Hjälp! Mitt oscilloskop har dött!

Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Hjälp! Mitt oscilloskop har dött!

Inlägg av Bigstone »

Köpte mot bättre vetande ett HANTEK DSO5102p som jag använt väldigt sparsamt och försiktigt men nu idag tvärvägrar det att boota upp, alla belysta knappar lyser upp och bakgrundsbelysningen blinkar av och på.
Trodde först det berodde på den switchade nätdelen men har mätt upp alla spänningarna och de var helt ok. Har även kollat efter trötta lytar och krispiga lödningar men nada. :ledsen:
Det verkar vara mjukvarubugg och det enda sättet är att flasha om det, frågan är bara HUR man gör det med ett oscilloskop som inte vill boota?

Har skrivit till HANTEK support tre gånger nu och dessutom på äkta Google översatt kinesiska (mandarin?) men inget svar och även i HANTEK's forum men som väntat finns det noll hjälp att få. :wall:
Har laddat ner den senaste firmware utgåvan men hur man gör resten är för mig en gåta.
Gör ett desperat försök här om någon möjligen har råkat ut för samma problem eller vet hur man ska göra för att flasha om sitt skop? :pray:
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Hjälp! Mitt oscilloskop har dött!

Inlägg av JimmyAndersson »

Mätte du spänningarna under belastning?
För det låter ju som nätdels-problem.

(Tänker inte nämna rippel eftersom du skulle behöva ett oscilloskop för att mäta det.. :oops: )
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: Hjälp! Mitt oscilloskop har dött!

Inlägg av Bigstone »

Mätte med skopet igång och hade stadiga spänningar så hade det "tjirpat" av och på så hade det nog märkts även med multimetern men ska mäta även med ett annat skop för att kolla rippel osv.. Tur att man har kvar sitt gamla analoga också. ;)
JimmyAndersson skrev: 9 oktober 2023, 16:33:01 Mätte du spänningarna under belastning?
För det låter ju som nätdels-problem.

(Tänker inte nämna rippel eftersom du skulle behöva ett oscilloskop för att mäta det.. :oops: )
Skriv svar