att komma långt är att definiera ett mål, och det har du tydligen gjort, och börja jobba mot det målet.
Du jobbar genom att göra nån sorts plan, vad projektet ska innehålla (block av funktioner kanske) och knyta ihop dem till en tänjbar tidslinje och börja beta av blocken, det ena efter det andra. Du inser snabbt att du saknar kunskaper, och då söker du efter sådana som löser "dagens problem".
Säg att du ska styra med en ... Atmega eller PIC ... skaffa dig då kunskap om dessa kretsar (eller modulerna/korten de oftast sitter på), hur man skriver program. Hur ska du testa? Kör lysdioder eller nån sorts displej på utgångarna, vilket kräver av dig att du läser på om sådana och lär dig. Hur styr du större laster? Hur kommunicerar du med kretsarna? ....

Visst finns det grundläggande böcker men det finns nån rolig matematik-meme som jag inte hittar men beskriver det ungefär såhär:
Lektion 1: Genomgång av de fyra räknesätten.
Lektion 2: Nu fortsätter vi med några enkla övningar ...
hqdefault.jpg
Vad i en serie elektronikböcker ger dig exakt den information du behöver? Hur ska du översätta sida upp och sida ner med olika transistorkopplingar, formler och ekvationer till ditt projekt?
Min tanke är att sådana böcker kan vara bra att ha när det kör ihop sig och man behöver "akademisk hjälp", inte för att 'jump-starta' ett projekt.
Mycket information finns på nätet om man söker ganska begränsat, eller gör sökningar på Youtube, eller söker på detta forum (kolla vad som du bör kunna hitta under de olika rubrikerna på Elektronikdelen).
När du väl startar ditt projekt, skapa en tråd om detta och berätta vad du gör i tråden och ställ frågor i tråden (*). Då får du säkert många följare som är villiga att stötta dig genom projektet.

Kolla också i nån tråd om litteratur (övrigt??), om var man köper komponenter och kanske trådar om andra nybörjarfrågor.

Min 25-öringar. :idea:



(*) Något som jag tror irriterar att starta ett projekt och för varje nytt problem startar man en ny tråd med en fråga som ansluter till ett tidigare problem. Och då ska den som svarar kryssa mellan 2-3 gamla trådar för att se problemet i sin helhet. Därför samla alla frågor om ett projekt i EN tråd. Och får man inte svar inom 5 minuter, hjälper det inte att starta en ny tråd men samma fråga. Joru, sånt har hänt.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mizzarrogh »

Faktiskt var gamla experimentlådar som Nordstedts och liknande mycket bra läromedel där man började med att typ göra en strömbrytare i olika kombinationer, de sista vill jag minnas var att bygga en radiosändare med tillhörande mottagare, mikrofoner och liknande. Förr kunde man ibland låna sådant på plats hos kommunen, men tyvärr verkar det mesta orta idag, men vad man kanske kan göra är att om man kan hitta handböcker så kan man själv plocka ihop en del komponenter, elmotorn kan tex göras med hjälp av gamla konservburkar och pianotråd samt lackerad koppartråd. Den är inte lika fin som de i lådorna men man ser hur motor nummer ett är uppbyggd. Colpitts oscillator sändaren kan man bygga på en vanlig experimentplatta när man kommer dit, osv. Själv byggde jag med gamla kasserade bildelar från skroten när jag var barn, det lärde man sig mycket från! :)
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10681
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av GeekJoan »

Om jag får tycka högt.
Köp ett startkit med Arduino ex:
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ket-p87875
https://www.3djake.se/elegoo/uno-r3-ult ... tarter-kit (Vet inte om det följer med några instruktioner i detta paket.)
Kanske komplettera med någon nybörjarbok som ändå är Arduino inriktad. Många såna böcker går även igenom basic komponenter och hur man räknar och använder dom.
Det går fort att komma igång och man ser direkt vad som händer. De här gamla böckerna Allmän elektronik är så "muggiga" så de hamnar på hyllan ganska snabbt. Kan garantera att om du kör på Allmän elektronik spåret så kommer du inte ha en stegmotor som rör sig inom ett år. Men om du kör på Arduino spåret så har du det inom ett par veckor.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Topp på GeekJoans förslag :tumupp: .

