Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

PIC, AVR, Arduino, Raspberry Pi, Basic Stamp, PLC mm.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Icecap »

Jag kom på att nutidens μC ju har en hel del mer MIPS/Watt än de gamla processorer.

Många retro-datorer har ju dåtidens teknik såklart - o jag fick ideen att det borde vara möjligt att ta ett äldre IS videokort o koppla på adress- & data-bussen på en modern μC som har den funktion.

Då kan man relativt enkelt skapa ett videosystem och ändå ha en modern μC till allt roligt man kan hitta på.

Men är det egentligen så enkelt?

Videokortet har ju videogenerering, man ställer väl några registre på valda adressor och detta startar videosystemet.

Jag GISSAR på att det finns möjlighet att skriva tecken/pixlar på skärmen vid att t.ex. skriva till vissa andra register, antingen med en inbyggd teckengenerator eller skriva små grafiska bilder som då kan bilda det man vill visa.

Om det sedan är VGA, SVGA, EGA eller annat är av mindre betydning. Grejen är att peta i något videokort (8 eller 16 bit) o initiera det korrekt, då kan man leka med t.ex. en STM32 o ha enkel video ut o fortfarande ha den fulla fördel med att ha en "ren" μC att leka med.

Ja, jag vet om att RasPi kan mycket av detta och att det finns färdiga LCD-skärma osv. men då ska man vänta på att OS ska starta o har ett OS i botten som kan spöka om man är van att ha total kontroll över hårdvaran i ett system.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av ASEA »

Det äter ju mycket pinnar att ansluta till en parallell-buss även om de tidigaste VGA-korten troligtvis stödjer 8-bit ISA.
Det smidigaste är nog att ta en annan µC som sköter enbart videogenereringen, idag när en Pico eller ESP32 för 50 spänn klarar VGA.... :wink:

Pico är visserligen en Raspberry PI men det är en mikrokontroller och behöver inget OS som de andra pajerna (som mer är att se som små datorer).
https://www.electrokit.com/produkt/raspberry-pi-pico/
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av MiaM »

Halvgammal tråd, men:

Ett problem med VGA är att de flesta kort man faktiskt kan få tag på är nån form av "SuperVGA" och lär kräva initiering på olika sätt för olika typer av kort (eller snarast olika SVGA-kretsar). För att köra ett sånt kort i nåt annat än en PC så lär man väl få välja på att emulera x86 tillräckligt för att köra bios-koden, reverse-engineera BIOS och/eller utgå från datablad för SVGA-kretsen i fråga.

Tror att de flesta EGA-kort är helt registerkompatibla med varandra. CGA och MDA (samt Hercules som bl.a. emulerar MDA) har inte ens egna BIOS-kretsar och är därmed alltid kompatibla med varandra och initieringen är helt standardiserad.

Har inte 100% koll på hur ofta/sällan 16-bitars ISA SVGA-kort går att köra i 8-bit-ISA-läge. Allmänt så var väl detta nåt som sällan var särskilt känt bland hobbyister som pysslade med datorer med begagnade kort osv på 80-90-talet före tiden då det var lätt att hitta manualer online. På den tiden så hade väl "alla" textfilen med config-info för Seagate hårddiskar men i övrigt så var det texten som var tryckt på korten och trial-and-error som gällde i många fall. Nyligen har jag t.ex. fått reda på ett 3Com 3c509 (som väl anses vara bästa ISA-nätverkskortet) lär gå att köra i 8-bitars ISA-platser. Mind blown.

Kan tillägga att jag har visst intresse i denna tråd fast mer ur perspektivet att köra ISA-kort som expansion till klassiska åttabitarsdatorer från cirka första halvan av åttiotalet (men i princip även för 16-bitarsdatorer från andra halvan av 80-talet som inte är PC)
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Icecap »

Jag har inte gett upp - än - men jag funderar på om det ens är intressant med extern video.

Såklart kan man skapa en "retro" dator men om hårdvaran ändå är uppgraderat signifikant kan det vara värd att fundera på ett LCD i någon form.

Tanken - för mig - är att ha en "generell" dator som kan användas till lite av varje, typ Proof-Of-Concept, logning, kommunikations-enhet/omvandlare/sniffare och vad jag kan behöva.

Då kan ett lite display - QVGA eller så - ge upplysningar om man behöver detta eller inte vara monterat.

Jag skulle gärna vilje ha möjlighet att köra på batteri med skapligt lågt strömförbrukning - o då är ett QVGA-display ju ett problem.

En del av mig tycker att det kunde vara kul att kunde skriva ett program PÅ själva datorn, typ anpassat BASIC om det ska vara enkelt.
Lite kommandon för att ta in A/D, skicka ut D/A, mäta tider, styra output av eller på osv.

Såklart hade det varit bäst med någon C-kompilator inbyggd så att man kan skriva program medelst ett terminalprogram och sedan spara koden direkt i systemet - som såklart kan köra den också.

