Felsöker HK Onyx Studio 4

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av mkk »

Hallå alla goa gubbar och gummor!

Jag sitter och jagar problemet med en stor BT högtalare, en HK Onyx Studio 4. Den startar inte på batteridrift. Jag har nått ett döläge, som mycket skulle hjälpas om jag lyckas identifiera ett par ingående nyckelkomponenter. Där går jag dock bet. Så jag hoppas att någon i massan av elektronikgudar här på forumet har bättre IC-fu än jag och skulle tycka att det vore kul lösa gåtan...

Vad som händer är att en step-up från batteriets ca 4 V (emulerat med extern spänningskälla) till 12-ish volt slår av efter typ 500 ms. Jag har inte lyckats identifiera step-up ICn men en pinne är en rätt tydligt enable, se utspänning (blå) + enable (gul) samt foto av IC (744F) nedan.
enable.png
744f_ef.png
Antagligen är step-upen ok, och problemet är gissningsvis en PMIC IC som slår av step-upen. Den verkar vara drivare till enable pinnen. Det är en QFN-14 märkt UBU 7MB 13, se bild.
Denna är huvudmisstänkt och helt klart nyttigast att hitta datablad till. Till denna går power-on knappen oxå!
ubu_ef.png
Jag har försökt hitta schema till hela kortet, men utan framgång. Det finns ett schema till en syskonprodukt, troligen en äldre föregångare. Mycket är likt men inte tillräckligt. Det finns flera scheman i cirkulation som ska vara till diverse HK modeller men alla är bara ett och samma schema när man kollar.

Tips? Ideer?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Danny
Inlägg: 2964
Blev medlem: 17 maj 2007, 16:30:37
Ort: Skåne

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av Danny »

Det är inte så att batteriet börjar att bli dåligt?
Har du testat att ladda batteriet från tex ett nätaggregat med strömbegränsning?
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av mkk »

Danny skrev: 3 september 2023, 17:19:01 Det är inte så att batteriet börjar att bli dåligt?
Har du testat att ladda batteriet från tex ett nätaggregat med strömbegränsning?
Tyvärr inte så enkelt. Steg 1 var att skaffa nytt batteri. Gjorde ett kapacitetstest på gamla och det var helt kört så jag trodde att saken var klar. I med nya, och ser ingen skillnad. ☹️ Ersatte batteri med agg, ingen skillnad.

Drar 0 ström avrundat till hela mA, förutom när man trycker på ON knappen. Då dras 50-ish mA under ca 500 ms, medan stepupen går. 3.3v för knappdetektering etc går alltid.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av Maalobs »

Matchar den här service-manualen?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av ToPNoTCH »

Tycker det är konstigt att boosten ger 6.5V. Känns som en udda spänning.
Funderar på om den slår av till följd av överspänning.

Är adaptern/nätdelen på 5V ?
ToPNoTCH
Inlägg: 4891
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av ToPNoTCH »

Tror schemat är rätt.

Verkar vara något med LM_ISENB signalen.
Den verkar inte ltacha.

Undrar hur Q1 mår ?

Kortis i C19 skulle få den att bete sig som du mäter.
Svår att mäta på plats med två parallella 0.02 ohmare innan.

FB pinnen är ju over voltage protection, kan ju vara något strul i det nätet med.
at any time thevoltage at the feedback pin rises to VFB + V OVP, OVP is triggered
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av mkk »

Maalobs skrev: 3 september 2023, 20:04:10 Matchar den här service-manualen?
Ja! Guld! :o Hur hittade du denna? Stort tack, det underlättar mycket!
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av mkk »

ToPNoTCH skrev: 3 september 2023, 20:12:18 Tycker det är konstigt att boosten ger 6.5V. Känns som en udda spänning.
Funderar på om den slår av till följd av överspänning.

Är adaptern/nätdelen på 5V ?
Den ger ca 11 V. När det slår av faller spänningen inte till noll utan till Vbat (satt till 4 V) via D2 (typ 0.3 V fall). Adaptern är på 19 V men den har jag inte med i felsökningen. Med den i funkar grejerna nästan helt (så det är ngt mer fel ngnstanns).
Användarvisningsbild
mkk
Inlägg: 16
Blev medlem: 15 juli 2010, 11:23:10
Ort: Kil

Re: Felsöker HK Onyx Studio 4

Inlägg av mkk »

ToPNoTCH skrev: 3 september 2023, 20:36:40 Tror schemat är rätt.

Verkar vara något med LM_ISENB signalen.
Den verkar inte ltacha.

Undrar hur Q1 mår ?

Kortis i C19 skulle få den att bete sig som du mäter.
Svår att mäta på plats med två parallella 0.02 ohmare innan.

FB pinnen är ju over voltage protection, kan ju vara något strul i det nätet med.
at any time thevoltage at the feedback pin rises to VFB + V OVP, OVP is triggered
Q1 verkar helt ok. Jag ska proba mer och bättre nu när jag har schema, och kika på C19 som första kandidat! Svårmätt som du säger så jag tar helt enkelt bort den och sätter dit en ny sen.

Tack för hjälpen! Jag rapporterar när jag vet mer :wink:
Skriv svar