Mahr skjutmått

Zellero
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 oktober 2016, 16:22:36
Ort: Vaggeryd

Mahr skjutmått

Inlägg av Zellero »

Halloj
Har ett mahr skjutmått som visar 0, nång gång ibland kan jag få ett felaktigt värde.
Har rengjort så gott jag kunnat, men ingen förändring. Vad kan jag ner göra? Mvh andreas
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27040
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av tecno »

Bytt batteri?
Zellero
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 oktober 2016, 16:22:36
Ort: Vaggeryd

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av Zellero »

Japp det har jag.
Haft isär och rengjort, men händer inget. Om det ligger påslaget en stund så kan det stå något värde som är helt felaktigt
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av X-IL »

Generellt sett så är ju digitala skjutmått väldigt tåliga, men de går ju sönder ibland. Jag funderar på om det kan vara så att själva sensorn inte har kontakt/glappar. Eller att den skulle ha hoppat snett, men det känns mindre troligt.

Jag samlar på Mahr och har ett par digitala skjutmått trots att de är lite nya, och inget av dessa har krävt nån speciell knapptryckning eller så vad jag minns efter t ex batteribyte. Om du inte får ordning på det kan jag köpa det för en symbolisk summa.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av malman »

De skjutmått jag haft isär har sensor och cpu på samma kretskort... Detta iom att sensorn är kapacitiv med en bunt paddar på kretskortssidan som ligger mot den fasta skalan... Denna i sin tur har ett motsvarande fast ledningsmönster ... Skjutmåttet mäter kapacitanen mellan alla dessa sensorpaddar och listar ut var det.är genom att känna interferensmönstret mellan rörlig och fast del, uttryckt som kapacitans mellan delarna....
Det är därför inte troligt att det är glapp i sensorn som sådan...
Därimot.är det ofta glapp i kontakten mot batteriet... De brukar också kunna vara känsliga för vibrationer... Om det nu inte är så att kretskortet är skadat i sig... Ibland är de mekaniskt glappa som gör att avstånd mellan sensor och ledningsmönstret i den fasta delen (umder skalmarkeringarna) varierar och triggar felläsningar...
Möjligen kan de också vara känsliga för kraftiga yttre elektromagnetiska störningar....

Lite översikt o förklaringar för den intresserade:
http://www.biotele.com/digital_caliper.htm
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32567
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av säter »

Jag har ett 1m digitalskjutmått som är extremt känsligt för vatten.
En droppe skärvätska på skalan så blir det som du beskriver.
Zellero
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 oktober 2016, 16:22:36
Ort: Vaggeryd

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av Zellero »

X-IL skrev: 12 oktober 2023, 07:25:33 Generellt sett så är ju digitala skjutmått väldigt tåliga, men de går ju sönder ibland. Jag funderar på om det kan vara så att själva sensorn inte har kontakt/glappar. Eller att den skulle ha hoppat snett, men det känns mindre troligt.

Jag samlar på Mahr och har ett par digitala skjutmått trots att de är lite nya, och inget av dessa har krävt nån speciell knapptryckning eller så vad jag minns efter t ex batteribyte. Om du inte får ordning på det kan jag köpa det för en symbolisk summa.
Lyckas inte få iordning på det.
Det jag har gjort är att rengöra med ipa (elektonikrengöring)
Ena ställskruven till kopparblecket sitter fast och är joxat med av föregående ägare.
jag antar att detta bleck enbart är till för att det ska glida bra?!
Om jag bestämmer mej för att ge upp, vad vill du betala för det då? Kanske slänger upp en annons på Tradera annars. Mvh
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av X-IL »

Har ju inte sett nån bild eller ens modellbeteckning på det så svårt att säga, nån hundring är väl vad de brukar gå för trasiga utan synliga fel, men beror ju som sagt på skick i övrigt. Att nån tidigare ägare haft sönder ställskruven mot kopparskenan indikerar iaf att det inte är toppskick. Och även att du öppnat den lär innebära att du fått lossa på etiketter etc.

En bild så kan jag ge ett bud iaf.
Zellero
Inlägg: 39
Blev medlem: 23 oktober 2016, 16:22:36
Ort: Vaggeryd

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av Zellero »

Det är i fint skick för övrigt. Ja jag förstår att man inte kan buda på ett osett skjutmått😂.
IMG_20231014_133852.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
X-IL
EF Sponsor
Inlägg: 8271
Blev medlem: 3 december 2008, 07:47:20
Ort: Hallstahammar

Re: Mahr skjutmått

Inlägg av X-IL »

PM till dig!
Skriv svar