Två (tre) böcker som funkar fint eftersom de startar mjukt (med experiment som förklaras bra) är:
Massimo Banzi - Getting Started With Arduino
Simon Monk - Programming Arduino - Getting Started With Sketches
(Simon Monk - Programming Arduino Next Steps, Going Furter With Sketches)

Alla böcker visar hur man programmerar Arduinon och hur man ansluter till yttre enheter som just stegmotorer och pulsgivare. Och där har Geek-mannen lite fel; jag skulle säga två veckor ...

Tredje boken är forstättningen på Monks första bok.
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Castor »

För mig är ett par= två, finns det andra sätt att räkna? :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Glenn »

Personligen tycker jag det är helt fel väg att gå att hoppa direkt in på MCU, detklart man kan göra så med, men risken är att man helt saknar förståelsen för hur saker fungerar i grunden, vilket man också ofta ser på folk som startat på det sättet.

Typ, dom bygger en skitkomplocerad pryl, men har nollkoll på det allra mest grundläggande, ohms lag, pullup/pulldown, avkoppling, beräkning av komponenter osv.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45304
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TomasL »

Det första borde ju rimligtvis vara elementär ellära, för att förstå detta med spänning ström och effekt.
https://www.ebaman.com/repository/ELECT ... -Soelberg/
Om du tycker engelska är Ok, så
https://www.ebaman.com/repository/ELECT ... -Module-1/
Finns 24 moduler eller så, startar med det elementära.
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av opampen »

Här kommer några böcker du borde läsa!

https://www.bokus.com/bok/9789144096452 ... h-arduino/


Men även den här tycker jag du ska köpa eftersom den innehåller beräkningar, formler och mycket annat som är nödvändigt om du vill syssla med elektronik och verkligen förstå. Det är viktigt att veta även om du kan gå genvägar och säkert sätta ihop något på kort tid så kommer du ha så stor nytta och glädje av lite mer fördjupning. Du kanske vill fortsätta med andra saker inom elelktronik!

https://www.bokus.com/bok/9789144032061 ... lektronik/

Du kanske vill gå vidare med mikrodatorer mm. också:

https://www.bokus.com/bok/9789151109510 ... -faktabok/

Lycka till med dina studier!
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mindmapper »

TM-COMP skrev: 25 november 2023, 13:07:35 .

.
Vart börjar man?
Tankar som jag har är att försöka förstå lite mer av vad som händer på/i kretskortet mm.
Projekt som jag jobbar med är att bygga mig en steppermotor styrd CNC router.
Tanken är att kunna fräsa compositformar mm, då jag gör en del reparationer i composit på fritiden.

.
Du har kunskaper som ingen annan. Som verktygsmakare har du mer erfarenheter än de flesta. Som någon tidigare sagt "elementära ellärakunskaper" är alltid bra. Då är nog de grundläggande böckerna som du hänvisar till bra.
Eftersom du har stor erfarenhet som verktygsmakare har du kunskaper om vad du vill ha ut. Du har redan bestämt dig för stegmotorstyrning. Antar utifrån vad du skrivit att du inte vill programmera och konstruera styrsystemet utan väljer ett färdigt styrsystem. Som verktygsmakare har du förmodligen jobbat med massor av CNC-program så att få in dessa i en färdig burk borde heller inte vara något problem för dig.

