Reparera Subwoofer

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Shareware
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2023, 01:12:52

Reparera Subwoofer

Inlägg av Shareware »

Hej,

Har en Subwoofer som kopplats in i ett felaktigt vägguttag där man lyckats koppla in två faser istället för fas och nolla. Så det var 400 volt i uttaget(fel åtgärdat, nyinflyttad i huset så jag är oskyldig till denna fadäs). Tyvärr dog en subwoofer innan jag fattade och mätte uttaget. Jag skulle dock vilja försöka laga denna sub om det går. Den låter och brummar lätt men spelar inte så jag antar att nätdelen och förstärkardelen borde vara ok och att det är kretskortet och signalhanteringen som har fått ta stryk. När den dog så kunde man höra ett kort tjut/pip.

Det är en Jamo E8sub om det hjälper och bifogat är ett schema över den.

Ideer på vad man skall kolla efter och vilken del som kan ha gått sönder? Jag är ingen stjärna på elektronik men kan använda en multimeter och löda om och byta komponenter på ett kretskort.
jamo_e8sub_schematic.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av JimmyAndersson »

Lägg gärna upp lite bilder på kretskorten.
Jag är främst nyfiken på nätdelen.

Shareware.. Har aldrig sett det användarnamnet förr. :D :tumupp:

Välkommen till forumet förresten!
Shareware
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2023, 01:12:52

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av Shareware »

Tack så mycket! :D

Skall lägga upp lite bilder och lägga upp så fort jag hinner!

.
Shareware
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2023, 01:12:52

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av Shareware »

Här kommer lite bilder! P301 ser lite skum ut. Kan det vara något?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
gustavn
Inlägg: 297
Blev medlem: 30 november 2004, 12:27:05
Ort: Linköping
Kontakt:

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av gustavn »

Prova att mäta så du får +- 36V och +-12V enligt schemat
Shareware
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2023, 01:12:52

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av Shareware »

Ja, det är väl en bra början att mäta sig igenom schemat. Vilken komponent och placering brukar vanligtvis vara känsligast för överspänning om man generaliserar grovt? Tror ni att de 400 volten dragiit med sig ett gäng komponenter eller är det troliga att en komponent gått sönder?
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Elektrolyterna, dom stora på 10000 uF är det som tar första stöten. men även dom mindre
kan ta skada som inte syns med blotta ögat.
Sedan kommer iC-kretsarna. Kolla noga efter sprickor på iC kretsarna
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30018
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av MadModder »

Ja om det är högre brum än vanligt kan det vara tecken på dåliga elektrolyter i nätdelen.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av PeterH »

Är den död eller lyser och brummar den nu? Det finns ju två stycken ytmonterade säkringar på kortet... (F401 och F402)

Edit: läste igen och såg att du skrev att den brummar...
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av malman »

Det låter som kraftmatningen till slutstegsbiten, +/-36v troligen är hel... men spänningsmatningen till lf kretsarna är kass...
Den senare genereras mha lm317 och lm337 från +/-36v...
Dessa är iaf i texas instruments veraion specade till max 40v. Så det känns ganska logiskt att dessa sagt upp sig, eftersom trafon glatt transformerar ned spänningen oavsett inspänning.. men med samma faktor som tidigare...230 -> 400v borde gjort umgefär motsvarande spänningsökning på +/-36v bussarna... vilket jag får till 62v... (Om nu inte likriktning mm ställer till nåt jag inte ser just nu) så regulatorerna har sannolikt kastat in hansken.

Förhoppnings vis har power amp mm klarar sig... beroende på maxspänningen på glättnings elektrolyterna direkt efter likriktarbryggan kan dessa möjligen tagit skada... men jag håller ett par kr på att det räcker att byta lm317 och lm337 (u401, u402)
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av MiaM »

Börja med att mäta AC volt på de där blå-röd-röd som kommer från trafon till kretskortet. Du bör ha drygt 30 volt mellan blå och båda, en i taget, av de röda, och mellan de två röda bör du ha drygt 60 volt. (Trafons märkning, 2*28V, gäller vid full last. Trafos ger alltid högre spänning vid lägre last).

Även om elektroniken kan ha tagit stryk av överspänning så har jag halvsvårt att tänka mig att 400V AC skulle ha stekt elektroniken. Rimligtvis så bör trafon ha gått i mättnad tidigare och kört sönder antingen nån säkring före trafon, löst ut propp/brytare i husets elcentral eller i värsta fall kört sönder överbelastningsskydd inne i trafon.

Men för all del, det kan ha hänt att trafon överlevde 400V länge nog att ha skadat nåt annat. Om du har nyss nämnda drygt 30/60V AC så följ de andras råd att mäta likspänningsnivåerna.

P.S. om det går att lossa högtalarelemetet med nåt kontaktdon så gör gärna det när du mäter. Det finns viss risk att förstärkaren hoppar ihåg och ger oväsen såpass att du hoppar till och i värsta fall råkar röra nåt strömförande och/eller petar till nåt så det blir kortis och gråt och tandagnissel.
Shareware
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2023, 01:12:52

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av Shareware »

Har nu mätt runt innan och efter transformatorn och jag har 28,3 v mellan röd och svart och runt 57v mellan de röda, så då borde ju trafodelen fungera som den skall.

Därefter gick det lite trögare med mätningen då jag kände att jag var tvungen att läsa på lite mer om designen och mätmetoder. Jag hann i alla fall förstå konceptet med likriktare, kondensatorer och regulatordel för att få jämn och stabil spänning ut på lågnivåsidan. Fortsättning följer idag med mer mätning!

Har även insett att lysdioden i volymknappen är helt död så det borde vara något fel innan dess på kortet.
Användarvisningsbild
breflabb
Inlägg: 3526
Blev medlem: 8 oktober 2014, 17:00:54
Ort: 59.466579, 16.506872

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av breflabb »

Du måste ha plus minus 12 spänningar, annars funkar inte mycket utan dom
Och dom får du från IC kretsen U401 och U 402.
U401 ger plus 12V, 402 ger minus 12V, och matas med plus 36V
Shareware
Inlägg: 12
Blev medlem: 22 september 2023, 01:12:52

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av Shareware »

Har mätt vidare idag och allt efter ingående kretskortsäkringar verkar allt helt stendött. Kan det vara så enkelt att det är det kretskortmonterade säkringarna som har gått bara? Får 27,2 volt spänning när jag mäter enligt bild. Det borde väl vara 0 volt rimligtvis om säkringen är hel? Dwt sitter 3.5 A säkringar på kortet och inte 5A som schemat säger

20230926_173816.jpg
Screenshot_20230926_174540_Acrobat for Samsung.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
malman
Inlägg: 545
Blev medlem: 13 februari 2006, 01:17:03
Ort: Arboga

Re: Reparera Subwoofer

Inlägg av malman »

(oklart vart den röda pinnen var i denna mätning)
Med ena multimeterpinnen på GND (J402) och den andra på de olika punkterna du markerat borde du ha ungefär samma värde i alla fyra punkter.. multimeter på ac läget..
Skriv svar