Senaste reparationen

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32788
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av HUGGBÄVERN »

:tumupp:
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Senaste reparationen

Inlägg av davidi »

Reparation av mer mekanisk art - nu kan symaskinen backa igen. Plastklumpen som den fjädrade armen styr hade väldigt svårt att glida längs axeln.
20230910_165117.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mkk »

Gjorde en modell mindre men ändå tillfredsställande reparation igår. Jag har en gammal Metex MS-9140.
Metex_ms-9140.jpeg
PSU delen har en 5v, en 15v och en variabel utgång. 15v utgången har jag ibland till att mata en batteriladdare som tar 11-18v eller liknande. En dag tyckte laddaren "overvoltage" och vägrade funka. När jag mäter spänning på 15 V utgången är den 27 V! Tur att laddaren bara klagade och inte dog... Hittade schema till en systermodell, tycks vara identiskt med 9140 i relevanta delar, komponentnumrering tycks matcha bra. :tumupp:
metex_ms-9140_15v.png
Trissan nyper uppenbarligen hela tiden och spänningen märkt 20 V är 27 VDC (mätte sen 21 VAC före likriktaren).

Öppnar upp och ser lite svart på komponenterna kring regulatorn.
my_photo-123.jpg
Plockar ur regulatorn och konstaterar att den har sett bättre dagar. :(
my_photo-125.jpg
PCBt är annars fräsht och fint. Det är ett gammal hederligt en-lagers med banor breda som motorvägar och gott om plats överallt.
IMG20230915194744.jpg
Regulatorn (mc1723cp) har utgått sen innan jag föddes antar jag, men det fanns pinkompatibla ersättare på Electrokit (ua723cn). Nu har jag 15 fina volt igen. :)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bos
Inlägg: 2275
Blev medlem: 24 februari 2007, 23:29:15
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av bos »

@mkk: 723 :happy:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1788
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av toffie »

Inte dyr heller! Tufft :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Kul, jag har en metex 9150 som verkar vara samma fast lite nyare, jag har alltid stört mej på den där 15V, det borde ha varit 12V istället :/ ..jag har dessutom råkat koppla fel flera gånger och matat 5V-utrustning med 15V pga den i princip obefintliga märkningen.

..Man borde modda så det blir 12V, eller 13,8 kanske.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33841
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Glenn »

Just ja.

Jag har ju två slukhål i min infart.. det ensa uppstod för tre år sedan och det andra nu i vintras.

Såhär såg det ut i våras..
20230526_062946 (Large).jpg
Då fyllde jag det med grus, och har sedan fyllt på allteftersom hela sommaren, nu har det slutat svälja grus så jag la på ett lager reparationsasfalt.

innan:
3.jpg
efter:
4.jpg
Man har ju ingen vält eller stomp, så jag fick packa med storsläggan, tämligen jobbigt men det blev nog ok.

En hel hink på 7,5Kg gick åt.

Har en 15Kg hink också som jag ska ha till det andra hålet, men det blir nästa sommar, det ligger inte lika dumt till som detta som ligger precis där man går.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23624
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Senaste reparationen

Inlägg av Henry »

723:ans egenskap att kunna ge max spänning ut när den havererar är den enda anledningen till att den för mig är helt bannlyst för all tid och evighet. Fick dyr elektronik förstörd en gång för många år sedan pga det och det var ett köpt aggregat av ett då känt märke och inte hemma bygge.
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Senaste reparationen

Inlägg av mkk »

Glenn skrev: 16 september 2023, 23:42:41 Kul, jag har en metex 9150 som verkar vara samma fast lite nyare, jag har alltid stört mej på den där 15V, det borde ha varit 12V istället :/ ..jag har dessutom råkat koppla fel flera gånger och matat 5V-utrustning med 15V pga den i princip obefintliga märkningen.

..Man borde modda så det blir 12V, eller 13,8 kanske.
Ingen dum ide. Tycks vara trivialt. Lite trist att det är svårt att få till snygg märkning som säger 12 istället bara. Att tänka på är den begränsade strömmen, så total effekt blir mindre. Trissan kommer oxå att bli lite varmare vid 12 än vid 15 volt.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JanErik »

Började höra ett missljud från motorrummet i bilen, senare började också laddningslampan blinka.
Så, befarade att det var dags att byta generator. Vilket hade varit en besvikelse då den bara var körd drygt 50000km, renoverad bytesgenerator.
Men det visade sig att remskivans mutter hade gängat upp sig, nu försökt dra fast den så bra som möjligt, hoppas det håller då.

I övrigt, genomgången lamptorkarmotor testad och återmonterad. Elmotorn inuti hade blivit full av koldamm och börjat kortsluta.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Senaste reparationen

Inlägg av JanErik »

Just det, nu började generatorn slira igen (men tydligen på remmen istället) men verkade ladda in i det sista. När jag lyft upp bilen var generatorn så het att jag inte kunde röra i den, och nu står den still. Fanns visst en underliggande anledning att remskivans mutter lossnade.
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ajje »

Min bror kom över en Volvo V70 2,4D 2009 väldigt billigt i våras.

Bilen kom in på verkstaden som "elfel, startar inte", den hade stått i en lada på landet någon månad.

Det gick inte att kommunicera med bilen genom ODB2-uttaget. En djupare felsökning visade att det gått råttor i elsystemet. Det hittades massor av råttskit och lite gnagmärken på kabelstammar.
Misstanken blev avbrott/kortis på ett eller flera ställen i kabelmattan.
En felsökning/reparation som kan ta hur många timmar som helst innan bilen blir körbar. Kunden ville inte lägga så mycket pengar på den.