Men jag ska snart till att leka med SD-kort på min Renesas RX210, först starta kommunikationen och sedan skapa ett FAT-system (har tankat exempel hem från nätet).
När det är klart har jag tagit ett steg som är viktigt, då är det nämligen möjligt att ha 2 SD-platser: En till "OS" och en till "Data".

Det ger bra loggningsmöjligheter - eller "playback"-möjligheter för händelser som ska ske ut i framtiden.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av MiaM »

En variant kan vara att använda nån slags I/O-tillsats med en "vanlig" dator.

Avsaknaden av parallellport på moderna PC är trist, det är ju annars ett sätt att labba med I/O direkt på en dator. PC har ju dock aldrig haft nåt OS som varit riktigt smidigt för det, antingen så är man låst med DOS att enbart köra sin I/O-applikation eller så kan nån multitasking lägga till hur mycket fördröjning som helst, eller så måste man skriva drivrutinkod som körs i något OS med multitasking.

Måste tjata om hur jag saknar Amiga här. OS:ed hade realtidsegenskaper och det var hur lätt som helst att skriva kod som pratar med t.ex. parallellporten. En klassiker var att lägga kod så att den körs vid varje vertikalsynk (som då det begav sig alltid var 50Hz i Europa och 60Hz i Nordamerika/Japan, så man kunde lita på att prestandan var samma på alla maskiner).
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av tingo »

Xosera er jo også en mulighet: https://github.com/XarkLabs/Xosera/
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Rick81 »

STM32 har ju HDMI stöd vilket är lite intressant:
https://wiki.st.com/stm32mpu/wiki/How_t ... ay_on_HDMI
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Klas-Kenny »

Rick81: Det där är ju inte en "vanlig" STM32 mikrokontroller, utan STM32MP som är en "hel" mikroprocessor på vilken man lämpligen kör exempelvis Linux, med allt vad det innebär.

Den är alltså jämförbar med en Raspberry Pi (inte Pico).
Rick81
Inlägg: 746
Blev medlem: 30 december 2005, 13:07:09

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Rick81 »

Ja det var visst en dålig länk.

Men här ser du att vanliga STM32 har HDMI
https://www.st.com/resource/en/product_ ... MI_CEC.pdf
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11344
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Klas-Kenny »

Rick81: HDMI-CEC är inte för bildinformation. Det är en extra ledare i en HDMI-kabel för att kunna styra vissa funktioner över HDMI-kabeln.

Till exempel så kan man på vissa TV-apparater pausa uppspelning på en HDMI-ansluten enhet ifrån TV'ns fjärrkontroll. Det görs via HDMI-CEC.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Icecap »

Hela min idé är ju att undvika någon form av OS, det ska vara ett system man kan köra bare-bone.

Visst blir det behov för FAT i någon form om man ska använda SD-kort och om det kopplas till något display ska det såklart någon styrning till det också.
Men det ska klara att köra utan allt lull-lull.

Under t.ex. debug-fasen kan det vara praktisk att visa data på något display och då kan man ju även använda ett I2C ansluten display i så fall.

Men kanske man vill ha någon grej som samlar data o man vill visa någon kurva - då ville ett grafisk display vara grejen.

O ska det bli avancerat visningar o MMI (Man-Mashine Interface) kan man ju ta en RPi med ett touch-display o överföra informationen på lämpligt sätt, då är saken biff.
O samtidig är den saken inte vad jag vill ha.

Jag hamnar nog runt typ en kraftig Arduino med riktig C(++) programmering utan saker som tillfogas av kompilern.

Kunde vara kul att fixa en BASIC åt sånt system, då kan man snabbt testa saker.
En on-board compiler ville vara toppen - men än så länge får jag drömma.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av MiaM »

Om du ska ha t.ex. lokal lagring på disk osv så kan det å andra sidan vara väldigt smidigt med ett OS med multitasking och trådsäkert API för I/O.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26151
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Nog en dum tanke men... (VGA ISA kort på μC)

Inlägg av Icecap »

Det är sant - men då blir hela systemet definitivt inte bare-bone och vissa real-time egenskaper kan vara svåra att uppnå.

Med de rätta interrupt-rutiner kan man komma långt med lagring utan att tulla våldsamt på processorkraft.

Och skulle jag behöva ett system av den typ finns de redan: RPi och liknande.

Min tanke är att kunde använda systemet t.ex. till den utveckling jag behöver till den velo-mobil jag planerar på.
Den ska vara 100% elektrisk och det är många saker som ska styras o mätas.

Och innan någon får ont av att jag kallar en velo-mobil 100% elektrisk:
Mitt slutmål är att trampa en generator o driva motorer.
Det finns många aspekter i detta setup men jag anser att den idé jag har om detta fungerar riktigt bra för mig.
Skriv svar