Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av cittra49 »

Mitt gamla Sega 16 bit åkte fram en dag och knapparna funkar sådär, glad ihågen tänkte jag att lite sprit gör susen :D , tyvärr visar det sig att det svarta "kolet" på padsena leder inte så bra längre, fixade en fjärris till Tvn i bilen genom att klippa ungsfolie och limma på knapparna. Finns det några andra metoder som ni kör? Googlade lite snabbt och ledande lim funka en lite stund. Hur gör ni? Nån metod som funkar länge och bra?

Finns nya pads att köpa till kontrollen i australien till priset av 92:- , men jag vill spela nu (eller iaf barnen :) )
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av adent »

Att lägga lite blyerts på gummipadden har jag hört om och testat vid något tillfälle.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5817
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av rvl »

Ja blyerts har figurerat i diverse trådar här. Har faktiskt inte testat det själv (...ännu), men vad jag minns har det varit trovärdiga skribenter som rekommenderat det.
cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av cittra49 »

Limmade folie igen, får se hur länge det håller. Har en kontroll till som jag kan laborera lite med senare.
svanted
Inlägg: 5084
Blev medlem: 30 augusti 2010, 21:20:38
Ort: Umeå

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av svanted »

det kryper in fett från fingrarna in i fjärren och lägger sig överallt,
ta isär och tvätta allt, gummiplattan på båda sidor och kretskortet där kontakterna sitter med två och vatten och torka med en hårtork.

edit: förresten sa prästen....
nu har du ju lim på gummit som isolerar så glöm det
Gimbal
Inlägg: 7932
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av Gimbal »

Tvätta fungerar inte, i alla fall inte på min TV-fjärrkontroll som fick en grundlig genomgång för något år sedan. Hela knappsatsen/gummiflärpen kördes i ultraljudstvätt och ren blev den men den fungerade inte bättre för det.
E Kafeman
Inlägg: 3260
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av E Kafeman »

Kletet inuti fjärren kan vara mjukgöringsmedel som gummit släpper ifrån sej.
Tvätta rent med lite diskmedel och därefter skölj med IPA så ingen fukt kryper in och blir liggandes under kretsar.
Pennbly är lite för hårt även som nedmalt och kan lätt skapa nya problem om det kommer löst på kretskortet och limma fast kolet så det inte försvinner eller blir isolerat av limmet är nog komplicerat. Det kan finnas konduktivt silverlim som förblir lite flexibelt men jag ha inte sett något sådant.

Det finns reparationskit att köpa, små lappar med konduktiv yta: https://vi.aliexpress.com/item/1005005544148475.html
Lagningslapparna innehåller troligen samma sak som pinnarna, gummi och kol.
Ett alternativ är denna sprayen: https://www.ebay.co.uk/itm/171656481000

Vad jag förstår så är det kontaktpinnar av gummi med tillräckligt högt kolinnehåll för att lätt överbrygga kontakterna på kretskortet med viss flexibilitet i änden på stiftet.
Kolet slits ut och/eller blir inbakat i gummit mha av mjukgöringsmedlet så att det blir för lite kol i ytan av gummipinnen för god kontaktering.

En möjlig reparation om pinnarna är en homogen blandning av gummi och kol. Man kan då tvätta allt rent och smärgelslipa en tiondels millimeter på ett nuvarande stift för att komma ned till yta där kolet finns kvar.
Att själv blanda kol med något lim eller silikon kan gå men tror det blir svårt att finmala kolet och få det mixat i tillräckligt stor mängd för att lätt skapa kontakt.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av breflabb »

rvl skrev: 7 november 2023, 12:13:43 Ja blyerts har figurerat i diverse trådar här. Har faktiskt inte testat det själv (...ännu), men vad jag minns har det varit trovärdiga skribenter som rekommenderat det.
Jag har praktiserad denna metod i över 20 år, det funkar klockrent o enkel att lägga på
OBS! man skall inte lägga på för mycket för då kan man få en sjlvsändande fjär.
Garmen
Inlägg: 430
Blev medlem: 9 september 2020, 13:10:36
Ort: Norr om Stockholm

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av Garmen »

Provat med blyerts på ett par kontroller av märket Marantz.
Hjälpt tyvärr inte.
Dessa kontroller har nog (förhoppningsvis) marknadens sämsta beläggning på knapparna.
Och inte kunde generalagenten komma fram med en reservfjärr av samma modell heller.
Antagligen hade dom sålt slut så dålig som dom är.
Fick bli en "nästan likadan" som också tog slut snabbt.
Användarvisningsbild
Odur
Inlägg: 264
Blev medlem: 11 september 2005, 14:36:49
Ort: Borås

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av Odur »

Jag köpte konduktiv färg på Kjell och Company för 2 år sen. Håller fortfarande. Tyvärr verkar inte dom ha kvar det i sortimentet längre. Men det borde ju gå att hitta någonstans fortfarande

cittra49
Inlägg: 273
Blev medlem: 29 augusti 2010, 19:58:22

Re: Hur reparerar ni padsen på en fjärrkontroll?

Inlägg av cittra49 »

Provspelade i 30 min igår och det funkade fint. Det borde motsvara ett års tryckande på en TV dosa :D
Skriv svar