Jag skulle med dom förutsättningarna börja med
grundläggande ellära. Därefter skulle jag lära mig egenskaperna för olika stegmotorer. Hur styrs bipolära och unipolära stegmotorer, helsteg, halvsteg, mikrosteg osv.
Det finns massor av drivkort för stegmotorer. När du valt stegmotorstorlek så väljer du passande kretskort med drivsteg. Likadant med fräsmotorn. Vad behöver du och vad ska styra. När det gäller fräsmotorn så anser jag att det är den enklaste delen att förstå. Motoregenskaper och passande drivsteg. Oftast styrs de av en signal 0 - 10V. Finns matningsspänning, insignaler och utsignaler är de kretskorten (eller delar av kretskorten) hela. Antar att du vill komma så långt att du kan avgöra vad som kan vara fel på ett kretskort. Då måste du studera och förstå de kretsar som finns på korten.

Förrut fanns det bra med beskrivningar av byggen av CNC-routrar hör på forumet. Där fanns också en hel del beskrivningar hur stegmotorer och drivsystemen fungerade.

Jag började med att följa en sådan beskrivning. Det du behöver koll på är det jag tidigare sagt och du får välja efter dina erfarenheter av storlek på motorer som behövs. Sedan ska du ha en dator som styr vill du ha linux eller windows i botten. Jah tror inte på någon Arduino. En PC eller en RPI.
Jag började med en PC med ett CNC-program som heter MACH3. Det lär finnas mycket annat att välja på nu. Välj något som känns bra för dig. Den elektronik du behöver ha koll på är att datorn ska kunna ge ut de signaler som drivkorten behöver. Där kan du ha lite olika beroende på val av drivkort.

Läs trådar på forumet eller på internet. Leta fram det som passar dig. Skapa en egen byggtråd om du känner för det. Där kan du när det behövs ställa frågor om tekniken. Lärandet kommer när nyfikenheten finns. Börja med att lära dig de grunder du behöver för att fatta beslut. Sedan tränger du djupare ner i elektroniken underbara värld.
TM-COMP
Inlägg: 17
Blev medlem: 25 november 2023, 12:02:12

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av TM-COMP »

Hej!
Tack för alla tips! Återkommer med bättre svar (dagen efter :-) )
Mvh
Thomas

Edit: PS! Behöver köpa mig en multimeter (antar att jag behöver en för eller senare)
Vad ska jag köpa i rimlig prisklass ?
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18405
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av 4kTRB »

Forrest Mims böcker skulle jag rekommendera utan att ha läst någon av dem. Amazon:s kommentarer är ofta med många stjärnor.
https://www.bokus.com/cgi-bin/product_s ... mims+books
Även många lite större firmor i till exempel USA listar bra böcker i sina sortiment.
https://www.jaycar.com.au/kits-science- ... ooks/c/4CF
opampen
Inlägg: 1780
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av opampen »

TM-COMP skrev: 26 november 2023, 20:55:13 Hej!
Tack för alla tips! Återkommer med bättre svar (dagen efter :-) )
Mvh
Thomas

Edit: PS! Behöver köpa mig en multimeter (antar att jag behöver en för eller senare)
Vad ska jag köpa i rimlig prisklass ?
En multimeter är ett viktigt instrument du måste ha!

Här några bra alternativ från Elektrokit:

https://www.electrokit.com/produkt/mult ... 32-utgang/

Detta är en lite mer avancerad multimeter som du kanske inte behöver i början!

Den här har också hög kvalitet och är utmärkt för vanliga mätningar:

https://www.electrokit.com/produkt/mult ... uto-range/
Mindmapper
Inlägg: 6422
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Nybörjare (riktig Nybörjare)

Inlägg av Mindmapper »

TM-COMP skrev: 26 november 2023, 20:55:13 Hej!
Tack för alla tips! Återkommer med bättre svar (dagen efter :-) )
Mvh
Thomas

Edit: PS! Behöver köpa mig en multimeter (antar att jag behöver en för eller senare)
Vad ska jag köpa i rimlig prisklass ?
En multimeter är definitivt ett måste.
Jag skulle också planera för ett oscilloskop. Vid styrning av stegmotorer har du väldigt mycket pulser. Utseendet på dessa pulser kan säga mycket likaså pulsernas förhållande i tid jämfört med varandra.
Skriv svar