Brorsan blev erbjuden att köpa bilen jättebilligt. Han tänkte ha den som hobbyprojekt att lägga någon timme på då och då om kvällarna.

Under sommaren har han gått igenom kabelmattorna och mätt upp alla signaler, och inte lyckats hitta någon tydligt skadad kabel.

Nu hade han nått vägs ände och frågade om jag kunde göra ett försök att hitta felet innan det bara var demontering och försäljning av delar som återstod.

Jag blev lite nyfiken på hur signalerna såg ut rent elektrisk på bussen så jag packade ner oscilloskopet och åkte dit.

Efter att ha petat runt ett tag konstaterade jag att High speed CAN bus från CEMen såg väldigt suspekt ut.
CEMscope.jpg
Bara ett gäng spikar, ingen form av data i överföringen.

Felet låg i CEM, en ny kostar väl över 10.000:- från Volvo, och måste kodas specifikt för bilen, officiellt går det inte att använda en begagnad, då verkstäderna bara kan koda in en "tom" CEM.
(Det finns de som tömmer begagnade, men de tar bra betalt för det jobbet också)

Min förhoppning var att det satt ett separat tranceiverchip för CANbussen och att bussen inte gick direkt in i CPUn.
En offerCEM hämtades från skroten och dissekerades.
Här vände jag mig också till Bigmac/Grufman för ett kostnadsförslag men bror var skeptisk och ville inte satsa mer pengar på projektet.

Lite bilder från dissekeringen.
CEM.jpg
CEMoppnad.jpg
CEMkort.jpg
Kortet var täckt av ett lager med vad som verkade vara någon form av epoxy, jag provade med de kemikalier jag hade hemma (isopropanol, thinner, bensin och aceton) ingenting bet.
Det gick dock att mäta sig fram med vassa mätspetsar på multimetern.
Hittade rätt så snabbt att signalen gick till en misstänkt 8-bening.

Epoxyn gick att skrapa bort från chipet så man kunde läsa märkningen. TJA1040, Bingo, EN High SPeed CAN Tranceiver.
CEMdonatorchip.jpg
Bort med gamla chipet från originalCEM, och loss med chipet från donatorCEM.
CEMchipborta.jpg
Dit med det donerade chipet och håll tummarna.
CEMchipbytt.jpg
Upp på hojen och dra iväg till brorsans garage för inmontering och provstart.
Pang, bilen startade på en gång.

Nu ligger jag rejält på plus hos brorsan och behöver inte ha så dåligt samvete över att han får skruva med min skurna dieselpump. :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ASEA
Inlägg: 652
Blev medlem: 11 januari 2015, 14:07:27

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ASEA »

Det var ju en riktigt nice rep! :bravo: Framförallt att hitta felet!
Hade det något med råttgnagandet att göra? Kortis i CAN-bussen?
Eller är det kanske ett vanligt fel?
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: Senaste reparationen

Inlägg av ajje »

Tack, jo, jag är lite stolt över mig själv. :D

Jag tror råttorna är helt oskyldiga, de var bara ett villospår.

CAN ska vara kortslutningssäker åt alla håll. Förmodligen är det helt enkelt ett sådant fel som kan uppstå ibland.

Verkar inte vara jättevanligt.
Användarvisningsbild
pi314
Inlägg: 5830
Blev medlem: 23 oktober 2021, 19:22:37
Ort: Stockholm

Re: Senaste reparationen

Inlägg av pi314 »

Snyggt lagat ajje!

Historien påminde mig om vad en god vän råkade ut för med en Prius för ca 15 år sedan. Han åkte igenom ett åskväder och vid ett nedslag i närheten så stannade bilen. Den bogserades till verkstad och blev kvar där lång tid. Det mesta när det gäller elektronik byttes ut och bilverkstaden fick bilen att gå. Men, när Toyotas diagnostikutrustning anslöts till bilen kom meddelandet "This is not a Toyota" upp på displayen. Därmed betraktades bilen som icke servicebar och kompisen fick en ny bil.

Ett bil-elektronik-problem som jag råkade ut för nyligen var i en Peugot. Bilradio och färddator var integrerade på ett intressant sätt. Bilradion behövdes bl.a. för en del inställningar av färddatorn. Men, bilradion var död. Det visade sig att en CD "satt fast" i CD-läsaren. När jag plockat ut bilradion och avlägsnat fronten, så kunde jag dela på radio och CD-läsare och plocka isär CDn så mycket att jag fick ur skivan som fastnat. När jag skulle sätta ihop radion igen så upptäckte jag att kontakten mellan front och radio var allvarligt skadad. Någon hade troligen försökt få ut CD-skivan tidigare, men inte lyckats. När fronten hade monterats hade det gjorts på fel sätt, så att kontakten i radiodelen hade tryckts åt sidan och bakåt på ena sidan så att det inte var i närheten av att bli kontakt mellan de två kontakterna. Jag lyckades först få tillbaka kontakthuset till rätt plats. Sedan riktade jag med ett litet mikroskop och en sådan där som tandläkare petar med mellan tänder och i tandfickor, upp dom kanske 60 stiften i kontakten som alla var böjda.
Sedan fungerade radion och färddatorn kunde ställas in.

/Pi
Skriv svar