Brandfara hemelektronik?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6953
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Marta »

" Varför är uppladdningsapparater farligare än ex. mikrovågsugn?"

Därför att "uppladdningsapparater" innehåller en brandbomb. Kallas även batteri och någon gång ackumulator.
smolanedi
Inlägg: 7
Blev medlem: 22 december 2022, 20:15:57

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av smolanedi »

Ok, och vad gör ett batteri till en brandbomb?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av AndLi »

rvl skrev: 15 augusti 2023, 08:28:38 Antar att USB-uttagen i bilar i allmännhet är strömlösa när bilen är "obemannad", så det minskar risken för större katastrofer, men visst kan det störa föraren om det börjar ryka i nån kinkig trafiksituation.

Har någon stött på permanent påslagna USB-uttag? ...eller ciggtändaruttag?
12V uttaget i bagaget på min XC70 är på hela tiden, det är inte uttagen i mittkonsolen. Jag tror inte heller USB uttaget däri är på hela tiden, men använder det så sällan för det är så satans långsamt..
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Nerre »

rvl skrev: 15 augusti 2023, 08:28:38 Har någon stött på permanent påslagna USB-uttag? ...eller ciggtändaruttag?
Typ alla bilar som saknar reservhjul, för man behöver 12 V till pumpen till lagningssatsen och vill inte ha motorn igår när man lagar däck.

Jag vet dock inte om det sitter nåt tidrelä som slår av efter en viss tid. Men t.ex. kylväskor för 12 V brukar levereras med skydd för att inte drar ut bilens batteri helt, så jag antar att 12 V-uttag i bagaget normalt har permanent 12 V.
Nerre
Inlägg: 26709
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Nerre »

smolanedi skrev: 15 augusti 2023, 15:39:07 Ok, och vad gör ett batteri till en brandbomb?
Kemi.

Litiumbatterier avger vad jag förstått syre själva så det går inte att kväva brinnande litiumbatterier, de går i princip alltså inte att släcka när de väl börjat brinna. Och de kan börja brinna av nåt som kallas termisk rusning.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Prins Valiant »

Och dessa "brandbomber" skapar problem för räddningstjänsten. Redan för några år sedan designade man i Norge en sorts containerlåda med lock, där man kan lyfta i en ebil som har brunnit, eller riskerar att brinna. Motsvarande lösning finns på några brandstationer i Sverige, såg jag på TV.

Lyckligtvis är bränder i elbilars batteri sällsynta.
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av MiaM »

Nerre skrev: 15 augusti 2023, 17:26:09
rvl skrev: 15 augusti 2023, 08:28:38Har någon stött på permanent påslagna USB-uttag? ...eller ciggtändaruttag?
Typ alla bilar som saknar reservhjul, för man behöver 12 V till pumpen till lagningssatsen och vill inte ha motorn igår när man lagar däck.
Det vanliga är dock att man bara behöver ha "garageläget" (eller "radioläget" eller vad man vill kalla det) för att styrda 12V-uttag ska vara igång.

Men kan förstå att man inte vill lämna nyckeln i låset ifall man lämnar förarplatsen på vissa platser.
JanErik
Inlägg: 3118
Blev medlem: 11 februari 2008, 17:15:58
Ort: Vasa, Finland

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av JanErik »

Kanske hade platsat i elbilstråden också men,
https://cornucopia.se/2023/08/23-brande ... l-brinner/

Notoriska är väl elcykel- och sparkcykelbatterier. Inte samma kvalitetskontroll som på en bil.
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Prins Valiant »

Jag tycker det är typiskt för billiga kinesiska produkter att de sparar pengar på batterier. Har själv flera gånger tillverkat nya batteripackar, och den där "produkten" har plötsligt fått nytt kraftfullt liv. Gemensamt för dessa enkla batteripackar är att battericellerna är isolerade med en brun papp + tejp!
Är det så enkelt på utsidan har de väl sparat lika mycket på isoleringen inuti batteriet. Och sådana batterier laddas lite varstans med i mitt tycke en överhängande brandrisk.
Skulle vara intressant att se statistik vilka elprodukter som startar bränder numera.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av AndLi »

MiaM skrev: 16 augusti 2023, 02:05:15
Nerre skrev: 15 augusti 2023, 17:26:09
rvl skrev: 15 augusti 2023, 08:28:38Har någon stött på permanent påslagna USB-uttag? ...eller ciggtändaruttag?
Typ alla bilar som saknar reservhjul, för man behöver 12 V till pumpen till lagningssatsen och vill inte ha motorn igår när man lagar däck.
Det vanliga är dock att man bara behöver ha "garageläget" (eller "radioläget" eller vad man vill kalla det) för att styrda 12V-uttag ska vara igång.

Men kan förstå att man inte vill lämna nyckeln i låset ifall man lämnar förarplatsen på vissa platser.
Nyckel i tändningslås? Existerar sånt på nya bilar? Min stänger av "radioläge" efter en vad som känns slumpmässig tid...
Prins Valiant
Inlägg: 931
Blev medlem: 3 januari 2022, 15:10:05
Ort: Kristianstad

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Prins Valiant »

Hittade elsäkerhetsverkets utgåva av bränder och olyckor i hemmet. Utredningen är från 2019, men anger även tendens. Egentligen är våra tvättmaskiner farligast, men den branden spirder sig vanligtvis inte.
Länk: https://www.elsakerhetsverket.se/global ... stader.pdf , från sidan ca 50 är det mycket fakta om olika produkter.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33835
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av Glenn »

JanErik skrev: 16 augusti 2023, 07:07:15 Kanske hade platsat i elbilstråden också men,
https://cornucopia.se/2023/08/23-brande ... l-brinner/
Fast det där är ju felaktigt, gränsande till propaganda, eftersom i princip alla dessa bränder i bensin och dieselbilar är anlagda.

Det finns även en del andra tveksamheter i den "artikeln"..
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18402
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av 4kTRB »

Om man bor granne med någon som struntar 100% med att koppla bort sina tekniska prylar så är det väl
likgiltigt att man själv är noggrann med sånt?
MiaM
Inlägg: 9990
Blev medlem: 6 maj 2009, 22:19:19

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av MiaM »

AndLi skrev: 16 augusti 2023, 09:36:51
MiaM skrev: 16 augusti 2023, 02:05:15
Nerre skrev: 15 augusti 2023, 17:26:09Typ alla bilar som saknar reservhjul, för man behöver 12 V till pumpen till lagningssatsen och vill inte ha motorn igår när man lagar däck.
Det vanliga är dock att man bara behöver ha "garageläget" (eller "radioläget" eller vad man vill kalla det) för att styrda 12V-uttag ska vara igång.

Men kan förstå att man inte vill lämna nyckeln i låset ifall man lämnar förarplatsen på vissa platser.
Nyckel i tändningslås? Existerar sånt på nya bilar? Min stänger av "radioläge" efter en vad som känns slumpmässig tid...
Jag trodde frågan avsåg befintlig fordonspark?

(Även bilar med nyckelllås har i vissa fall haft radio som går att köra en begränsad tid utan nyckel i. Tror att Ford Focus var så. Om man slog på radion utan nyckel i så sa den nåt om "timer en timme" ungefär i displayen).
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17154
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Brandfara hemelektronik?

Inlägg av AndLi »

Okej, nya som inte 240... Volvo hade det inte i xc70 modellen som kom 2008..
Skriv svar