Era åsikter kring Wayland?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Marta »

Vad har Ni för åsikter kring Wayland?

Själv är jag besviken och även förvånad. Har nu porterat min lilla editor så långt att den fungerar. Var trögt att komma igång, dokumentationen är IMHO helkass. Det saknas också funktioner som vad jag förstår avsiktligt utelämnats. T.ex. finns där inget sätt att sätta huvudfönstret på en bestämd plats på skärmen. Blev också väldigt förundrad över att en sådan detalj som repeterande tangenter lämpats över på klienten, anser det är en typisk server-side uppgift.

Vad jag läst mig till saknas det möjlighet att på ett enkelt sätt spara screenshots, av säkerhetsskäl. Det får bli komplettteringar vid sidan av för att lösa detta. Ett klart exempel på något där utvecklarna borde backa från sina principer och ändra innan en massa klutter blir de-facto standard.

Helhetsintrycket är ett ogenomtänkt härke av lösryckta tillägg av olika slag och allmänt alldeles för mycket utrymme för skillnader mellan olika implementationer. Weston är väl att betrakta som en demo, men den är buggig. Hela Wayland känns hafsigt helt enkelt. Känns som deras filosofi varit "Varför göra det enkelt, när det kan göras komplicerat".

wayland-client är ju inte protokollet, på samma sätt som xlib inte är X11. Till X finns alternativet XCB, undrar om något liknande kommer komma för Wayland? Kanske väldigt snart efter att det börjar ta över efter X11? Om det nu gör det?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17160
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av AndLi »

Det låter ju som.vilket omoget open source projekt som helst, det är kul att koda och göra komplicerade upplägg. Funktion är sekundärt...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Klas-Kenny »

Har inte dykt *allt* för djupt i det, men kan hålla med om att det känns rörigt och svårt att få grepp om.

Jobbade ett tag med att få ett tangentbord gjort i Qt att fungera i Weston. Det var hopplöst, visade sig att det fanns ett gäng olika versioner av tangentbordsprotokollet och det Qt hade stöd för, fanns inte stöd för i Weston. La ett antal timmar på att försöka få in det stödet i Weston, men gav till sist upp.

Vidare så fattas det (jag har i alla fall inte kunnat hitta) stöd för att skapa nya fönster på en viss position på skärmen. Det är helt upp till compositorn (tex. Weston) att göra lite som den känner och finns inget sätt för applikationen att be om att hamna på en viss plats. På samma vis går det inte att flytta runt "sitt eget" fönster på något sätt. Går heller inte begära att alltid vara överst. Väldigt begränsande.

Har gjort en hemsk patch på Weston för att åtminstone ge ett visst stöd för sådant. En applikation kan be om att få en viss position genom att skriva detaljer om vad den vill ha för position i en fil, strax innan fönstret öppnas. Så läser Weston den filen vid fönsterskapandet :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Glenn »

Wayland är väl förvisso en bra grundide, men känns långt ifrån färdigt.

Jag har inte ens orkat testa, det får utvecklas mer först :)
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Marta »

Problemet med att själv välja placering av XDG_TOPLEVEL är ett medvetet val av de som skapat Wayland. Detta skall compositor sköta helt utan inblandning från programmet självt anses det.

Undrar hur länge det dröjer innan det kommer en nu version av XDG där det ingår ett placerbart grundfönster...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Klas-Kenny »

Marta skrev: 17 november 2023, 04:44:42 Problemet med att själv välja placering av XDG_TOPLEVEL är ett medvetet val av de som skapat Wayland. Detta skall compositor sköta helt utan inblandning från programmet självt anses det.
Undrar hur länge det dröjer innan det kommer en nu version av XDG där det ingår ett placerbart grundfönster...
Ja det är väl så.
Och det funkar säkert bra för "normala program i normal desktop-miljö". Men vill man göra några lite mera udda applikationer och lösningar så blir det genast väldigt begränsande.
Glenn skrev: 16 november 2023, 23:03:20 Jag har inte ens orkat testa, det får utvecklas mer först :)
Ibland blir man påtvingad.
Utvecklade en hårdvara där processortillverkaren (NXP) enbart supportar Wayland, vad ska man göra?
Visst, det hade kanske gått på något vis att få igång X11 ändå, men då är man helt "on your own".
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Marta »

Utvecklarna har ju ödmjukat sig att ge möjlighet att positionera relativt nuvarande position. Då användarens omflyttningar sker via programmet skulle det vara möjligt att följa placeringen efter att ha fått en referensposition.

Har inte testat, men vad sker vid en helt säkert fö stor förflyttning vänster/upp. Med NULL innehåll skulle det ske osynligt. Nollställs positionen, eller försvinner det ur skärmytan?

Finns det någon mer tänkbar möjlighet att få ut en känd referens?
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Era åsikter kring Wayland?

Inlägg av Marta »

Tror Ni Wayland's utbyggbarhet kommer att fungera, eller kommer det att flippa ut?

Ett av motiven till att överge X11 är ju att där finns gamla delar med mycket kod som ingen använder. Wayland har redan övergivna delar. Det kommer dyka upp påbyggnader som sedan överges, men måste hänga med länge för att vara bakåtkompatibla. Fedora 39 har redan 27 registryobjekt varav många unstable z-namn. Det känns som något håller på att plottras sönder av alla som försöker dra åt sitt håll och falla ihop i ett stort kaos.
Skriv svar